רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב סוס

תסמונת זנב הסוס (Cauda equina syndrome) גורמת לפגיעה חמורה וקשה בשורשי העצבים של תעלת השדרה התחתונה, בדיוק בנקודה שמתחת לסיום חוט השדרה. רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב סוס עשויה להביא למצב בלתי הפיך, הכולל הפרעות תחושתיות בגפיים התחתונות, הגבלות תנועה, כאבים קשים ואף חוסר שליטה בסוגרים. מתי ניתן לתבוע בגין כל הנזקים הללו?

 

תסמונת זנב הסוס: מאפיינים ומידע חשוב

זנב סוס הוא שמה של מקלעת עצבית בעמוד השדרה, שבחבלה או תאונה עלולה להינזק ולהותיר אחריה בעיות רפואיות חמורות ביותר, מפריצת דיסק ועד ניוון. נפילה, החלקה, פציעת ספורט ואפילו תאונת דרכים עשויים לחולל פגיעה נוירולוגית באזור זנב הסוס, השולט בגפיים התחתונות, הסוגרים והתפקוד המיני. ככל שדחיסת צרור העצבים תהיה משמעותית וממושכת יותר, כך הנזק לאזורים אלה יהיה קשה, מייסר ולמרבה הצער בלתי הפיך.

לאור אלו, בהיעדר אבחון מתאים ומתן טיפול מיידי, המטופלים עשויים לסבול מחולשת גפיים עד כדי חוסר תחושה ברגליים כלל, אובדן רפלקסים, איבוד השליטה בסוגרים, פגיעה בתפקוד המיני, כאבי גב ולעתים גם פגיעה בתפקודי המעי.

 

אבחון תסמונת זנב סוס

תסמונת זנב הסוס מהווה מצב חירום כירורגי, במסגרתה הנפגע מוכרח להיכנס לניתוח דחוף בתוך 48 שעות לכל היותר מרגע שהופיעו התסמינים. כל דקת איחור במתן הטיפול מפחיתה משמעותית מסיכויי הריפוי וההחלמה מהמצב ועלולה להותיר את המטופל עם נזק כבד, שיכול היה להימנע. אם מצב שכזה נגרם לכם או ליקיריכם, מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין לבדיקת המקרה והערכת הסיכויים להגשת תביעת רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב סוס.

 

מתי נגרמת רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב סוס?

כאשר מבוצעת פעולה רשלנית לרבות שגיאה, מחדל או סטייה מנהלים רפואיים שגורמת לעיכוב בפועל בטיפול בתסמונת זנב הסוס, היא עלולה לגרום לנזקים קשים. להלן מצבים שבהם עיכוב טיפול שכזה עלול להתרחש:

  • חוסר מתן משקל ותשומת לב כנדרש לתסמינים שהחולה מבטא
  • העדר תשאול רפואי שממפה כראוי את גורמי הסיכון האפשריים (כאבי גב כרוניים למשל) ומעלה את הקשר בינם לבין התסמונת
  • העדר הפניית המטופל לבדיקות הדמיה לאישוש או שלילת האבחנה לרבות MRI או CT
  • העדר הפנייה דחופה לנוירוכירורג מומחה שיתן דעתו
  • רשלנות בביצוע בדיקות לאבחון תסמונת זנב הסוס
  • פענוח שגוי של תוצאות בדיקות

 

כיצד לבסס רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב סוס?

עורך הדין המטפל, נדרש לשתי הוכחות מרכזיות בתביעות מהסוג הזה. ההוכחה הראשונה תהיה בנוגע לנזק המשמעותי, הכבד והבלתי הפיך שנגרם לתובע. ההוכחה השנייה תהיה להראות כי נזק זה נגרם ישירות כתוצאה מאותה פעולה רשלנית. כאמור, מרגע הופעת התסמינים יש להגיש טיפול תוך 48 שעות ולא יאוחר מכך, כדי לבלום נזקים קשים.

ולכן כאשר הופיע נזק אחרי זמן הטיפול הסביר, יוכל עורך הדין להצביע על עיכוב באבחון התסמונת או לחילופין ברשלנות בטיפול בה.ומה בנוגע למקרים שבהם ניתוח איננו בהכרח דרך הריפוי המתאימה? ובכן, גם במקרה כזה צריך הרופא המטפל להגיש טיפול שיבלום הידרדרות. הרופא בכל מקרה אחראי למצבם של מטופליו, מה שקובע כי עליו לברר את כל התסמינים שמהם סובל המטופל ולרדת לעומקם עד למציאת הבעיה המדויקת.

כמובן שלא כל טעות מצידו תיחשב רשלנות רפואית, שהרי גם רופאים עשויים לטעות או לפספס אבחון שלא באשמתם. אך כאשר אותו רופא מתעלם מסימנים מסוימים, לא מפנה לבדיקות המתאימות ואף חורג מנהלים, סטנדרטי טיפול רפואיים או מפר את חובת הזהירות כלפי מטופליו, הרי שניתן להאשים אותו ברשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב סוס.

עורך הדין יתבקש להראות כיצד על פי מבחן "הרופא הסביר", לא פעל אותו רופא ככל רופא סביר אחר, שהיה לוקח החלטה או מבצע פעולה שהייתה מונעת את נזקי התובע.

 

גיבוש תיק תביעת הרשלנות באבחון

על מנת לבסס את כל ההוכחות האמורות, יש לאסוף את כל החומר הרפואי המתועד בנוגע לנפגע וזאת במטרה להתחקות אחרי כל האירועים שהובילו לאירוע הרשלנות ושמצביעים גם על הנזקים הרפואיים שנגרמו מכך. את הניירת יש לסדר באופן כרונולוגי, על מנת שיהיה ניתן לקשור בין סיבה ותוצאה.

בשלב הבא, יפנה עורך הדין מטעם הנפגע אל מומחה רפואי שיחקור מטעמו את כל פרטי המקרה, יקבע את הנזקים מהם סובל התובע ואת הפעולות או המחדלים שביצע הרופא בניגוד למבחן הרופא הסביר.לרוב בתביעות רשלנות באבחון זנב הסוס מעורב מומחה נוירוכירורג מנוסה, שיוכל לספק דוגמאות גם ממקרים קודמים שהסתיימו בתוצאות דומות ולהעריך את מידת הנזק ואחוזי הנכות להם זכאי אותו תובע.

נציין כי חוות דעת רפואית מקצועית תהפוך את התביעה למוצלחת וברת יותר סיכויים להתקבל. בתי המשפט נוטים להתייחס יותר לחוות דעת מרופא בעל ניסיון ושם, כך שהפסיקה עשויה להתקבל בסכומי פיצויים משמעותיים.

 

פיצויים בגין רשלנות רפואית באבחון זנב סוס

תיקי רשלנות רפואית עשויים להתנהל בבתי המשפט גם למשך שנים, אך בייצוג משפטי מצוין הם יניבו פיצויים בשיעורים משמעותיים. חישוב דמי הפיצויים מביא לשולחן הן את הנזק הממוני שנגרם לתובע, לרבות הוצאותיו הרפואיות, המגבלות התפקודיות שגרעו ממנו כלכלית (למשל גרמו לאובדן כושר עבודה או למציאת משרה אחרת בהיקף שכר נמוך יותר) והן את הנזק הבלתי ממוני המחושב על פי כאב וסבל עד לתקרה שבחוק.

פיצויים אלה עשויים להגיע גם למאות אלפי שקלים.

 

לסיכום

תסמונת זנב סוס מהווה אירוע רפואי חמור ודחוף, שהטיפול עבורו נדרש להתבצע בתוך 48 שעות כדי להימנע מנזקים בלתי הפיכים. מכיוון שכל שעה מפחיתה מסיכויי ההחלמה מהתסמונת, רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב סוס עלולה להביא לפספוס חלון הטיפול הקצר ולהותיר את המטופל עם נזקים קשים במיוחד.

אם אתם מאמינים שגם במקרה שלכם או של יקיריכם נגרמה רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב הסוס, אנא פנו למשרד עורכי הדין אונגר שויגמן ויחד נעריך את כדאיות התביעה והיקף הפיצויים ממנה.

רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב סוס
רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב סוס

מדובר במצב נוירולוגי קשה, בו נפגעים שורשי העצבים בתוך תעלת השדרה התחתונה, באופן שמותיר כאבים קשים, אובדן תחושה בגפיים התחתונות, אובדן שליטה בסוגרים ולעתים גם שיתוק בלתי הפיך. 

מרגע גילוי התסמונת, מוכרז מצב חירום רפואי הדורש התערבות דחופה, לרוב בניתוח. חלון ההזדמנויות להימנע מנזק בלתי הפיך לאזור זנב הסוס מרגע שנפגע, עומד על 48 שעות בלבד.

ככל שחלו שגיאה, עיכוב או הפרת נהלים רפואיים הכרוכים בתהליך האבחון, אותו רופא או מוסד מטפל יהיו חשופים לתביעת פיצויים כנגדם. זאת מאחר והפגיעות אינן מופיעות בהדרגה, אלא באופן כמעט מיידי. 

ככל שתסמונת זנב הסוס הותירה אחריה נזקים שייתכן וניתן היה למנוע באמצעות החלטות רפואיות שונות, ניתן לבחון את הנושא בפגישת התייעצות בלתי מחייבת ולעמוד על כל פרטי המקרה כדי לקבל החלטה בנוגע לתביעת פיצויים עתידית. 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5