רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי

רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי פירושה מחדל רפואי המתרחש לפני, תוך כדי או אחרי הניתוח הקיסרי, וגורם ליולדת ו/או לתינוק נזק משמעותי, עד כדי סכנת חיים של ממש, ולעיתים אף מוות. מפאת המורכבות והסיכון הכרוכים בהבטחת שלומם של האם והיילוד, הצוות הרפואי בחדר הניתוח נדרש לגלות ערנות רבה לתלונות היולדת, למצוקה העוברית אם קיימת, ולמצבם הכולל של האם והעובר.

כאשר צוות חדר הניתוח או בית החולים, אינו פועל על פי הנהלים המקובלים בתחום הכירורגיה והמיילדות ובשל כך נגרם נזק ליולדת ו / או לתינוק, יש מקום לדון באפשרות של הגשת תביעת רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי. על כך בשורות הבאות.

 

מהי רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי והאם יש דרך למנוע אותה?

רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי, הינה מחדל רפואי שמתרחש לפני הניתוח, במהלכו, או לאחריו, באופן שעלול לחשוף הן את היולדת והן את התינוק לפגיעות חמורות.

ניתוחים קיסריים, חרף שכיחותם הגבוהה, ולמרות וניסיונם הלא מבוטל של הרופאים המבצעים אותם, עדיין נחשבים כניתוחים מורכבים שיש לבצעם ברמת זהירות מרבית, על מנת להמנע מסיבוכים שונים העלולים להיגרם ליולדת ו/או ליילוד.

לכן נדרש הצוות הרפואי בחדר הניתוח, לגלות קשב רב לתלונותיה של היולדת, להיות ערנות רבה לסימני מצוקה עוברית, ולהשגיח במצבם הכולל של האם והעובר. לצורך כך ישנם נהלים ניתוחיים, ופרוטוקולי מעקב ובדיקה מפורטים, המחייבים את צוות חדר הלידה בכל שלב משלבי הניתוח הקיסרי.

 

הסיבוכים שרשלנות רפואית – ניתוח קיסרי יכולה לגרום להם

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי עשויה לגרום למספר סוגים של סיבוכים, לרבות:

  • ניקוב המעיים של היולדת
  • פגיעה חמורה ברחם
  • שברים ופציעות בעובר
  • אובדן דם אצל היולדת
  • ועוד

 

על מנת להימנע מסיבוכים כאלו, צוות חדר הלידה וחדר הניתוח, חייב להיצמד עד כמה שניתן לפרוטוקולי הטיפול המקובלים בניתוחים קיסריים, ובכללם ביצוע חיתוכים בטכניקה ספציפית, הקפדה יתרה על ניטור המדדים של האם והעובר לאורך כל התהליך, שמירה על סטריליות מרבית למניעת זיהומים, ועוד.

 

האם רשלנות רפואית – ניתוחים קיסריים ניתנת למניעה?

מניעת רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי מחייבת את צוות חדר הניתוח להיות מודע היטב לכלל הסיבוכים הפוטנציאליים בניתוחים קיסריים, לבצע מעקב רציף אחר מצבם של היולדת והעובר בזמן אמת, להיות ערוך להתמודדות עמם במידה והם מתרחשים, ולספק מענה מיידי לכל צורך או מצוקה המתעוררים בזמן הניתוח.

 

מה ניתן לעשות אם נפגעתם מרשלנות רפואית בניתוח קיסרי?

במקרה של ניתוח קיסרי שהסתיים בפגיעה באם ו / או בתינוק, וקיים חשש לכך שהדבר קרה כפועל יוצא של רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי, מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד המסייע בהגשת תביעות פיצויים במקרים של רשלנות רפואית בלידה קיסרית. עורך דין מסוג זה יוכל לסייע בבדיקת קיומה של עילת תביעה ולהעריך מראש את הסיכוי להוכחת הקשר בין מחדלי הצוות הרפואי בניתוח הקיסרי לבין הנזק שנגרם ליולדת ו/או ליילוד, לשם קבלת פיצויים.

 

מתי רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי מתרחשת?

רשלנות רפואית במסגרת ניתוח קיסרי, יכולה להתרחש לפני ההליך הכירורגי ולבוא לידי ביטוי בעיכוב בלתי מוצדק בהחלטה לבצע לידה קיסרית, במהלך הניתוח – כביצוע הפעולה הניתוחית באופן החורג מן הנהלים המקובלים, או אחרי הניתוח הקיסרי – בדמות אי זיהוי של זיהומים או סממנים המצביעים על סיבוכים שמחייבים מתן טיפול מיידי.

 

רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי לפני הניתוח

בזמן הלידה עלולים להתרחש מצבים שונים המצביעים על הצורך בלידה קיסרית. מדובר לרוב על החלטה המתקבלת על רקע סימני מצוקה בעובר, פוטנציאל לכליאת כתפיים, וכן הלאה.

במקרה בו הרופא המיילד, מתעכב בקבלת ההחלטה או מתן ההוראה להפניית היולדת לניתוח קיסרי, חרף קיומם של סממנים ברורים המעידים על הצורך בכך, הוא למעשה מעמיד הן את חייה והן את חיי העובר בסכנה. בנוסף, הרופא המיילד מחויב ליידע את היולדת באשר לסיבוכים השונים שעלולים להתרחש אם תמשיך ללידה רגילה וגם בסיבוכים הפוטנציאליים ותופעות הלוואי שיכולות להתרחש בעקבות הצורך לבצע ניתוח קיסרי. שלב ההחלטה בדבר ביצוע הניתוח הקיסרי, הוא קריטי להמשך הלידה, ויש לו משמעות רבה לעניין היכולת לייחס לרופא המיילד אחריות נזיקית לפגיעות באם ו/או בעובר.

 

בנוסף, ישנן נשים שמסיבות שונות, כדוגמת עובר גדול מדי, היריון בסיכון גבוה, הריון עם ריבוי עוברים, מצג העכוז של התינוק, וסיבות אחרות – יומלץ להן מראש לבצע לידה קיסרית. גם נשים אלו אמורות לקבל מרופאיהן את כלל המידע הנוגע למצבן הרפואי ומצב העובר, והסיבוכים האפשריים שעלולים להתרחש בלידה "רגילה" ללא ניתוח. כמובן, הרופא שהמליץ לאישה ההרה ללדת בניתוח קיסרי, נדרש גם ליידע אותה בתופעות הלוואי האפשריות והסיכונים הכרוכים בניתוחים מסוג זה. כל זאת, על מנת לאפשר למטופלת לקבל החלטה מושכלת ולהבין מה צפוי לה.

 

רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי בזמן הניתוח

במהלך ניתוחים קיסריים, בהעדר הקפדה מספקת של צוות חדר הניתוח על פרוטוקולי הטיפול המקובלים במנותחת ובעובר, עלולים להיגרם ליולדת נזקים משמעותיים, כגון: נקב במעי, פגיעה ברחם, שברים בשלד של העובר, פציעת העובר, אובדן דם מצד האם או היילוד, פגיעות עצביות, ואף נכות או מוות.

 

רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי לאחר הניתוח

לאחר לידות קיסריות, יותר מאשר במקרים של לידה רגילה, נדרש מעקב זהיר ורציף אחר מדדי היולדת והתינוק. חשוב ביותר להשגיח במצבה הגופני והנפשי של היולדת על מנת לזהות בהקדם האפשרי כל סיבוך שעלול להופיע בעקבות הפרוצדורה המורכבת. ישנם סיבוכים שהאישה עלולה לחוות ממש בסמוך להשלמת הניתוח הקיסרי, שגילוי מהיר שלהם, מאפשר להתמודד עמם ביעילות רבה יותר, ולהפחית את הסיכון לחיי היולדת. בין הסיבוכים הללו ישנם: סיבוכים נשימתיים, אלח דם, זיהומים, וסיבוכי הרדמה. שלל גורמי הסיכון הללו מחייבים את הצוות הרפואי במחלקת היולדות להיות קשוב מאוד לצרכי היולדת, ולהיות ערוכים להעניק לה כל טיפול שעלול להידרש במידה ותחול הידרדרות כלשהי במצבה.

למרבה הצער, כבר היו מקרים שבהם רשלנות רפואית בניתוחים קיסריים התרחשה לאחר הניתוח בשל אי ביצוע מעקב רציף ועקבי דיה אחר מצב היולדת, או העדר תשומת לב מספקת לתלונותיה. בהקשר זה חשוב לדעת, כי גם אם המחדל אירע על רקע עומס במחלקת היולדות או בחדר ההתאוששות, בית המשפט עלול בהחלט לקבוע כי הצוות הרפואי כשל במילוי תפקידו ולכן חייב בתשלום פיצויים לנפגעת ולבני משפחתה.

עורך דין בעל ניסיון בליווי תיקי רשלנות רפואית בניתוח קיסרי, ידע לבחון את התיק הרפואי של היולדת ואת כלל התיעוד הרפואי הנלווה, על מנת לזהות את השלב בלידה הקיסרית שבו התבצע מחדל מצד הגורמים הרפואיים כלפי היולדת, ולזהות את הגורם הספציפי האחראי לו.

 

בשורה התחתונה

ניתוחים קיסריים אינם שונים מכל ניתוח אחר, במובן שגם כאן מדובר בפעולה כירורגית פולשנית, שאליה נלווים סיכונים שונים. יחד עם זאת, מחדלים רפואיים המתרחשים בהקשר לניתוח קיסרי, מציבים לא רק את חייה של המנותחת עצמה בסכנה, אלא גם את חייו של התינוק שהיא נושאת ברחמה. לכן מאפשר החוק בישראל למשפחות נפגעות רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי, להעמיד לדין את הגורמים האחראים לפגיעה שנגרמה להן וליקיריהן. הגשתה של תביעת נזיקין בעקבות מחדל רפואי בניתוח קיסרי, חשוב שתתבצע בעזרת ייצוג משפטי מקצועי מעו"ד עם ניסיון עשיר בליווי תביעות נזיקין שנסובות סביב רשלנות רפואית בלידה. זאת כדי למקסם את סיכוייהם של הנפגעים לקבל פיצוי ראוי עבור העוול אשר נגרם להם.

רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי
רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי

רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי, מוגדרת בתור כל מחדל רפואי אשר מתרחש לקראת הניתוח הקיסרי, תוך כדי ההליך, או אחרי הניתוח, שיש בו כדי לחשוף את האישה היולדת ואת הרך הנולד למגוון פגיעות חמורות, עד כדי סכנת חיים של ממש.

רשלנות רפואית – ניתוח קיסרי, באה לידי ביטוי במגוון אופנים. לעיתים מדובר במחדל הנוגע לקבלת החלטה שגויה על ביצוע ניתוח קיסרי כחלופה ללידה רגילה. במקרים אחרים, המחדל נוגע לאיחור שאינו מוצדק בקבלת ההחלטה ליילד את היולדת בניתוח קיסרי, או בהכנה קלוקלת של היולדת לניתוח. כמובן, ישנם מקרים שבהם מתרחשת סטיה מסוכנת ובלתי מוצדקת מהנהלים בזמן הפעולה הכירורגית עצמה, או לאחריה. למשל, באי זיהוי זיהומים ו/או סימפטומים שונים שעלולים להעיד על סיבוכים המחייבים טיפול מיידי ביולדת. המכנה המשותף לכל המקרים הללו, הוא שכאשר המחדל הרפואי מוביל לפגיעה בבריאותם של היולדת או היילוד בשל התנהלות הצוות הרפואי שאינה עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים המקובלים בתחום המיילדות, יש מקום לפנייה לערכאות במסגרת תביעת פיצויים כנגדם.

על מנת לצמצם את הסיכויים להתרחשותם של מחדלים רפואיים בניתוחים קיסריים, כל הגורמים שעמם יולדות באות במגע סביב הלידה, נדרשים להיות מודעים היטב למכלול הסיבוכים שעלולים להוביל לצורך בהבהלת היולדת לניתוח קיסרי. עליהם להיות ערוכים היטב לביצוע הליכים מסוג זה ללא דיחוי – לרבות ביצוע מעקב צמוד בזמן אמת אחר מצבם של היולדת והיילודים, והתמודדות יעילה עם סיבוכים שעלולים להיווצר תוך כדי הפרוצדורה ולאחריה.

נפגעות רשלנות רפואית בניתוחים קיסריים רשאיות על פי חוק להגיש תביעת פיצויים כנגד הגורמים הנחשדים כאחראים למחדל שגרם לפגיעה בהן ו/או בילדיהן. אולם לשם קבלת פיצוי ראוי יש להוכיח כי אכן קיים קשר ממשי בין התנהלותו של הגורם הרפואי העומד לדין בהקשר לניתוח הקיסרי ובין הנזקים מהם היולדת ו/או היילוד/ים, סובלים. 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5