רשלנות רפואית וסיסטיק פיברוזיס

מחלת הסיסטיק פיברוזיס הינה תורשתית ובד"כ נוצרת עקב קיומו של פגם בכרומוזום והיא עשויה לפגוע באיברים שונים בגוף, כגון: הכבד, הריאות וכו'. מחלה זו נחשבת לכרונית, היא עשויה להתפרץ בל זמן והחומרה שבה עשויה לקבוע את תוחלת חייו של החולה. יחד עם זאת, תסמינים שונים של מחלת הסיסטיק פיברוזיס לרוב יופיעו בגיל הילדות אן ההתבגרות. 

בעבר, מחלת הסיסטיק פיברוזיס נחשבה לחשוכת מרפא, אולם כיום קיימים טיפולים שבאמצעותם, אנשים שלקו במחלה יוכלו לזכות בתוחלת חיים ארוכה ועם פחות סבל כתוצאה ממנה. 

 

חשיבות האבחנה של מחלת הסיסטיק פיברוזיס

ככלל, מחלת הסיסטיק פיברוזיס עשויה לגרום לתופעות של קושי בנשימה, דלקת ריאות ועוד, אשר עשויות לפגוע באיכות חייו של הסובל מהמחלה. ייתכנו מצבים בהם מחלת הסיסטיק פיברוזיס לא תקבל התייחסות הולמת מצד גורמים רפואיים שתפקידם לאבחן את המחלה ולטפל בה באופן הולם ונכון. פעולות אבחון לא תקינות או היעדר אבחון של המחלה עלולים לגרום להחרפת מצבו של החולה, שעשויה בתורה לגרום להתדרדרות בראותו. אמנם עדיין לא קיימת תרופה שיכולה לרפא את מחלת הסיסטיק פיברוזיס, אך אבחון מדויק של המחלה, כמו גם, מתן טיפול הולם בזמן, עשויים לתרום משמעותית לתוחלת חייו של הסובל מהמחלה.

אבחון תקין ומדויק של מחלת הסיסטיק פיברוזיס לרוב מתאפשר באמצעות ביצוע של מעקב רפואי לאורך זמן, אשר כולל בדיקות התסמינים האפשריים עקב המחלה. אבחון לא תקין או התנהלות בלתי סבירה של גורם מקצועי (כגון: הרופא המטפל) במהלך אבחון מחלה זו, עשויים להוביל לתביעה בגין רשלנות רפואית.

חשוב להדגיש כי לא כל נזק או התדרדרות במצבו של חולה בסיסטיק פיברוזיס הינם תוצר ישיר של רשלנות רפואית. מסיבה זו, קיימת חובת הוכחת קשר בין תפקודו של הרופא או הגורם המטפל ובין הנזק הנגרם לחולה.

 

מהם התסמינים של מחלת הסיסטיק פיברוזיס?

ככלל, תסמיניה של מחלת הסיסטיק פיברוזיס עשויים להופיע בילדות וייתכן כי חומרתם תשתנה בין אדם לאדם.

מבין התסמינים הנפוצים, אשר עשויים להתפתח בעקבות מחלת הסיסטיק פיברוזיס, נכללים:

  • הצטברות חיידקים בריאות, אשר עלולים לגרום לזיהומים ולפיכך גם מקושי בנשימה ומשיעול כרוני. במצב זה, תפקודן של הריאות עשוי להתדרדר עם הזמן.
  • הופעתן של דלקות בלבלב.
  • בעיות שונות במערכת העיכול, כגון: עצירות.
  • עיכוב בעלייה במשקל ובגדילה של הסובל מהמחלה.

 

באילו דרכים ניתן לטפל במחלת הסיסטיק פיברוזיס?

כאמור, אמנם קיימות דרכי טיפול שונות שיכולות לסייע לחולים במחלת הסיסטיק פיברוזיס ולתרום לשיפור בריאותם, אך טרם הומצאה תרופה ספציפית שמרפאת את המחלה באופן אוטומטי.

במטרה לסייע לחולים במחלת הסיסטיק פיברוזיס ולאפשר להם לקבל טיפול ראוי ומקצועי, נוסדו במדינת ישראל כמה מרכזים בריאותיים שמטרתם לטפל במחלה זו. מרכזים אלה כוללים צוות של רופאים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע אחרים, שמעניקים טיפולים לסובלים מן המחלה ותומכים בהם. באמצעות טיפולים אלה, החולים במחלת הסיסטיק פיברוזיס יכולים לזכות בשיפור בבריאותם ובוחלת חיים ארוכה וטובה יותר.

הבעיות העשויות להיגרם בריאות, עקב מחלת הסיסטיק פיברוזיס, מהוות גורם מרכזי לתמותה ולפיכך, חלק מרכזי מן הטיפולים בחולים במחלה זו, מתמקד בהן בעיקר.

 

באילו מצבים אבחון של מחלת הסיסטיק פיברוזיס עשוי להיחשב כרשלני?

רשלנות רפואית לרוב מתבטאת באבחון לקוי, בכשל מסוים במהלך ניתוח וכיו"ב. תביעת רשלנות רפואית מוגשת כנגד הרופא שטיפל או כנגד גורם מסוים שהיה שותף בתהליך הטיפול הרפואי וגרם לרשלנות הרפואית. למעשה, ב"רשלנות רפואית" הכוונה לסטייה מסטנדרט מקובל של טיפולים רפואיים, כאשר סטייה  זו עלולה להוביל לפגיעה בבריאותו של המטופל ואפילו למותו.

רשלנות רפואית יכולה להתרחש עקב חוסר תשומת לב לתלונות המגיעות מצד החולה ולפיכך, להימנעות מהענקת טיפול בהולם שיכול לסייע עבורו ולשפר את בריאותו.

בנוגע למחלת הסיסטיק פיברוזיס, הרשלנות הרפואית עשויה להתבטא בכמה אופנים וביניהם:

  • באמצעות ביצוע אבחון שגוי של המחלה.
  • באמצעות הימנעות הפעלת שיקול דעת נכון, מצד הרופא, למטרת קבלת החלטה מושכלת בנוגע לחולה.
  • באמצעות התנהלות מנוגדת לחוקים ברורים, מצד הרופא המטפל.

במידה וחולה סובל מהחמרה במצבו הרפואי, לאחר אבחון או טיפול שקיבל, ייתכן כי תהיה קיימת עבורו עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. במידה ויצליח החולה להוכיח קשר סיבתי בין האבחון או ההתנהלות מצד הרופא המטפל, בעת הטיפול שקיבל ובין הרעת מצבו הבריאותי, אזי העילה לתביעה עשויה להיות מוצדקת. באופן זה, ייתכן כי החולה יהיה זכאי בקבלת פיצויים בעקבות הנזק שנגרם לו כתוצאה מהרשלנות הרפואית. בתביעות בגין רשלנות רפואית, הקשורה למחלת הסיסטיק פיברוזיס, עשויים להיפסק פיצויים בסכומים גבוהים, בשל הכאבים, בשל עוגמת הנפש ובשל אובדן היכולת להשתכר, שמהם סובל התובע בעקבות הנזק בנגרם לו.

 

הגשת תביעת רשלנות רפואית עבור אדם הסובל ממחלת הסיסטיק פיברוזיס

ללא אבחון ו/או טיפול נכון, בריאותו של הסובל ממחלת הסיסטיק פיברוזיס עלולה להתדרדר, עד כדי מצב של קריסת מערכות. נטילה של תרופות מתאימות עשויות לשפר את בריאותו של החולה ואף לתרום להארכת תוחלת חייו. מסיבה זו, במצבים שבהם הרופא לא דאג לאבחן את החולה בזמן או שביצע אבחון שלא עפ"י הנהלים והדבר גרם להחרפה במצבו של החולה, ייתכן כי תהיה קיימת עילה לתביעה, שבגינה יוכל החולה להגיש תביעת רשלנות רפואית לקבלת פיצויים.

את תביעת הרשלנות הרפואית, על התובע להגיש לבית משפט, תוך צירוף של כתב חוות דעת מומחה. התובע נדרש לחזק את טענותיו באמצעות ראיות וכמו כן, להראות את קיומו של קשר סיבתי בין האבחון או הטיפול הלקוי שקיבל (או היעדר האבחון שהיה אמור לקבל) ובין הנזק והסבל שנגרם לו כתוצאה מכך. למעשה, התובע נדרש להוכיח בתביעה כי הטיפול שקיבל היה אמור להתבצע באופן זהיר ועפ"י נהלים מסוימים, אך בפועל זה לא היה כך ולפיכך, הוא ניזוק ומצבו הבריאותי נפגע.

הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית דורשת בד"כ איסוף של החומר והמסמכים הרפואיים הרלוונטיים, שיכולים להעיד על מצבו של הבריאותי של החולה ועל הטיפולים שקיבל, חוות דעת של מומחה וניהול של הליך התביעה עד לסיומה.

 

ייצוג של עורך דין בתביעת רשלנות רפואית

במידה והחולה במחלת הסיסטיק פיברוזיס, יפנה להגשת תביעת רשלנות רפואית, בשל נזק או החמרה במצבו הבריאותי, ההמלצה היא שיבצע זאת באמצעות ייצוג של עורך דין מומחה בתחום. ניהול התביעה באמצעות עורך דין מומחה בתחום יכול לסייע לתובע ולהגדיל את סיכוייו לקבלת פיצויים. מעבר לכך, ייתכן כי התובע לא יחזיק בכל המידע בנוגע למצבו ולזכויות המגיעות לו ואילו עורך דין מנוסה, יוכל לכוון אותו ולהעניק עבורו את הייעוץ הרלוונטי בנוגע לתביעתו.

 

לסיכום

תביעות רשלנות רפואית, בעקבות אבחון לקוי של מחלת הסיסטיק פיברוזיס, מוגשות עקב החמרה במצבו של הסובל מן המחלה או עקב פגיעה בתפקודו. בתביעות אלה, נדרש התובע להוכיח סיבתיות בין הטיפול או האבחון שקיבל ובין הנזקים שנגרמו לו ו/או החרפת בריאותו.

על מנת להימנע מתביעות בגין רשלנות רפואית, על הרופאים וגורמי המקצוע המטפלים, להתייחס בכובד ראש ובתשומת לב לתלונותיהם של הסובלים מן המחלה ולהעניק עבורם את הטיפולים ההולמים, באופן מקצועי ככל הניתן ובעיתוי הנכון.

רשלנות רפואית וסיסטיק פיברוזיס
רשלנות רפואית וסיסטיק פיברוזיס
רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5