עורך דין רשלנות רפואית בהריון

תינוקכם נולד עם נזק שלא אובחן במהלך ההריון? בדיקה שבוצעה ברשלנות הותירה אחריה נזק רפואי של האם? כשל או טעות גרמו לפגיעה בעובר? אם התשובה לאחד או יותר מהמקרים הללו היא כן, מומלץ לפנות בהקדם אל עורך דין רשלנות רפואית כדי להעריך את הסיכויים להגשת תביעה בנושא. מתי תיווצר עילה לתביעת נזיקין ומה באפשרותו של עורך הדין לעשות עבורכם?

 

תביעת רשלנות רפואית

בחלק גדול מהמקרים, ההריון מלווה בהתרגשות ובציפייה רבה, גם בשאיפה לסיים אותו בידיים מלאות ובבריאות טובה. כאשר כשל, מחדל או התרשלות רפואית לאורך חודשי ההריון מסבים נזק לאם או לעוברה, ייתכן שניתן יהיה לתבוע את הגורם המטפל בגין רשלנות רפואית בהריון.

למעשה, חשוב לדעת שהחוק לא מגדיר מפורשות מהי רשלנות רפואית, מה שהופך את הנושא לנתון לפרשנות. משכך, חשוב למצוא עורך דין רשלנות רפואית בהריון בעל ניסיון בטיפול במקרים דומים, שיוכל להשתמש בתבחינים להערכת הרשלנות שהתרחשה ולהראות כיצד גרמה לנזקים המצערים.

 

מהי רשלנות רפואית?

עקרונית, כל נותן שירות רפואי מרופא ועד האחות, אמור לפעול בהתאם לשבועת הרופאים, חוק זכויות החולה וכן פרוטוקולים ונהלים רפואיים שמתייחסים נקודתית לכל מצב רפואי, לרבות מדיניות מחייבת מצד אותו מוסד רפואי בו נערך הטיפול.

מטפל שהפר את אחת מחובותיו לרבות ביצוע טעות או שגיאה והדבר גרם בסופו של דבר לנזק, יהיה חשוף לתביעת רשלנות רפואית, שתראה כיצד "רופא סביר" אחר היה נוקט בהחלטות או בפעולות שהיה בהן כדי למנוע את הנזק שנגרם בפועל.

באותו האופן, כל סטייה מנורמות הטיפול הסבירות לאורך ההריון באם ובעוברה, עשויים להיחשב לרשלנות רפואית שממנה ניתן לתבוע פיצויים. אופן הטיפול "הסביר" מתברר על ידי ראיות וחוות דעת מרופא מומחה שיוצגו לבית המשפט ובאמצעות כישוריו המקצועיים של עורך דין רשלנות רפואית בהריון שמסוגל להצביע על הקשר שבין אלו לבין הנזקים.

 

זכאות לפיצוי בגין רשלנות רפואית בהריון: איך ומתי?

אין רשימה סגורה של מקרים שבגינם ניתן לתבוע, מה שהופך כל מקרה לעניין שנבדק לגופו, תוך התייחסות לסוג והיקף הפעולות הרפואיות, השתלשלות אותו הריון ונסיבותיו, הגורמים שלקחו חלק בטיפול והנזק שנגרם כתוצאה מכך לאם או לעוברה או לשניהם. להלן כמה מקרים נפוצים בנושא:

 

לידה עם מום, פגם או תסמונת גנטית

החמצת מצבים רפואיים, פיזיולוגיים או שכליים בעוד העובר ברחם אמו עשויה להגיע לכדי רשלנות רפואית בהריון. למעשה, מעקבי ההריונות בישראל מכילים שורה של בדיקות שנועדו לאבחן מצבים שכאלה ולתת לגביהם את הדעת, לעתים גם להעביר להחלטת ההורים את האפשרות להפסיק את ההריון בעקבות מחלה גנטית חשוכה או עם אחוזי שרידות נמוכים לאחר הלידה.

כאשר מעקבי ההריון והבדיקות שבוצעו הצביעו על הריון כשורה ללא ממצאים חריגים, אך התינוק/ת נולדו בכל זאת עם מום מולד, יש לבדוק מול עורך דין רשלנות רפואית בהריון את עילת התביעה בנושא.

 

לידה מוקדמת שהתרחשה בעקבות כשל או שגיאה טיפולית

ללידה המוקדמת עלולים להיות מגוון נזקים, מפגיעה במערכות גופו של היילוד ועד לידה שקטה. על מנת למנוע מצבים שכאלה ולהגיע לשבוע הריון תקין, משייכים הצוותים הרפואיים כל יולדת למאפיינים מסוימים, שקובעים האם אותו הריון נמצא בסיכון ללידה מוקדמת.

כך לדוגמה, גיל מבוגר יחסית של היולדת, מצב רפואי שמחייב שמירת הריון וגם היסטוריה מיילדותית של לידות מוקדמות תביא אוטומטית להגדרת ההריון בסיכון, מה שמצריך גם טיפול, מעקבים והנחיות ייחודיים.

כאשר הרופא המטפל לא משייך את האם ההרה לקבוצת הסיכון המתאימה ללידה מוקדמת, לא מפנה אותה למרפאת הריון בסיכון, נמנע משמירת הריון ואף מתעלם מתסמינים, תלונות או מצבים שמצריכים בדיקה, ניטור, מעקב או השגחה כדי למנוע לידה מוקדמת, יש לפנות להתייעצות משפטית כדי לבחון את אפשרויות התביעה.

 

עיכוב בביצוע הלידה במצבי מצוקה עוברית או סיכון חיים לאם

באירועים מסוכנים כמו רעלת הריון, היפרדות שלייה או אפילו בעיה התפתחותית של העובר, יהיה צורך להביא בחשבון את היילוד המוקדם ולהיערך לכל תרחיש של מצוקה אצל העובר או הופעת תסמינים מסוימים אצל האם. אם ההחלטות שנתקבלו בפועל כללו עיכוב בביצוע הלידה או בהבהלת היולדת לניתוח קיסרי דחוף, ניתן לבדוק את האפשרות להגיש באמצעות עורך דין תביעת רשלנות רפואית בהריון.

 

מות העובר

מותו של עובר מהווה מצב טראגי, מטלטל ומכמיר לב שדורש התייחסות מיוחדת מכל הצדדים המעורבים בתביעה. כמובן שלא כל מקרה ייחשב כרשלנות רפואית, שכן למרבה הצער ישנם מצבים שבהם חרף המאמצים הרפואיים הרבים לא ניתן לעשות דבר כדי להציל חיים.

אך כאשר מתגלה כי רשלנות, סטייה מנהלים רפואיים, חוסר תשומת לב לתלונות מצד האם או אי הפנייתה לבדיקות מתאימות היו אלה שהובילו למותו של העובר בסופו של דבר, ייתכן שניתן לתבוע רשלנות רפואית.

 

רשלנות במהלך גרידה או היסטרוסקופיה

גם מקרים של הפלה יזומה או טבעית מצריכים התערבות רפואית. כאשר טכניקת הפסקת ההריון הייתה שגויה, ההליך הרפואי היה לקוי או שהמצב הרפואי של האם לא הובא בחשבון כראוי, ייתכן ונגרם נזק לרחם ולפוריות שמצדיק עילה לתביעת פיצויים.

 

אי מסירת מידע ופגיעה באוטונומיה

כחלק מחובת הזהירות הרפואית, הרופא נדרש לעדכן את המטופלת בנוגע לכל בדיקות ומעקבי ההריון שעליה לבצע, לרבות הפנייתה להמשך בדיקות לבירור מצב (למשל הפנייה למרפאת ייעוץ גנטי או מומחה מסוים) ומתן הסברים, סיכויים, סיכונים והשלכות בנוגע לכל ממצא שעולה מהבדיקות. רופא שאיננו מוסר את המידע המלא עשוי להיחשב כמי שהפר את חובתו החוקית.

 

מתי מומלץ לפנות לייעוץ עם עורך דין רשלנות רפואית בהריון?

אם אתם סבורים שבמקרה שלכם או של מי מיקיריכם התרחשה רשלנות רפואית במהלך ההריון, תוכלו לפנות למשרד עורכי הדין אונגר שויגמן ולבחון את המקרה. יחד, נוכל למצוא את הדרך המתאימה ביותר לגיבוש תביעת הנזיקין ולעמוד על מכלול הזכויות הרפואיות הנובעות מהמקרה.משרדנו צבר ניסיון עשיר ומומחיות ייחודית כלפי אירועי רשלנות רפואית בהריון ומעניק ללקוחותיו שירות אישי, קשוב ותומך עד להצלחת התביעה המלאה.

עורך דין רשלנות רפואית בהריון
עורך דין רשלנות רפואית בהריון

חוק ההתיישנות קובע כי ניתן לתבוע בתוך 7 שנים מיום המקרה שגרם לנזק. אם הרשלנות נגרמה לילד בהיותו עובר ברחם אימו, ניתן לתבוע כעבור 7 שנים מהגיעו לגיל 18, כלומר עד גיל 25.

תביעות רשלנות רפואית עשויות להימשך גם שנים, בהתאם למורכבות התביעה וסוג ההוכחות או הנזקים שצריך להציג. עורך דין רשלנות רפואית בהריון נדרש לפעול על מנת למצות את התביעה כמה שיותר מהר, אם כי באופן כללי סביר שתושלם תוך 3-5 שנים, לרוב באמצעות הסכם פשרה. 

הסכומים תלויים בנזקים שנגרמו לתובעים, כלומר ליולדת או לילדה. לרוב עומדים הפיצויים על מאות אלפי שקלים, כאשר במקרים מסוימים גם על מיליוני שקלים. 

ניסיון, מיומנות והצלחות בתביעות דומות קודמות יהיו הפרמטרים המרכזיים. בנוסף, נדרש עורך הדין המטפל לספק מידע, ייעוץ והכוונה מתאימים למקרה תוך שהוא מביע רגישות והכלה ופועל בנחישות רבה כדי להביא להצלחה מקסימלית. 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5