מות ילודה כתוצאה מרשלנות

מות ילודה כתוצאה מרשלנות מהווה אסון נוראי, מטלטל ומסויט. הורים שעברו את כל מהלך ההריון והגיעו לשלב הלידה, רק כדי להתבשר תוך מספר שעות או ימים על אובדן היקר להם מכל, חווים משבר נפשי קשה ומייסר שאין פיצוי שיוכל לנחם ממנו. ועם זאת, הזכות לפיצוי תאפשר התמודדות מסוימת עם אותו משבר והשלכותיו, במקביל ליכולתה למצות את הדין עם הגורם הרשלני.במאמר זה נציג את הסיטואציה הטראגית מן ההיבט המשפטי ונפרט מתי וכיצד תוגש תביעת רשלנות בתיקים מהסוג הזה.

 

מוות לאחר הלידה: אירוע מטלטל וייתכן שגם רשלני

האחות לא חיברה כראוי למוניטור והתפספסה אבחנה קריטית לגבי מצוקה עוברית; המיילדת לא הגיעה בזמן על אף שהתרחשה מצוקה עוברית; הרופא החליט על פרוצדורת לידה לא מתאימה שהלכה והסתבכה; מיומנות רפואית נמוכה במקרה של פרע כתפיים ועוד. כל אלה ועוד תרחישים רבים אחרים עלולים להביא למות ילודה כתוצאה מרשלנות ובכך לסיים את ההריון בתוצאה טראגית וכואבת.

תמותה של תינוקות מוגדרת כמוות שהתרחש טרם הגעתם לגיל שנה, כאשר גורמים מרכזיים לכך יהיו אירועים רפואיים שהתרחשו בסוף ההריון או כבר במעמד הלידה כמו היפרדות שליה, תשניק סב לידתי ועוד. גורמים של תמותה מאוחרת יותר עשויים להיות מומים מולדים, זיהום ולעתים גם מוות בעריסה.

אם חוויתם לידה שקטה, זו זכותכם לפנות לעורך דין רשלנות רפואית ולבדוק את היתכנות הגשת תביעת הפיצויים. מות ילודה כתוצאה מרשלנות יתרחש כאשר אחד מהמצבים שפורטו לעיל לא אובחן, טופל או בוצע כראוי וזאת בעקבות הפרת נהלים או הפרת חובת הזהירות, סטייה מפרוטוקולים רפואיים וקבלת שיקולים מקצועיים משוללי קשר לאמות המידה הרפואיות המקובלות. עורך הדין שיבין כי מדובר בחריגה או הפרה מהסוג הזה, יוכל להמליץ לבני הזוג להגיש תביעה בגין מות ילדם עקב רשלנות רפואית.

 

פיצויים בגין מות ילודה כתוצאה מרשלנות

בכלליות, תביעות נזיקין בהן נטען כי הרשלנות גרמה למוות, עשויות להגיע לרמות הפיצויים הגבוהות. במקרים של מות ילודה כתוצאה מרשלנות, גובה הפיצויים נע בין מאות אלפי שקלים ולעתים גם למיליוני שקלים. הדבר תלוי כמובן בנסיבות המקרה, בנסיבות הרשלנות עצמה ובקשר הסיבתי בין ההתרשלות לפטירה. הפיצויים בתביעות יילודים שנפטרו מורכבים משני מרכיבים מרכזיים, המכונים גם "ראשי נזק":

נזק ממוני – פיצוי כספי עבור כל פוטנציאל ההשתכרות העתידי של היילוד ובגין כל אובדן ההכנסות הצפויות במהלך "השנים האבודות". בנוסף, פיצויים אלה מביאים בחשבון גם שיקולים נוספים בנוגע לנזקי ההורים, כמו למשל העובדה שהריונם היה יקר או בעמל רב והאם קיימת להורים האפשרות להביא לעולם ילדים נוספים.

נזק בלתי ממוני – רכיב פיצויים בגין כאב, סבל וקיצור תוחלת החיים, שמחושב ומשולם עד לתקרה קבועה בחוק. שיעור רכיב זה תלוי במשך הסבל עד הפטירה (כלומר בחישוב של שעות וימים), כאשר קיצור תוחלת החיים מתייחס לגדיעת אורך החיים. נתון זה מכומת ומתבטא מספרית על מנת להעריך את סכום הפיצויים. מכיוון שגדיעת החיים במקרה של מות ילודה כתוצאה מרשלנות מהווה חיים שלמים, הפיצוי ישולם בהתאם.

פסק הדין המפורסם ביותר בנושא, שדן בהריון יקר שהסתיים בלידת עובר חי שנפטר כעבור כרבע שעה ושלאחריו היולדת לא יכלה יותר להרות, נפסק בסופו של דבר על פיצוי בסך 600,000 ₪ לכל אחד מההורים. פסיקה זו הינה משנת 1999 כך שכיום סכום זה יעלה משמעותית ולכן צפוי לחצות את רף מיליון השקלים עבור כל הורה.

במקרה מאותה השנה, נגרם מות ילודה כתוצאה מרשלנות כעבור יממה מהלידה. הרשלנות התבטאה במתן נוזלים בכמות גבוהה מהנדרש לתינוקת הפגה. להורים נפסקו 400,000 ₪ פיצויים בגין כאב, סבל וקיצור תוחלת החיים.

פסיקות מאוחרות יותר דנות גם בתמותת יילודים עקב רשלנות גם במועדים מאוחרים יותר. כך לדוגמה, מקרה מצער ומיותר של פג שנשמט ממיטתו בפגיה. להוריו נפסקו פיצויים בסכום של 300,000 ₪ בגין כאב וסבל + 600,000 ₪ בגין קיצור תוחלת החיים.

תיק אחר של פטירה לאחר 8 ימים בגין רשלנות שהובילה לנזקים בלידה, נפסק בפיצוי כולל של יותר מ-600,000 ₪. במקרה שלישי של פטירה כעבור 7 שעות מהלידה, נפסק פיצוי של 1.2 מיליון שקלים המביא בתוכו גם נכות נפשית שנותרה לאם, כתוצאה מניסיונות רבים להרות שהסתיימו בתוצאה הקשה.

 

באיזו עילה ניתן לתבוע רשלנות רפואית עקב מוות בלידה?

נזקי רשלנות רפואית לעולם גורמים סבל וכאב, אך במות ילודה עקב רשלנות מדובר בתוצאה מצערת וקשה במיוחד, במסגרתה חל אובדן של פוטנציאל חיים שלמים שלא מומשו. כאשר האחריות לתוצאה זו מוטלת על גורם רפואי שהתרשל, ניתן לראות כי הפיצויים בתביעה כלפיו יהיו משמעותיים.

יחד עם זאת, לעתים קרובות קיים קושי להוכיח כי ההתרשלות הרפואית הייתה זו שגרמה לפטירה. עורך הדין המטפל בתיק יצטרך לאסוף את כל התיעוד הרפואי הקיים בנוגע למהלך ההריון, השתלשלות הלידה והטיפול ביילודים לאחר מכן, כדי לגלות את הקשר בין המחדל או השגיאה הרפואית לבין התוצאה שלו. לצורך ביסוס הקשר הסיבתי, יש להיעזר גם בחוות דעתו של מומחה רפואי רלוונטי.

חוות הדעת תבדוק האם ההחלטות, הפעולות או ההימנעות מפעולות רפואיות תואמים את "מבחן הרופא הסביר" – מבחן משפטי שבודק האם כל רופא סביר אחר תחת אותו המצב, היה פועל אחרת. אם התשובה על כך היא כן, אזי ניתן יהיה לקבוע כי מדובר בפטירת תינוק עקב רשלנות רפואית.

 

חוויתם רשלנות רפואית בהריון או הלידה?

ייתכן שקיימת זכאות לפיצוי. משרד עורכי הדין אונגר שויגמן מתמחה בדיני רשלנות רפואית בדגש על רשלנות שנגרמה במהלך ההריון, הלידה וגם לאחר מכן ויפעל עבורכם בנחישות וללא פשרות, כדי למצות את כל זכויותיכם מול הגורם הרשלני. להתייעצות ולהערכת מקרה ללא התחייבות התביעה פנו אלינו כבר עכשיו.

מות ילודה כתוצאה מרשלנות
מות ילודה כתוצאה מרשלנות

סוף ההריון ותחילת הלידה מצריכים מהגורמים הרפואיים ניסיון, מיומנות ושיקול דעת זהירים ומקצועיים שתואמים את כל הנסיבות הקיימות. הרופאים נדרשים להבחין בקפדנות בכל תרחיש מתפתח שאיננו רצוי ולפעול מיידית כדי לסיים את הלידה על הצד הבטוח. עיכוב בקבלת ההחלטות או נקיטה בפעולות חריגות שאינן תואמות את הנסיבות, עלולה להיחשב כרשלנות רפואית בלידה.

מות ילודה מתרחש גם אחרי הלידה, בטיפול בתינוקייה או הפגייה. גם כאן עלולים להופיע שגיאות וכשלים שחשפו את התינוק/ת לסיכון חיים, לרוב כתוצאה ממענה לא מהיר מספיק שיכול היה להציל חיים בדיעבד.

עורך הדין יצטרך לבסס את הקשר הסיבתי בין אותה פעולה רשלנית לבין התוצאה הטראגית ממנה בסופו של דבר. ביסוס זה מתרחש הן מפאת המיומנות של עורך הדין והן הודות לשימוש בחוות דעת רפואית ומקצועית שתעריך את כשלי הצוות הרפואי בנדון.

אמנם כל מקרה לגופו, אך בכלליות ניתן לומר שתיק רשלנות רפואית ייסגר תוך 3-5 שנים מהגשת התביעה, לרוב בפשרה בין הצדדים.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5