רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון

התייבשות תינוק בחדר מיון היא טרגדיה נוראית ומיותרת, שניתן למנוע בקלות יחסית, אם מגלים ערנות סבירה למצבו של התינוק ולסימני מצוקה שהוא עלול להציג.

בסקירה זו נסביר על הנסיבות שבהן התייבשות תינוקות מתרחשת בחדר המיון, ומתי ייחשב מקרה כזה בבחינת רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון.

 

על חומרתה של רשלנות רפואית באבחון התייבשות של תינוק בחדר מיון

חדר המיון הוא הקו הראשון לאבחון מצוקה פיזיולוגית ומתן טיפול חירום ראשוני לסובלים ממנה. לכן, כאשר מתרחש אירוע חמור כהתייבשות של תינוק דווקא בחדר המיון, או שתינוק מגיע במצב של התייבשות שאינה מאובחנת כראוי בחדר המיון, יש מקום לבחון את הנסיבות שבהן אירע המקרה, ולדון בסוגיות: האם הדבר אירע על רקע רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון, וכיצד ניתן היה לפעול על מנת למנוע את התקרית החמורה.

רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות בחדר מיון – איך זה קורה?

התייבשות תינוקות בחדר מיון ובכלל, היא מקרה ששומעים עליו מפעם לפעם, ובכל פעם מחדש – קשה שלא להיות מופתעים מכך שהתאפשר מלכתחילה. כאשר תינוק מתייבש, הדבר עלול להסב לו מעבר למצוקה המיידית, גם נזקים מרחיקי לכת, כאשר במקרים מסוימים – מדובר בסכנת חיים של ממש, עד כדי מוות.

 

גורמים אפשריים להתייבשות תינוקות בחדר המיון

התייבשות הינה מצב של חוסר בנוזלים בגוף. כמות נוזלים תקינה היא חיונית לקיום פעילותם התקינה של מערכות שונות ותהליכים שונים בגוף. בעוד שאצל גברים ריכוז הנוזלים התקין בגוף הינו 60% ואצל נשים – 55%, אצל תינוקות מדובר על 78%.

ישנם מספר גורמים פוטנציאליים אשר עלולים להוביל למצב של התייבשות תינוק במיון, וביניהם:

  1. מחסור בנוזלים – אם לא ניתנה לתינוק כמות מספקת של נוזלים, או שהוא ממאן לשתות, בין אם כשתייה ובין אם במסגרת הנקה (שלעיתים אם התינוק מתקשה לבצע על רקע הנסיבות שהביאוה אל חדר המיון), הוא עלול להתייבש בשל כך.
  2. אובדן מוגבר של נוזלים – במידה והתינוק איבד נוזלים בכמות גדולה (למשל בשל הקאות או שלשלולים) מבלי שיקבל מספיק נוזלים במקומם, הוא עלול להגיע למצב של מחסור בנוזלים בגופו, וירידה מסוכנת בריכוז המלחים. המינרלים והסוכרים.
  3. טמפרטורה סביבתית גבוהה – שהייה בסביבה שבה הטמפרטורה גבוהה בצורה קיצונית, עלולה לגרום להתייבשות תינוקות, מאחר ומנגנוני ויסות חום הגוף שלהם אינם מפותחים דיה.

היות ולתינוקות אין יכולת לבטא את מצוקתם במילים ברורות, ולציין מה המקור לה – לא אחת יתגלה כי תינוק סובל מצמא חמור, רק בשלב מאחר מדי, לאחר שהתייבש.

 

כיצד מצופה צוות חדר מיון לפעול כדי למנוע רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון?

לא אחת, העומס והקדחתנות של חדר המיון, מוביל לפיזור קשב מצד הורי התינוק שייתכן ואף הגיעו בנסיבות הגורמות להם למצוקה משל עצמם. לכן מצופים רופאי חדר המיון ושאר הצוות הרפואי, לגלות ערנות מרבית וקשב רב, כאשר תינוקות נוכחים בסביבת חדר המיון, ובפרט כאשר ההמתנה לקליטתם או לקליטת הוריהם, מתארכת. חשוב שרופאים יהיו מודעים לסכנת ההתייבשות של תינוקות בחדר המיון, על מנת שיוכלו להסב את תשומת לבם של מטופלים המגיעים לבית החולים עם תינוקותיהם, כיצד יש לפעול כדי לא להגיע למצב זה. ייתכן גם כי הוריו של התינוק הבהילו אותו למיון בשל הקאות, שלשולים מרובים או חום גבוה, כך שהוא היה מיובש מלכתחילה. לכן צוות המיון צריך לפעול במהירות וביעילות כדי להימנע מהחמרה מסוכנת במצבו של היילוד.

 

רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון – תסמיני התייבשות שצוות המיון מצופה לזהות

כאשר תינוק שהגיע לחדר מיון, מגלה סימני מצוקה, נדרש הצוות הרפואי לוודא האם מדובר בסממני התייבשות ולהעניק טיפול תומך במהירות האפשרית, על מנת למנוע הידרדרות מסוכנת במצבו.

בקרב תינוקות, לצורך העניין, חום גבוה הוא סממן מובהק להתייבשות. לכן כאשר תינוק המגיע לחדר המיון עם חום גבוה או מעלה חום בעת שהותו בחדר המיון, הצוות הרפואי בחדר המיון נדרש לשלול אפשרות למחסור בנוזלים, ולספק לילד נוזלים עם תמיסה של מינרלים באמצעות הפה, במידה ומתאפשר. במידה והתינוק / הפעוט, פולט את הנוזלים שניתנו לו, במרבית המקרים יינתן עירוי נוזלים ורידי, במידה ואכן מדובר בתסמיני התייבשות בתינוק.

מעבר לחום גוף גבוה, ישנם תסמינים אופייניים נוספים להתייבשות תינוקות, שהרופאים וצוות חדר המיון מצופים לדעת לזהותם, והם:

  • אפתיה
  • חולשה
  • יובש בריריות הלשון והפה
  • בכי נטול דמעות
  • מתן שתן מועט
  • הקאה / שלשולים מרובים

 

בנוסף, בתינוקות מתחת לגיל 18 חודשים, במצב של התייבשות, תהיה צניחה במתח העור באזור הבטן (הטורגור), והשקע בקדמת הראש (המרפס) יהיה שקוע. אלו הם סממני התייבשות בתינוק, המחייבים קבלת טיפול רפואי בהקדם האפשרי.

 

מתי תיחשב התייבשות תינוק במיון כתוצר של רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון?

על מנת להוכיח שהתרחשה רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון, המהווה בסיס להגשת תביעת פיצויים כנגד בית החולים, יש צורך להוכיח 3 קריטריונים במצטבר:

  1. הוכחת פגיעה במטופל – היה ונגרמו לתינוק נזקים ממשיים בעקבות התייבשותו בחדר המיון, או בשל אי אבחון של ההתייבשות בחדר המיון, אזי ישנה עילה לביצוע תחקיר של המקרה ובדיקת האפשרות למחדל רפואי.
  2. הוכחת התרחשותו של מחדל רפואי בנסיבות המדווחות – היה ורופא או אחות חדר מיון לא הצליחו לזהות את סממני ההתייבשות בתינוק, ייתכן בהחלט כי מדובר על רשלנות רפואית. התייבשות תינוקות היא בין התרחישים שרופאי חדר מיון מצופים לדעת לאבחן ולשלול. לכן כאשר הדבר אינו מתבצע, יש מקום להניח כי הם לא פעלו בהתאם לסטנדרט המקצועי המצופה מרופא חדר מיון.
  3. הוכחת קיומו של קשר סיבתי עובדתי בין הפגיעה בתינוק לבין המחדל הרפואי לו טוענים התובעים – לשם הוכחת קיומה של עילה לדרישת פיצוי כספי מהנתבעים, יש להוכיח את קיומו של קשר מובהק בין הנזקים שנגרמו לכאורה למטופל ובין היעדר תשומת הלב מספקת למצבו, או אבחון לקוי של מצבו. רופאים ככלל, ורופאי חדר מיון בפרט, מצופים לפעול במשנה זהירות באבחון תסמיני מצוקה ובפרט כאשר מדובר בתינוקות.

 

כיצד ניתן להוכיח את קיומה של עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון?

לשם הוכחת קיומה של עילת תביעה, הורי התינוק יפנו לסיוע מעו"ד רשלנות רפואית. פעולתו הראשונה של עורך הדין תהיה בחינת נסיבות המקרה על שלל היבטיו. הדבר כרוך בבחינת כלל התיעוד הרפואי שנאסף בבית החולים ובקופת החולים. על פי חוק, בית החולים מחוייב למסור להורי הילד את כל הפרטים הרפואיים הנוגעים לתהליך האבחון והטיפול בו. ל

אחר בחינת התיק הרפואי של התינוק והרשומות מחדר המיון, יופנה התינוק לביצוע אבחון מול רופא מומחה, שינסה להפריך או לאשש את קיום הקשר בין אירוע ההתייבשות לבין אופן התנהלותם של גורמי חדר המיון. ככל שיתגלו סממנים המצביעים על קיומו של קשר כזה, יבנה עורך הדין תיק תביעה בצירוף חוות דעתו של הרופא המומחה ויגיש את התביעה לבית המשפט.

ככל שבית המשפט יתרשם כי על סמך חוות הדעת הרפואית והרשומות הרפואיות המופיעות בתיק התביעה, אכן קיים קשר סיבתי עובדתי בין הנזק שנגרם לתינוק לבין התנהלות הצוות בחדר המיון, תיתכן קבלת פיצויים מבית החולים, בשל רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות בחדר מיון.

רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון
רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון

רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון היא מצב שבו תינוק הנמצא בחדר המיון מציג תסמינים ברורים ואופייניים להתייבשות, כדוגמת חום גבוה ו/או איבוד הכרה ברמות משתנות, אך לא מאובחן נכונה או בכלל. כאשר התינוק המיובש אינו זוכה לטיפול מיידי למצוקתו ובשל כך חלה הרעה במצבו עד כדי נזקים לבריאותו, יש מקום לפנות לעורך דין ולשקול הגשת תביעת פיצויים כנגד צוות חדר המיון.

כאשר צוות חדר המיון נתקל בתסמינים הידועים להתייבשות של תינוק, עליו לפעול ללא דיחוי לבירור הגורמים לבעיה כדי להעניק טיפול מתאים לתינוק. לשם כך עשויים להידרש תשאול מקיף של ההורים, בדיקה מיידית של ההיסטוריה הרפואית של הילד/ה ובדיקה מיידית של מדדים שונים בתינוק. כאשר רופאי ואחיות חדר המיון אינם פועלים בהתאם לפרוטוקול האבחון הנהוג במקרים אלו, או מתעכבים יתר על המידה בבדיקת התינוק, כך שנגרמת לתינוק פגיעה של ממש עד כדי קיפוח חייו, יש מקום להגשת תביעת רשלנות רפואית בעזרת עו"ד נזיקין.

תיקים של רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוק בחדר מיון לרוב מסתיימים בפסק דין המורה על תשלום פיצויים לתובעים. ניתן לומר כי הסיכויים להצלחה בתביעות אלו הם גבוהים למדי, היות ובתי המשפט מעוניינים להעביר מסר ברור בדבר תשומת הלב היתרה הנדרשת מגורמים במערכת הבריאות בעת הטיפול בתינוקות ופעוטות.

הגורם המקצועי שאליו ראוי לפנות בנוגע להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות, הוא עו"ד מתחום הנזיקין שצבר ניסיון עשיר בייצוג של נפגעי רשלנות רפואית קטינים והוריהם בתביעות פיצויים.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5