רשלנות רפואית בברית מילה

ברית מילה נחשבת להליך נפוץ ברחבי הארץ. לא כולם יודעים זאת, אך מדובר בהליך כירורגי לכל דבר ועניין שמקובל מבחינה דתית ותרבותית בקרב העם היהודי. הליך זה יכול להיות מהיר ופשוט, אך לא פעם נשמעים דיווחים על מקרים שבהם אירעה רשלנות רפואית בברית מילה בעקבות הליך שלא צלח מסיבה מסוימת.

הדבר עשוי להוביל לא פעם לנזקים לטווח ארוך אצל הרך הנולד. הורים שסבורים כי בנם עבר רשלנות בעת ברית המילה, צריכים לפנות לייעוץ עם עורך דין כדי לבחון את האפשרות לקבל פיצויים אודות המצב העגום.

 

רקע אודות המצבים שעשויים להביא לא פעם להליך שכולל רשלנות רפואית בברית מילה

ברית המילה מבוצעת לא פעם על ידי מוהל שאינו עבר הכשרה רפואית כלשהי בנושא. ראוי לציין כי ישנם לא מעט מוהלים כאלו שידועים כמנוסים ומיומנים במלאכתם. אך ישנם מעטים שאינם עונים על דרישות אלו והם עשויים לצערנו, לגרום לנזק.

כידוע, מדובר בתינוקות בני 8 ימים שאיבר מינם רגיש ועדין עד מאוד. כך שההליך עשוי להביא לסיבוכים קלים במקרים מסוימים ובמקרים אחרים, ההליך עשוי להוביל לסיבוכים חמורים ומורכבים שעשויים לכלול השלכות לטווח הרחוק.

 

אילו מקרים עשויים להיחשב כמקרי רשלנות רפואית בברית?

ישנם כמה מקרים שעשויים להיחשב כמקרי רשלנות רפואית בברית מילה, הנה כמה מהנפוצים שבהם:

 

זיהום שמופיע באזור החתך

לעיתים מופיע זיהום באזור שבו בוצע החתך. מצב זה יכול לחלוף לאחר כמה ימים מקיום הברית. אך לעיתים, הזיהום שהיה תחילה זיהום מקומי עלול להחריף ולעבור למערכות שונות בגוף. מדובר במצב שעשוי להוביל לבעיות רפואיות מרוכבות, במיוחד בגלל שמדובר בתינוק רך עם מערכת חיסונית חלשה.

 

אובדן של חלק מאיבר המין

לצערנו ישנם מקרים שבהם המוהל מבצע חיתוך מוגזם של העור באיבר המין והדבר מוביל לאובדן של חלק משמעותי מאיבר מינו של התינוק. הדבר עשוי להוביל לסיבוך מאוד נדיר שפוגם במראה איבר מינו של התינוק הרך. מקרים נוספים שעשויים לבוא לידי ביטוי הם היווצרות של ציסטה באיבר המין, קיומה של עקמת בפין, הרפס ודימום חזק מאוד שעשוי לבוא לידי ביטוי לאחר ביצוע החתך.

 

המורכבות ברשלנות רפואית מסוג זה

במצבים שבהם מתקיימת רשלנות רפואית ישנה בדרך כלל מעורבות של אנשי רפואה למשל:

  • אחות
  • רופא מרדים
  • רופא מטפל וכו'

ראוי לציין כי מקרים של רשלנות רפואית שבאה לידי ביטוי בברית מילה הם לא מקרים קלאסיים של רשלנות רפואית. שכן, אין בהם מעורבות של גורם רפואי מוסמך, אלא של מוהל לבדו. מדובר במצב מורכב, שכן, לא ניתן לדרוש ממוהל לנהוג ברמת מיומנות זהה לזו של גורמים רפואיים. אך חשוב לומר כי בכל זאת מוטלת עליו החובה לנהוג בחובת זהירות רבה, תוך מקצועיות.

 

חובת הזהירות והקשר שלה לרשלנות רפואית בברית

כאמור, מוטלת על המוהל האחריות לנקוט בחובת הזהירות. מדובר במונח משפטי מוכר שנעשה בו שימוש רב בכל הנוגע למצבים שבהם באה לידי ביטוי רשלנות רפואית מסיבה כזו או אחרת. חובת הזהירות מוטלת על רופאים וצוותים רפואיים מתוקף התפקיד שלהם.

הכוונה היא שמהרגע שבו הם החליטו שהם מעוניינים לטפל בחולים, הם מחויבים לפי החוק להתנהל במיומנות גבוהה ורמת זהירות גבוהה בכל הנוגע ליחסים שלהם עם המטופלים. כך שבעצם, על המוהל לנהוג בהתאם לחובת הזהירות כדי לשמור על המטופלים הצעירים שלו. יישום חובה זו צפויה לשמור עליו מפני מצבים שבהם יימצא כי באה לידי ביטוי רשלנות רפואית בברית מילה שקיים.

 

דוגמא למצב שבו אירעה רשלנות רפואית בברית

לפני כמה שנים הוגשה תביעה לבית המשפט השלום בירושלים בגין רשלנות רפואית שנעשתה מצד מוהל. התביעה הוגשה על ידי הורי התינוק שנמצא כי הוא סובל מבעיות במתן שתן בעקבות ברית מילה שנעשתה באופן רשלני.

לאחר ביצוע ברית המילה, ההורים פנו לקבלת ייעוץ רפואי והם גילו להפתעתם שאיבר המין של התינוק נפגע באופן משמעותי בעקבות ההליך. בני המשפחה טענו כי מדובר ברשלנות רפואית בברית מילה מכיוון, שלטענתם, המוהל התרשל ב- 2 דברים:

  1. התרשל בעת הליך ביצוע הברית
  2. התרשל בביצוע המעקב שלאחר הברית

בית המשפט קבע לאחר שקרא את חוות הדעת הרפואית שהוגשה בנושא כי על המוהל לשלם לבני המשפחה פיצויים בסך כ- 65 אלף שקלים.

 

חשיבות הפנייה אל עורך דין שבקיא ברשלנות רפואית

חשוב לציין כי במצבים שבהם ישנו חשד כי אירעה רשלנות רפואית בברית מילה, יש לפנות בהקדם האפשרי ל – 2 הגורמים הבאים:

  1. רופא מוסמך
  2. עורך דין

חשוב לפנות תחילה לרופא כדי לבדוק האם אכן אירעה פגיעה כלשהי באיבר מינו של הקטין. במידה ומתגלה כי אירעה פגיעה כזו, יש להציג את חוות הדעת שנכתבה על ידי הרופא בפני עורך דין שבקיא בדיני רשלנות רפואית. עורך הדין יסייע להתנהל אל מול בית המשפט בכל הנוגע להגשת התביעה ולהליך עצמו, עד לרגע קבלת הפיצויים המגיעים לבני המשפחה.

 

חשוב מאוד לפנות אל עורך דין מומלץ בתחום

יש לפנות אל עורך דין שידוע כי הוא בקיא בתחום הרשלנות הרפואית. שכן, כך ניתן להיות בטוחים שמדובר בבעל מקצוע שלמד את התחום באופן מעמיק והוא מכיר אותו על כל בוריו. בנוסף לכך, חשוב לבדוק שמדובר בעורך דין שיש עליו המלצות רבות מטעם הלקוחות הקודמים שלו. כדי להגיע להמלצות אמינות כאלו, ניתן לפנות אל המקורות הבאים:

  • רשתות חברתיות
  • שכנים, מכרים וקרובי משפחה שעברו הליך של רשלנות רפואית בברית מילה והסתייעו בעורך דין
  • בירור מקיף בגוגל וקריאת חוות דעת שנכתבו בלשונית הביקורות
רשלנות רפואית בברית מילה
רשלנות רפואית בברית מילה

כדי להיות בטוחים שהתרחש הליך של רשלנות רפואית במהלך ברית מילה יש לפנות אל רופא מומחה ואל עורך דין שבקיא בתחום. עורך הדין יבחן את העניין לעומק ויוכל לומר אם ישנה עילה לתביעה בנושא.

תחום הרשלנות הרפואית נחשב למקיף ביותר והוא כולל תחומים שונים, כמו למשל, רשלנות רפואית בלידה, בניתוח, במתן תרופות למטופל וכמובן שגם בברית מילה. יש עורכי דין שיש להם יותר ניסיון בתחום ויש כאלו שיש להם פחות.

ישנן תביעות מסוימות שניתנות להגשה באופן עצמאי. תביעות שנוגעות להליכים של רשלנות רפואית אינן נכללות בדרך כלל בקטגוריה זו. שכן, לא פעם עולה קושי בהוכחת קיומה של רשלנות. כך שמדובר בעניין די מורכב שדורש הסתייעות מטעם עורך דין שבקיא בנושא ויכול להשיג את כל ההוכחות הדרושות.

בהחלט. ניתן להגיש תביעות על רשלנות רפואית שאירעה בעת הליך של ברית מילה לאחר כ – 7 שנים מקיום התביעה. אם הקטין רוצה לתבוע בדיעבד על ברית המילה שלו, הוא יכול להגיש את התביעה עד היותו בן 25. שכן, קטינים יכולים להגיש תביעה כ – 7 שנים לאחר שמלאו להם 18.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5