רשלנות רפואית מפרצת באבי העורקים

אבי העורקים הינו כלי דם ראשי בגוף האדם, שמגיע מחדר הלב השמאלי ודרכו עוברים כל העורקים שבמחזור הדם. ישנם מצבים שבהם הלחץ שקיים באבי העורקים עשוי לגרום להתרחבות של כלי הדם, כתוצאה ממחלה או מהחלשה של דופן כלי הדם. מפרצת באבי העורקים עשויה להתקיים בכלי הדם הראשי, המכונה למעשה "העורק הראשי", כך שהתופעה השכיחה בעיקרה הינה מפרצת בטנית. 

 

אופן התפתחות התופעה

ככלל, מפרצת באבי בעורקים עלולה להתרחש באופן איטי ובמהלך כמה שנים, אך לא תמיד יופיעו סממנים מסוימים המעידים על קיומה. יצירת מפרצת באבי העורקים לרוב נובעת כתוצאה מהריסת השכבות התומכות. יתכנו מצבים שבהם, התופעה עשויה לגרום לדימומים פנימיים ואפילו לסכנת חיים. בשלבים מתקדמים יותר שלאחר התפתחות המפרצת, עשויים להופיע תסמינים מסוימים.

מפרצת אבי העורקים עשויה להופיע בעיקר אצל גברים מאשר אצל נשים. בנוסף, אחוז גבוה מהאנשים הסובלים ממפרצת אבי העורקים החזי, סובלים גם ממפרצת אבי העורקים הבטני. סיבוכים קטלניים של המפרצת עשויים לנבוע כתוצאה מדיסקציה ויכולים להוביל לכאבים וסבל עבור הסובלים מהמחלה.

תסמינים

הופעתה של מפרצת באבי העורקים עשויה להוביל לתסמינים שונים וביניהם:

  • כאבים באזור בו התפתחה המפרצת, באזור החזה, הגב, בין השכמות ועוד.
  • קושי בבליעה או בדיבור
  • חולשה בגוף
  • סחרחורות המובילות להקאות או בחילות
  • לחץ דם נמוך
  • ירידה באספקת דם לרקמות

 

מהם הגורמים שעשויים להוביל להתפתחות מפרצת באבי בעורקים?

לרוב, ייתכנו גורמים שונים המובילים להתפתחותה של מפרצת באבי העורקים, כאשר העיקרי שבהם הינו עישון. מסיבה זו, הארגון האמריקאי לרפואה פנימית המליץ לקיים בדיקת אולטרסאונד עבור כל אדם (הן גברים והן נשים) מעל גיל 65, שעישן במהלך חייו.

גורמים נוספים שעשויים להוביל להתפתחות המחלה, כוללים: רמה גבוהה של כולסטרול בגוף, טראומות, טרשת עורקים אשר גורמת להחלשה של דופן העורק, לחץ דם גבוה ועוד.

 

כיצד ניתן לאבחן את הופעתה של מפרצת באבי העורקים?

לרוב, לא קיימת אפשרות לאבחן את הופעתה של מפרצת באבי העורקים בשלביה המוקדמים, מאחר ואיננה מתבטאת מבחינה קלינית. אולם, במצבים מסוימים ייתכן כי אפשר יהיה לאבחן את המחלה, באמצעות ביצוע בדיקות סטנדרטיות, לדוגמא: בדיקת דופק באזור הבטן/ הטבור. במידה ועולה חשש לקיומה של מפרצת באבי העורקים, יש להפנות את הנבדק לבדיקות מקיפות יותר, כגון: בדיקת אולטרסאונד.

כשקיים חשד למפרצת באבי העורקים, ניתן לבצע אבחון ע"י צילום חזהו של הנבדק, באמצעות אקו לב, באמצעות ביצוע CT של בטנו או של חזהו. במידה והמפרצת ממוקמת בחלקו הבטני של אבי העורקים, לרוב ניתן יהיה לאתר אותה באמצעות בדיקה גופנית. איתור המפרצת הינו חשוב ומהותי בכדי לתאם את הליך הטיפול עבור הסובל ממנה, שכן, גילוי מוקדם של המפרצת עשוי להשפיע משמעותית את הצלחתו של הטיפול.

כשהרופא המטפל מאתר את מאפייני הקרע (הנוצר מהמפרצת) הוא יכול לשלוט טוב יותר בבדיקות ולאתר בקלות יותר את המיקומים בגוף שבם קיימים כלי דם נוספים שניזוקו גם הם בשל אותה הבעיה. אולם, ייתכנו מצבים בהם הטיפול שיבוצע אינו יהיה מידי ולרוב, באמצעות תוצאות בדיקות אולטרסאונד, יכול הרופא המטפל לקבוע כי המטופל יעבור את הטיפולים הרלוונטיים בתדירות נמוכה.

 

אבחון שגוי של מפרצת באבי העורקים

אבחון שגוי של המחלה עשוי לגרום לנזקים שונים למטופל ואף להובילו לסכנת חיים. לעיתים, בדיקה של חולה אשר מלווה במצאים שגויים, עשויה לפגוע משמעותית בבריאותו ולהחריף את מצבו והדבר עשוי להוות עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית. מפרצת באבי העורקים עלולה להידרדר במהירות ולהביא את הסובל מהמחלה למצב קריטי.

ישנם כמה סיבוכים שיכולים להתפתח כתוצאה מהחמרתה של מפרצת באבי העורקים וביניהם:

  • בעקבות קרע בדופן האנויריזמה ודימום פנימי.
  • בעקבות קרע פנימי בדופן העורק.

כדי למנוע סיבוכים אפשריים של המחלה, חשוב לבצע אבחון של האנויריזמה בזמן. יחד עם זאת, לא תמיד ניתן לבצע אבחון מוקדם משום שהמפרצת עשויה לבוא לידי ביטוי רק בשלבים מאוחרים יותר, לאחר התפרצותה.

 

טיפול במפרצת באבי העורקים

ככלל, טיפולים האדם הסובל ממפרצת באבי העורקים עשויים להתבצע בכמה אופנים: באמצעות טיפול מניעתי, הכולל טיפול באמצעות תרופות להפחתת לחץ הדם. במצבים אחרים ניתן לבצע ניתוח מניעתי, שמטרתו למנוע החמרה של המחלה.

 

רשלנות רפואית

רשלנות רפואית הקשורה למפרצת באבי העורקים יכולה להתקיים מסיבות שונות, כגון:

  • בשל חוסר התייחסותו של הרופא לתסמינים מקדימים אצל הסובל מהמחלה.
  • בשל פענוח לא נכון של בדיקות שנעשות בנוגע למצבו של החולה.
  • עקב סיבוכים מסוימים שהתפתחו כתוצאה מהליך ניתוחי שבוצע במטופל.

 

הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית

בדומה לתביעות רשלנות רפואית בתחומים אחרים, גם בהקשר של מפרצת באבי העורקים, הגשה של תביעה בגין רשלנות רפואית נדרשת להתבסס על הוכחת סיבתיות. על התובע להוכיח כי הנזק הנגרם לו הינו תוצאה של תפקוד רשלני של הרופא שטיפל בו. בנוסף, עליו לצרף לתביעה גם חוות דעת של מומחה, שתוכל לגבות את טענותיו ולתמוך בהן.

במידה ואדם חושש כי נגרמה כלפיו פעולה של רשלנות רפואית, ההמלצה היא שיפנה לעורך דין מומחה בתחום הרשלנות הרפואית, על מנת לקבל ממנו יעוץ והכוונה, בנוגע לרשלנות הרפואית שממנה הוא ניזוק ובנוגע להליך המשפט של הגשת התביעה למטרת קבלת פיצויים. פניה לעורך דין מומחה יכולה לסייע לתובע לבחון האם קיימת עילה לתביעה והאם קיימים עבורו סיכויים לקבלת פיצויים באמצעות הגשת התביעה.

למטרת הגשת התביעה, על התובע לאסוך את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים למצבו ובנוסף, גם כתב חוות דעת של מומחה, שיבסס את טענותיו של התובע בהליך התביעה. יש לציין, כי במידה ואדם נפטר, עקב החמרה במפרצת באבי העורקים, בני משפחתו ו/או יורשיו רשאים להגיש את התביעה עבורו.

 

טיפול ניתוחי במפרצת באבי העורקים

במידה וקוטר האורטה באזור החזה הינו מעל 5 סנטימטרים, או לחילופין, במידה וקצב גידול האורטה הינו מהיר, לרוב יידרש ביצוע של ניתוח שבאמצעותו ניתן להחליף את החלק המורחב. בניתוח מסוג זה, מבוצעת פתיחה של בית חזהו של המטופל, על מנת לבודד את הלב משאר הגוף וכדי שהמנתח יוכל להחליף את החלק המורחב בחלק אחר – סינתטי. לאחר ביצוע החלפת החלק המורחב, גופו ומוחו של המטופל – מחומם ולאחר מכן, הוא מנותק ממכונת הלב ריאה. לאחר הניתוח, רובם של הסובלים מהמפרצת עשויים לחזור לשגרת חיים תקינה ונורמטיבית, אך יחד עם זאת, ייתכנו מצבים בהם מנותחים יהיו חשופים בפני סיכון לחלות במחלות לב שונות ולפיכך, יהיה עליהם להקפיד ל תזונה בריאה וכמו כן, גם על ביצוע פעילות גופנית.

ניכר, כי ניתוחים המבוצעים באבי העורקים נחשבים כקשים וכמורכבים ביותר, מבין ניתוחי הלב הקיימים ומסיבה זו, ניתוח מסוג זה מבוצע ע"י מנתחים מומחים ומנוסים.

 

לסיכום

הופעתה של מפרצת באבי העורקים עשויה להוביל לסימפטומים שונים ולעיתים, גם לגרום לכאבים בקרב הסובלים ממנה. אבחון מוקדם של המפרצת הינו משמעותי עבור התאמת טיפול חיוני לסובל מן המפרצת. במצבים בהם נעשה אבחון שגוי בנוגע למפרצת באבי העורקים, הדבר עשוי להוביל להחמרתה ואף לסיכון חייו של הסובל ממנה והדבר יכול להוות עילה לתביעת רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית מפרצת באבי העורקיםרשלנות רפואית מפרצת באבי העורקים
רשלנות רפואית מפרצת באבי העורקיםרשלנות רפואית מפרצת באבי העורקים
רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5