אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה יכול להכות בכל אחד מאיתנו בפיתאומיות כרעם ביום בהיר, ולפגוע גם באדם החרוץ והעובד הטוב ביותר. פגיעה משמעותית ביכולת ההשתכרות עשויה לגרום לקשיים במצב הכלכלי של המשפחה דבר שהמדינה רוצה למנוע. לצורך כך קיימים ביטוחים שונים הנותנים קצבה על אובדן היכולת לעבוד. אם כך, למי ניתן לפנות במקרים אלו? מהו גובה הקצבה הניתנת? ולמה חשוב שלא תוותרו על שירותיו של עורך דין בקיא ומנוסה בתחום אובדן כושר העבודה?

מהו אובדן כושר עבודה?

אובדן כושר עבודה הינו מושג ביטוחי המגדיר אדם כמי שאינו יכול לעבוד. בדרך כלל כתוצאה מתאונה או מחלה אשר מגבילות את התפקוד היומיומי של האדם וכתוצאה מכך גם את יכולת ההשתכרות שלו. ההגדרה חלה על אדם שמלאו לו 18 שנים אך טרם הגיע לגיל פרישה. 

חשוב לדעת כי נכות שבגינה יגרם אובדן כושר עבודה יכולה להיות מגוונת ושונה, זאת בהתאם להשכלתו ומקצועו של האדם. כמו כן, גם פגיעה נפשית (כמו פוסט טראומה) עשויה לגרום לאובדן כשירות לביצוע עבודה פיזית ולזכות את המבוטח בקצבה או פיצוי.

לעתים, עקב אירועים כגון מחלות ופציעות שונות, נשללת מאיתנו היכולת לעבוד ולפרנס את עצמנו ואת בני ביתנו. לקשיים הנוצרים בעקבות המצב החדש, מצטרף המאבק לקבלת פיצוי ולמימוש זכויות. מאבק זה עלול להיות ארוך, מורכב ובעיקר מתיש במידה ואינכם בקיאים בכל הפרטים הקטנים.

מה ניתן לעשות במקרים של פגיעה?

במידה נפצעתם או חליתם וכתוצאה מכך אבדתם באופן משמעותי את היכולת לעבוד ניתן להגיש תביעה בגין אובדן כושר עבודה למספר גופים האמונים על הנושא. גופים אלו הינם: המוסד לביטוח לאומי, קרן הפנסיה וחברות ביטוח פרטיות

חשוב מאוד בטרם הגשת התביעה לפנות לייעוץ עם עורך דין הבקיא בתחום ואשר יכול להעניק לכם את הידע והליווי הדרוש לכם לתהליך. נוסף לכך, חשוב מאוד לבצע תיעוד של כלל הבעיות הרפואיות המגבילות את יכולת ההשתכרות שלכם (גם בעיות שבעיניכם אינן קשורות חשוב לתעד ולהציג בתביעה).

מה עושים בפועל במצב של אובדן כושר עבודה?

כדי לזכות בפיצוי המקסימלי ובכל הזכויות הנלוות, יש להבין תחילה למי עליכם לפנות, שכן לעיתים ישנם מספר גורמים מהם ניתן לקבל פיצוי, בהתאם לסוג האירוע ולנתונים האישיים של המבוטח. הגורם המרכזי מולו מתנהל ההליך הוא הביטוח הלאומי. במקרים בהם אתם מבוטחים בביטוח לאובדן כושר עבודה, קרן פנסיה, פוליסת ביטוח חיים, ביטוח תאונות אישיות, ביטוח מנהלים וביטוחים נוספים, מתנהל ההליך גם מול חברות הביטוח. היות שהגשת התביעה לביטוח הלאומי ולחברות הביטוח היא הליך מורכב, מומלץ שלא להתחיל בניהולו בטרם ביצוע בדיקה מקיפה של כל פוליסות הביטוח שבידיכם על ידי עורך דין הבקיא בתחום דיני הביטוח ובתביעות ביטוח, וזאת בכדי להבטיח את מימוש מלוא זכויותיכם.

אובדן כושר עבודה וביטוח לאומי

הגוף הראשון שאמון על הבטחת הכנסתו של אדם שאיבד את יכולת ההתשכרות הינו המוסד לביטוח לאומי. הביטוח הלאומי הינו הגוף שאמון על תמיכה כלכלית עבור אזרחי ישראל שאינם יכולים לפרנס עצמם ואחד המקרים בהם ניתן להגיש תביעה לביטוח הלאומי, הינו אובדן כושר עבודה.

מהו התהליך שנדרש לבצע מול הביטוח הלאומי?

בביטוח הלאומי בכדי לקבל דרגת אי כושר, נדרש ראשית להגיש תביעה בגין נכות רפואית. אחרי הגשת התביעה ובחינתה, תדרשו להופיע אל מול הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. בוועדה זו יקבעו לכם אחוזי נכות. רק לאחר שנקבעו לכם אחוזי נכות, התיק שלכם יועבר לפקיד התביעות מטעם הביטוח הלאומי והוא יחד עם רופא מטעם המוסד לביטוח לאומי יקבעו את אחוז אי הכושר שבהתאם אליו תוגדר גם גובה הקצבה המגיעה לכם.

מהם אחוזי אובדן כושר העבודה בביטוח הלאומי שניתן לקבל?

באופן עקרוני ניתן לקבל אחוזי אי כושר עבודה החל מ-0% ועד כ-100%. אך, רק עבור 60% ומעלה ניתנת קצבה בדבר אובדן כושר עבודה. גובה הקצבה ניתן בהתאם לאחוזי אובדן כושר העבודה הבאים: 60%, 65%, 74% ו-100%. המשמעות הינה שמי שקיבל אחוזי אובדן כושר עבודה מעל ל-75% זכאי ל-100% מהקצבה ולעומת זאת מי שקיבל מתחת ל-60% אינו זכאי לקצבה כלל.

אובדן כושר עבודה וקרן הפנסיה

הגוף השני שניתן להגיש לו תביעה הינו קרן הפנסיה. בשנת 2008 חוקק החוק המחייב בהפרשות לקרן הפנסיה לכל אדם עובד במדינת ישראל. בתוך כך, גם הוגדר כי חלק מההפרשה הזו תהיה עבור מקרים של אובדן כושר עבודה. 

על כן, כל אדם עובד אשר הפריש בצורה תקינה ועקבית לקרן הפנסיה, יכול להגיש תביעה לקרן הפנסיה ולקבל קצבה חודשית.

בדקו היטב את האותיות הקטנות בפוליסת הביטוח

פעמים רבות חברות הביטוח מסרבות לשלם את כל כספי הביטוח המגיעים לכם ולא בוחלות באף אמצעי כדי להתכחש לאחריותן הביטוחית. לכן מומלץ מאוד להכיר את הפרטים הרבים וההגדרות המשתנות בין פוליסות הביטוח השונות, כגון ההגדרה לאובדן כושר עבודה, מונחים רפואיים שונים, תקופת ההמתנה מאובדן כושר העבודה ועד קבלת הפיצוי, השפעת הקצבה מביטוח לאומי (ככל שניתנת) על הסכום הניתן מחברת הביטוח ועוד נתונים רבים אותם חשוב לבדוק בקפדנות ובמקצועיות.

חשוב מאוד לוודא כי אתם מכירים את האותיות הקטנות בפוליסת קרן הביטוח שלכם. ישנם שני סוגים עיקריים של ביטוח אובדן כושר עבודה בפנסיה. הסוג הראשון הינו אובדן כללי ואי יכולת לעבוד במקצוע או בכל עבודה המתאימה לכישוריו של העובד. המשמעות הינה, שגם נפגעתם ואינכם יכולים לעבוד ספציפית בתפקיד שלכם אך אתם כן יכולים לעשות עבודה אחרת, הביטוח לא יעניק לכם פיצוי בגין אובדן היכולת לעבוד. על המבוטח חלה חובת ההוכחה כי הוא אינו יכול לעסוק במקצוע שלו או בכל עבודה אחרת המתאימה ליכולות ולהשכלה שלו.

דוגמה לכך: במקרה של חוקרת במעבדה ביולוגית אשר נפגעה בתאונה וכעת הינה מרותקת לכיסא גלגלים, כעת היא אינה יכולה לעבוד בתור חוקרת במעבדה, אך היא יכולה לעסוק בכתיבת מאמרים עבור חברות או בתור מתרגלת באוניברסיטה ולכן היא לא תהיה זכאית לפיצויים. 

האפשרות השנייה הינה מטריה ביטוחית, זהו מצב בו אובדן כושר העבודה מוגדר ספציפית למקצוע ולתפקיד של אותו עובד ולא באופן כללי. במקרה זה, אם תפקידו של המבוטח הינו חוקר במעבדה והוא אינו יכול לעמוד, הוא יהיה זכאי לקבל את הקצבה.

עורך דין תאונות אישיות

כיצד מוגשת תביעת אובדן כושר עבודה לביטוח הפנסיוני?

במקרה של הגשת תביעה לביטוח הפנסיוני, יהיה עליכם להגיש להם תביעה מסודרת בצירוף כל המידע הרפואי הקיים אודות מצבכם. 

לאחר מכן, אתם תדרשו להגיע לוועדה רפואית של הביטוח אשר תבחן את מצבכם הרפואי ואת המגבלות שהצגתם. חשוב לדעת כי גם אם קיבלתם אחוזי נכות ואובדן כושר עבודה מהביטוח הלאומי, עדין תדרשו בהגעה לוועדה רפואית של קרן הפנסיה.

אובדן כושר עבודה וביטוח פרטי

נוסף לביטוח הלאומי וקרן הפנסיה, ישנם אנשים אשר בוחרים לבטח עצמם גם בביטוח פרטי. ביטוח זה אינו חובה ולמרבית העובדים לא תהיה פוליסה פרטית למקרים של אובדן כושר עבודה. 

חשוב לבחון (עדיף עוד בטרם רכישת הפוליסה), האם ישנו קיזוז מגובה הפיצוי שניתן בחברה הפרטית מהקצבה שניתנה בביטוח הלאומי או מקרן הפנסיה. אם קיים קיזוז כזה ייתכן וסכום הפיצוי שתקבלו יהיה נמוך יחסית.

מהו גובה הקצבה שניתנת במקרה של אובדן כושר עבודה?

גובה הקצבה שניתנת משתנה בהתאם לסוג הביטוח, גובה אובדן כושר העבודה וגובה השכר של המבוטח.

מהביטוח הלאומי

בביטוח הלאומי אין משמעות לשכר של המבוטח בטרם הפגיעה. המשמעות היחידה הינה לאחוזי אי כושר העבודה שניתנו לו בוועדה הרפואית. 

גובה הקצבה המקסימלי עומד על 3,321 ש"ח והוא ניתן למי שקיבל אחוזי אי כושר שבין 75% ל-100%. הקפיצות הבאות הינן בין 66% ל-74% ובהן יקבל המבוטח 74% מגובה הקצבה מירבי וכן אלאה. 

ישנם מקרים בהם ניתן לקבל הגדלה של הקצבה וזאת במקרה שקיימים גורמים מקרבה ראשונה התלויים כלכלית במבוטח. מקרים אלו הינם כאשר ישנו בן זוג המרוויח ברוטו פחות מ-6,014 או כאשר יש למבוטח שני ילדים (או יותר, אין משמעות לכמות הילדים מעבר לשניים) אשר תלויים בו. 

מקרן הפנסיה

קרן הפנסיה מעניקה סכום של עד 75% מגובה השכר של המבוטח. גובה השכר החייב לפנסיה נבחן בשנה האחרונה או בשלושת החודשים שקדמו לאובדן כושר העבודה (בהתאם לגובה מביניהם). גובה הקצבה הניתנת תלויה באחוזי הנכות שניתנו בוועדה של קרן הפנסיה.

מהו ההבדל בין אובדן כושר עבודה זמני או קבוע?

אובדן כושר יכול להיות זמני או קבוע. אובדן קבוע הינו במקרים בהם המצב הרפואי של המבוטח אינו יכול להשתפר או לכל הפחות אינו צפוי להשתפר. למשל במקרה של קטיעה של איבר, פגיעה בעמוד השדרה או מחלה שלא קיים לה טיפול ומרפא. 

לעומת זאת מקרים של אובדן כושר עבודה זמני, הינם מקרים בהם ייתכן והמבוטח יוכל לחזור לעבודה בתוך תקופה מוגדרת או שלא ניתן לקבוע כי אובדן כושר העבודה יהיה קבוע. למשל במקרה בו המטופל נמצא עדין בתהליך שיקומי ומצבו צפוי להשתפר משמעותית.

מהו ההבדל בין אובדן כושר עבודה זמני או קבוע?

אובדן כושר עבודה יכול להיות זמני או קבוע. אובדן קבוע הינו במקרים בהם המצב הרפואי של המבוטח אינו יכול להשתפר או לכל הפחות אינו צפוי להשתפר. למשל במקרה של קטיעה של איבר, פגיעה בעמוד השדרה או מחלה שלא קיים לה טיפול ומרפא. 

לעומת זאת מקרים של אובדן כושר עבודה זמני, הינם מקרים בהם ייתכן והמבוטח יוכל לחזור לעבודה בתוך תקופה מוגדרת או שלא ניתן לקבוע כי אובדן כושר העבודה יהיה קבוע. למשל במקרה בו המטופל נמצא עדין בתהליך שיקומי ומצבו צפוי להשתפר משמעותית.

מהי הדרך הנכונה לפנות לוועדה הרפואית?

פנייה לוועדה הרפואית חייבת להיות מוסדרת, רציונלית ועם כל המסמכים הנדרשים. מעמד הוועדה הרפואית יכול להיות קשה ואמוציונלי עבור מבוטחים רבים ובצדק. לכן, מומלץ לפנות לוועדה הרפואית בליווי של עורך דין המתמחה בתחום ויוכל ללוות אתכם בצורה הטובה ביותר ולאפשר לכם לזכות באחוזי הנכות הגבוהים ביותר שמגיעים לכם.

מה ניתן לעשות במקרה שהוועדה הרפואית קובעת אחוזים נמוכים מהמגיע?

במידה והוועדה הרפואית קבעה לכם אחוזי נכות או אחוזי אובדן כושר עבודה שנראים לכם כלא מספקים ניתן להגיש ערעור ולפנות לוועדה עליונה שתבחן את המקרה שלכם מחדש.

תפקידו של עורך דין אובדן כושר עבודה

כל תהליך הגשת התביעות  עשוי להיות מסובך, אמוציונלי, ארוך ולא פשוט. עורך הדין אחראי להגיש בעבורכם את התביעה ולבצע את התהליך בצורה הטובה ביותר שתגדיל את הסיכויים שלכם לקבל את הזכאות. 

כחלק מכך, עורך הדין יכווין אתכם לבדיקות חסרות או לאיתור מסמכים שלא חשבתם שנדרשים. הוא ידע לבחון את המידע שתציגו בפניו ולהוסיף לתביעה גם פגיעות או מחלות שלא חשבתם שנדרש להציג בפני הוועדה. 

כמו כן, עורך הדין ילווה אתכם לוועדה רפואית ובתהליך הערעור באם נדרש.

קיומו של פיצוי מצטבר

בנוסף להליך המתנהל מול חברות הביטוח, במצבים בהם אובדן כושר העבודה נגרם בשל פגיעה בעבודה או במסגרת תביעה לנכות כללית, מתנהל הליך מקביל מול המוסד לביטוח לאומי. זכייה בשני ההליכים אינה מבטיחה קבלת פיצוי מצטבר, שכן בחלק מהפוליסות הפרטיות נקבע קיזוז של הפיצוי הניתן לפיהן עם הפיצוי הניתן מאת המוסד לביטוח לאומי.

נלחמים עבורך עד קבלת הפיצוי המרבי

התביעה מצריכה בקיאות בדיני הביטוח, הבנה רחבה בתחום הרפואה, וניסיון עשיר בניהול תביעות נגד המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח, גופים שבמרבית המקרים יעשו כל שביכולתם כדי להתנער מאחריותם הביטוחית על מנת לא להעניק לכם את הפיצוי המגיע לכם.

אונגר שויגמן משרד עורכי דין מעניק ליווי משפטי מקצועי ומסור לאלו שנפגע כושר עבודתם, ופועל בנחישות למימוש זכויותיהם הן מול המוסד לביטוח לאומי והן מול חברות הביטוח הפרטיות. מעבר לידע מקצועי נרחב ולניסיון עשיר בניהול תביעות ביטוח, מעמיד המשרד לרשות לקוחותיו מומחים רפואיים בעלי שם, על מנת לסייע להם לזכות בפיצוי הגבוה ביותר לו הם זכאים.

הסכנות הבריאותיות הכרוכות בבדיקת מי שפיר הן תסחיף מי שפיר, זיהום רחמי, הפלה, לידה מוקדמת ופגיעה בעובר. הסכנה הפסיכולוגית הכרוכה בבדיקת מי שפיר הן תוצאות בדיקה לא משמעיות שמקשות על ההרה בהחלטתה האם להמשיך בהיריון כמתוכנן או שמא עדיף להפיל את העובר מפאת מחלה גנטית קשה או מקרים של עובר עם תסמונת דאון.

את בדיקת מי השפיר מבצעים אך ורק לבקשת רופא מוסמך בזיהוי מחלות או זיהומים גנטיים בשבוע ה-16 להיריון.

בדיקת מי השפיר מבוצעת על ידי גורם מוסמך בבית חולים, מהלך הבדיקה כולל חיטוי בטן ההרה והחדרת מחט דקה בזהירות אל שק השפיר על מנת לשאוב מי שפיר בכמות מספקת תוך זהירות רבה על ההרה והעובר.

רשלנות רפואית מוגדרת בחוק כמעשה הגורם נזק משמעותי למטופל בעת הליך רפואי. החוק מגדיר רשלנות רפואית ב-4 דרכים, גרימת נזק בעקבות מעשה אקטיבי, גרימת נזק בעקבות מעשה שלא נעשה על מנת להגן על המטופל, חוסר נקיטה בזהירות הנדרשת בעת ביצוע הבדיקה וגרימת נזק מתוך חוסר מיומנות מקצועית.

תוכן עניינים

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

אולי יעניין אתכם גם..
תביעת אובדן כושר עבודה

תביעת אובדן כושר עבודה הינה סוגיה משפטית וכלכלית משמעותית המשפיעה על אנשים אשר סבלו מפציעות או מחלות המובילות לירידה ביכולתם

קרא עוד »
עורך דין תאונות אישיות
עורך דין תאונות אישיות

מדי שנה בשנה, מגיעות אינספור תביעות ביטוח לפתחן של חברות הביטוח בישראל, מכוחה של פוליסת ביטוח תאונות אישיות. מדובר על

קרא עוד »
עורך דין נכות כללית
עורך דין נכות כללית

המוסד לביטוח לאומי מכיר במצבים שבהם אדם מנוע מלעבוד בעבודתו כשכיר או כעצמאי, או שכושר העבודה שלו פחת באופן ניכר

קרא עוד »
לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!
אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5