רשלנות רפואית הפלות

ביצוע הפלה נחשב להליך רגיש, אישי ולא פשוט מבחינה פיזית ונפשית עבור כל אישה באשר היא. מדובר בהליך מורכב שטמונה בו סכנה בריאותית עבור האישה. שכן, לא פעם מבוצעות הפלות שמביאות לפגיעה ביכולתה של האישה להיכנס שוב להיריון בהמשך. בשורות הבאות יצוין כל המידע החשוב בכל הנוגע למושג רשלנות רפואית הפלות שכל אישה צריכה לדעת.

 

מהי הפלה?

לצערנו ישנו מספר לא מבוטל של מקרים שאירעו בהם רשלנות רפואית הפלות בקרב נשים ברחבי הארץ והעולם. שכן, הפלה הינה פרוצדורה רפואית פולשנית שעשויה להיות מורכבת במקרים מסוימים. מדובר בהליך רפואי שמביא בעצם להפסקת היריון.

ההליך מבוצע בבית חולים או במרכז רפואי מוסמך שיש לו אישור ממשרד הבריאות לבצע את הליך ההפלה. ההליך מתבצע תחת אשפוז יום, כך שכשמדובר בהליך שמתבצע ללא סיבוכים, האישה יכולה לשהות בבית החולים או במרכז הרפואי למשך שעות בודדות ולא לזמן ממושך.

 

הדרכים לביצוע ההפלה

ישנן 2 דרכים מקובלות שבהן מבצעים הפלה:

 

1. באמצעות טיפול תרופתי

הליך זה מתאפשר ברוב המקרים במצבים שבהם האישה ההריונית טרם עברה את השבוע ה- 7 להיריון. במידה וזה המצב, היא תקבל מטעם הרופא המטפל טיפול תרופתי שיביא ברוב המקרים להפלה ללא התערבות כירורגית כלשהי.

 

2. באמצעות גרידה

ביצוע הליך הגרידה מתאפשר במצבים בהם האישה ההריונית עברה את השבוע ה- 7 להיריון. ראוי לציין כי הגרידה מתבצעת בחדר ניתוח תחת הרדמה מלאה.

 

מקרים של רשלנות רפואית הפלות שנחשבים לנפוצים

יש מי שסבורים שרשלנות רפואית במצב של הפלה עשויה לבוא לידי ביטוי במקרה אחד או שניים בודדים, אבל מדובר בטעות. שכן, ישנם מעל ל – 3 מצבים שבהם יכולה לבוא לידי ביטוי רשלנות רפואית בעת הפלה. הנה מידע מפורט עבור כל אחד מהמקרים הללו:

 

1. בחירת הפלה שאינה מתאימה

לצערנו, לא פעם, רופאים בוחרים לבצע את ההפלה בשיטה שאינה מתאימה לנסיבות המקרה. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי ב- 2 מצבים:

 

בעת טיפול תרופתי בזמן שאינו מתאים

הדבר יכול להתקיים במצב שבו אישה מתבשרת כי היא צפויה לקבל טיפול תרופתי לביצוע ההפלה, בזמן שהטיפול הזה כבר לא רלוונטי וזאת בהתחשב בעובדה כי האישה נמצאת בשלבי היריון מתקדמים.

 

בעת ביצוע גרידה שלא לצורך

הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי במצב שבו אישה הופנתה להליך של ביצוע גרידה למרות שהיא יכלה לבצע את ההפלה באמצעות טיפול תרופתי (הליך שיש בו פחות סיכונים בריאותיים בהשוואה לגרידה). ראוי לציין שמצב שכזה יכול להשפיע לרעה באופן משמעותי על הפוריות של האישה.

 

2. ביצוע גרידה באופן שגוי

לצערנו, לא פעם, הרופא המנתח מתרשל בעת ביצוע תפקידו והוא מבצע את ההפלה באופן שאינו מקצועי. גרידה שמבוצעת באופן שכזה עשויה להוביל למצבים הבאים:

  • פגיעה באיבריה הפנימיים של האישה
  • פגיעה ברחם של האישה
  • זיהום (שעשוי לבוא לידי ביטוי במצבים שבהם השלייה לא הוצאה במלואה מהרחם)

מצבים אלו עשויים להיות מוגדרים לא פעם כרשלנות רפואית שאירעה בעת ביצוע הפלות.

 

3. רשלנות במעקב אחר קרישי דם

כל רופא שעוסק בתחום הגניקולוגיה בוודאי יודע כי במהלך ההיריון ובמהלך הגרידה עשויים להופיע קרישי דם. לכן, הרופא חייב לעקוב אחר המצב של המטופלת שעברה את הגרידה ולבדוק שהיא לא סובלת חלילה מקרישי דם. ראוי לציין כי אישה שיתגלה שהיא אכן סובלת מקרישי דם, תצטרך לקבל בהקדם טיפול רפואי.

אי אבחון של מצב זה בזמן צפוי להוביל לבעיות רפואיות קשות שעשויות להעיד כל כך שאירעה רשלנות רפואית שנוגעת לתחום ההפלות.

 

ההשלכות של ביצוע מעקב רשלני לאחר הפלה

במידה ואכן לא אירע מעקב או שבוצע מעקב שהתגלה בהמשך כרשלני, הדבר עשוי להוביל לא פעם להופעה של נזקים חמורים בגופה של האישה שעברה את הגרידה. יש לציין כי מצב זה עשוי לפעמים למותה של האישה. שכן, מדובר בעניין חמור ומסוכן ביותר.

 

חשיבות חוות הדעת הרפואית בעת בירור בנוגע לרשלנות רפואית בהפלה

אישה שרוצה לבדוק אם אירעה לה רשלנות רפואית במהלך ההפלה צריכה להצטייד בחוות דעת רפואית מטעם רופא שמומחה בתחום זה. ראוי לציין כי חוות הדעת צריכה להתמקד ברכיבים חשובים מאוד שצפויים להעיד על כך שאכן אירעה רשלנות רפואית בהפלה. חוות הדעת צריכה לכלול את הפרטים הבאים:

  1. מידת הנזק שנגרמה לאישה בעקבות ההפלה
  2. קביעה של מקור הנזק אצל המטופלת
  3. הצגת הרשלנות של הרופא
  4. הצגת הקשר הסיבתי

כדי שכל אלו יבואו לידי ביטוי, יש להסתייע בעורך דין שבקיא בכל הנוגע לדיני רשלנות רפואית בהפלות.

 

חשיבות ההסתייעות בעורך דין להגשת תביעה בנושא

עורך דין שבקיא בתחום הרשלנות הרפואית במצבים של הפלות הוא איש מקצוע שבקיא בתחום ועוסק בו באופן יום יומי. חשוב מאוד להסתייע בו בגלל הסיבות הבאות:

  • יש לו ידע בכל הנוגע למסמכים שצריך להציג בפני בית המשפט
  • הוא יוכל לבצע מראש הערכה של סיכויי התביעה
  • הוא יוכל להתמקד באיסוף הראיות
  • הוא יוכל ללוות את התובעת בתחילת ההליך ועד לרגע קבלת הפיצויים

 

בחירה בעורך דין מומלץ

אין זה מספיק לפנות אל עורך דין שמציג את עצמו כבקיא בנושא רשלנות רפואית ובתחום הפלות בפרט. יש לבדוק באופן מעמיק כי מדובר בעורך דין שיש לו ניסיון רב בתחום. שהוא ייצג בעבר מספר לא מבוטל של תיקים בנושא ושיש לו רגישות לנושא. שכן, מדובר בנושא מורכב ועדין שמצריך שיח ער ורגיש אל מול התובעת. רגע לפני סיום, ניתן לומר כי בחירה בעורך דין מומלץ תאפשר לעבור את ההליך על הצד הטוב ביותר.

רשלנות רפואית הפלות
רשלנות רפואית הפלות

באופן עקרוני, כל אחת יכולה להגיש תביעה בנושא זה, אך חשוב לפנות תחילה אל עורך דין מוסמך כדי שזה יבדוק שאכן אירעה רשלנות רפואית בעת ההפלה. שכן, במידה ויימצא שלא אירעה רשלנות שכזו, התביעה יכולה להיסגר והתובעת עשויה לחוות מפח נפש בעקבות כך.

אפשר לבדוק בדרכים שונות שבחרתם בעורך דין מומלץ בתחום רשלנות רפואית ובתחום הפלות בפרט. הדרך המקובלת ביותר היא לעיין באתר של עורך הדין הנבחר, לקרוא חוות דעת שנכתבו עליו ולשאול מכרים שהסתייעו בו כדי לשמוע חוות דעת אובייקטיבית.

בהחלט, כפי שצוין קודם לכן, במידה והרופא המטפל לא ערך מעקב אחר המטופלת שעברה את ההפלה, הוא עשוי להיות חשוף לתביעת רשלנות רפואית. ראוי לציין כי יש לפנות לעורך דין תחילה כדי לבדוק את העניין באופן מעמיק.

אין אפשרות לדעת מראש מה יהיה גובה הפיצויים שינתנו לכל תביעה. שכן, כל מקרה לגופו ובכל מקרה כולל חומרה שונה של פגיעה. הפיצויים נקבעים בדרך כלל לפי חומרת הפגיעה ופרמטרים נוספים ששמורים לבית המשפט.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5