פיצוי תאונות עבודה: כמה כסף נקבל? ומה השיקולים?

תאונות עבודה הן לצערנו תופעה שכיחה למדי, כשהן יכולות להתרחש בכל סוג של עבודה, בכל זמן ובכל מקום. עובדים שנפגעו בתאונות עבודה שונות, יהיו זכאים לקבלת פיצוי תאונות עבודה, במטרה להקל מעליהם את הנטל הכלכלי הנלווה למצבם. כאן עולות מספר שאלות חשובות בהן נעסוק בהרחבה במאמר שלפניכם – כמה כסף נקבל? ומה השיקולים?

 

מהי ההגדרה של תאונות עבודה?

העבודה תופסת מקום מרכזי בשגרת החיים שלנו, כאשר כולנו נמצאים בעבודה שעות מספר, לעיתים אף יותר מהזמן בו אנחנו נמצאים בבית. השהות הממושכת בעבודה, יחד עם מאפיינים ספציפיים של מקומות עבודה מסוימים, מעלים את הסיכויים להתרחשותן של תאונות עבודה שונות, דוגמת נפילות ופציעות שונות, בדרגות חומרה משתנות.

על פי חוק ביטוח לאומי, תאונת עבודה מוגדרת ככזאת כל עוד היא התרחשה עקב העבודה ותוך כדי העבודה, לרבות בדרך אל העבודה ו/או בחזרה ממנה. הגדרה זו מחריגה למעשה תאונות שהתרחשו שלא במסגרת העבודה וכן מקרים בהם התאונה התרחשה במהלך סטייה או הפסקה של העובד שלא לשם מילוי חובותיו עבור המעסיק.

 

תאונות עבודה נפוצות שכדאי להכיר

רבים נוטים לחשוב כי תאונות עבודה מתרחשות בעיקר במקומות עבודה בעלי רמת סיכון גבוהה, כמו אתרי בנייה ומפעלים, אך למעשה, גם בסביבת עבודה משרדית מתרחשות תאונות עבודה ובין תאונות העבודה הנפוצות שכדאי להכיר נמצאות:

החלקות ונפילות

החלקות ונפילות הן בין המקרים השכיחים ביותר של תאונות עבודה, כשהן מתרחשות בעיקר בעקבות רצפות רטובות, מעברים צפופים, תנאי ראות לקויה, משטחים לא יציבים ועוד.

שברים ונקעים

שברים ונקעים עלולים להיגרם כתוצאה מהרמת חפצים כבדים, תנועות חוזרות על עצמן ואי שימוש בציוד מגן. פעמים רבות שברים ונקעים מתגלים במועד מאוחר ולפיכך, מיד עם הרגשת אי נוחות או כאבים מסוימים, מומלץ לפנות בהקדם לבדיקה רפואית.

פציעות בעקבות הפעלת ציוד מכני

שימוש לא נכון בציוד מכני, הנובע מחוסר זהירות או חוסר הכשרה וכן ציוד תקול, גורמים פעמים רבות לפגיעות רציניות אצל העובדים, הן אלה המפעילים את הציוד והן אלה הנמצאים בסביבה הקרובה.

תאונות חשמל

תאונות חשמל עלולות להסתיים בתוצאות טרגיות, כשהן נגרמות בעיקר בשל חיווט לקוי ושימוש לא נכון בציוד.

חשיפה לחומרים מסוכנים

חשיפה ממושכת לחומרים מסוכנים, עלולה לגרום לבעיות בריאותיות חמורות, היכולות ללוות את הנפגע למשך שארית חייו.

 

מהן ההשלכות הכלכליות על נפגעי תאונות עבודה?

מלבד ההשפעות הפיזיות – בריאותיות, לתאונות העבודה קיימות גם השלכות כלכליות שונות:

פגיעה בכושר ההשתכרות

אחת ההשלכות הכלכליות המהותיות הנלוות לתאונות העבודה היא הפגיעה בכושר ההשתכרות. פעמים רבות, עובד שנפגע בתאונת עבודה כזאת או אחרת, אינו מסוגל לשוב לעבוד בכלל ו/או לעבודתו הספציפית, בין אם לתקופה זמנית ובין אם לצמיתות.

הוצאות רפואיות

טיפולים רפואיים, פנייה לקבלת חוות דעת רפואיות, תרופות ואביזרים רפואיים שונים, הם רק חלק מההוצאות הרפואיות השונות, היכולות להגיע לכדי סכומים נכבדים במיוחד.

 

ממי ניתן לתבוע פיצוי תאונות עבודה?

בכדי להקל את הנטל הכלכלי הנלוות למצב של תאונות עבודה, ניתן להגיש תביעה לקבלת פיצוי תאונות עבודה כנגד הגופים הבאים:

ביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוא הגורם הרשמי הממונה על מתן פיצוי תאונות עבודה לעובדים אשר נפצעו במהלך ובעקבות עבודתם וזאת כתמורה לדמי ביטוח לאומי שכל עובד משלם מידי חודש.

חברות הביטוח

במידה וקיימת לכם פוליסת ביטוח פרטית המכסה תאונות אישיות ונזקים שונים שנגרמו לכם, הרי שניתן יהיה לתבוע פיצוי תאונות עבודה מפוליסת הביטוח וזאת לאחר עיון בתנאי הפוליסה וחריגיה.

 

פיצוי תאונות עבודה – כמה כסף נקבל?

גובה פיצוי תאונות עבודה שניתן מביטוח לאומי מתחלק לשתי קטגוריות מרכזיות:

דמי פגיעה

בימים הראשונים לפגיעה, ביטוח לאומי ישלם לעובד שנפגע דמי פגיעה, החל מהיום השלישי עבור היעדרות של עד 12 ימים בעקבות התאונה והחל מהיום הראשון לתקופת היעדרות ממושכת יותר ובשני המקרים, דמי הפגיעה ישולמו עד לתקופה של 91 ימים. דמי הפגיעה מחושבים לפי ממוצע השכר של העובד במשך שלושת החודשים שקדמו לפגיעה.

גמלת נכות

לאחר 91 ימים ובמידה ונקבעו לעובד שנפגע אחוזי נכות בשיעור מסוים ולתקופה העולה על 185 ימים, ניתן יהיה לקבל פיצוי תאונת עבודה כגמלת נכות. סכום גמלת הנכות יחושב לפי אחוזי הנכות ועל פי ממוצע השכר בשלושת החודשים שקדמו לפגיעה, כאשר עד 19 אחוזי נכות, תינתן גמלה חד פעמית ומ – 20 אחוזי נכות ומעלה, תינתן קצבת נכות חודשית.

 

מהם השיקולים המשפיעים על גובה הפיצויים שניתן לקבל?

השיקולים המרכזיים המשפיעים על גובה פיצוי תאונות עבודה שניתן לקבל הם:

שיעור אחוזי הנכות

לשיעור אחוזי הנכות קיים תפקיד חשוב ומכריע בגובה הפיצויים שניתן לקבל. שיעור אחוזי הנכות נקבע על ידי הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי, כאשר אנשים רבים נוטים להגיע אל הוועדה ללא הכנה מוקדמת ובכך, פוגעים בסיכויים שלהם למקסם את שיעור אחוזי הנכות המגיע להם.

תקופת הנכות

ההבדל בין נכות זמנית לנכות צמיתה הוא הבדל מהותי המשפיע אף הוא על גובה פיצוי תאונות עבודה שניתן לקבל, כאשר פיצוי תאונות עבודה עקב נכות זמנית מבוססים על הוצאות רפואיות והפסדי שכר, בסכום פיצויים פוטנציאלי שיכול להגיע עד 20,000 ₪, בעוד שפיצויים עבר נכות צמיתה מבוססים גם על נזקים עתידיים ויכולים להגיע לסכומים משמעותיים ביותר.

 

תפקידה של הוועדה הרפואית בקביעת פיצוי תאונות עבודה

כאמור, לאחוזי הנכות הרפואית קיים תפקיד מהותי בקביעת גובה פיצוי תאונות עבודה שהעובד הנפגע יוכל לקבל, כאשר מי שקובע הלכה ולמעשה את גובה אחוזי הנכות המגיעים לנפגע היא הוועדה הרפואית מטעם ביטוח לאומי.

הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי מורכבת ממזכיר הוועדה ורופא מומחה, אשר יבחן היטב את התיק הרפואי וכלל המסמכים הרפואיים הנלווים ובמידת הצורך, אף יבצע בדיקות נוספות מטעמו ו/או יפנה לבדיקות אצל רופא מומחה. הכנה מוקדמת ומקצועית לביקור בוועדה הרפואית, מהווה פעמים רבות את נקודת ההבדל בין שיעורי אחוזי נכות מספקים לקבלת פיצוי תאונות עבודה לבין דחיית התביעה.

 

כיצד ניתן למקסם את סך הפיצויים בתביעת תאונת עבודה?

בכדי למקסם את סך הפיצויים שניתן לקבל בתביעת תאונות עבודה, חשוב ומומלץ לאסוף ולתעד את כלל החומר התיעודי מאירוע התאונה, לרבות כלל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. כמו כן, פנייה לקבלת חוות דעת רפואית מאת רופא מומחה בתחום, מהווה בהחלט גורם משמעותי ומכריע בהגדלת הסיכויים שלכם למקסם את סך הפיצויים שניתן לקבל בתביעת תאונת עבודה.

 

תביעת תאונות עבודה עם עורך דין מומחה

כפי שניתן להבין, אופני החישוב המדויקים של גובה הפיצויים שניתן לקבל במסגרת תאונות עבודה, יכולים להיות מאתגרים למדי ולמעשה, אין די בלהבין מה גובה הפיצויים שניתן לקבל, שכן לכל תאונת עבודה יש את המאפיינים הייחודיים לה ואופני ההשפעה הספציפיים על העובד.

בכדי להתמודד עם הליך התביעה בהצלחה ולמקסם את פוטנציאל הפיצויים, מומלץ לפנות לשירותיו של עו"ד תאונות עבודה מומחה בהקדם. הידע המקצועי והניסיון רב השנים שיש לעו"ד מנוסה בתחום, יסייעו לכם להבין את סדר גודל הפיצויים שתוכלו לקבל ולגבש תשתית ראייתית חזקה וברורה, שתביא למקסום סיכויי הצלחת התביעה וקבלת מלוא הפיצויים המגיעים לכם. צרו קשר עוד היום עם משרד עורכי דין אונגר שויגמן לקבלת סיוע משפטי.

פיצוי תאונות עבודה כמה כסף נקבל ומה השיקולים
פיצוי תאונות עבודה כמה כסף נקבל ומה השיקולים
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!