רשלנות רפואית סרטן האשכים

מחלת הסרטן היא מחלה קשה ובעלת השלכות משמעותיות על חייו של האדם החולה בה ועל חייהם של בני משפחתו. בדומה לסוגים אחרים של סרטן, גם במקרים של סרטן האשכים נהוג להתייחס לאבחון מוקדם כטכניקת הטיפול הטובה ביותר, וזאת בשל כך שמחלת הסרטן מתאפיינת בהחמרה הדרגתית עם הזמן, שמובילה לכך שטיפול בשלבים המאוחרים הוא בעל סיכויי הצלחה נמוכים יותר מטיפול בשלבים מוקדמים. רשלנות רפואית סרטן האשכים יכולה להתבטא אם כך גם באבחון מאוחר מידי של המחלה.

 

מהו סרטן האשכים?

מחלת הסרטן היא מחלה קשה מאוד, שמתייחסת למספר רב ומגוון של תתי מחלות שונות המאופיינות כולן בפגיעה כלשהי בתהליך ההתרבות והשעתוק של תאי הרקמות השונות בגוף. פגיעה זו מתרחשת באיבר מסוים (שעל שמו נקראת מחלת הסרטן הספציפית בה האדם חולה) כאשר רקמה מסוימת בתוך האיבר עוברת "התמרה" סרטנית ומתחילה להשתכפל ולהתרבות ללא בקרה, על חשבונם של התאים האחרים.

תאים "מוטנטים" אלו מצטברים לגושים הנקראים גידולים, שיכולים ל"נדוד" באזורי הגוף השונים, תוך כדי החמרת המחלה. מאפיין זה מוביל לכך שמחלת הסרטן היא מחלה שקשה יותר לטפל בה ככל שהיא מתפתחת, וזאת משום שהתפתחות המחלה מובילה להתפרסותה על חלקי גוף שונים, והחמרת המצב הרפואי של המטופל.

סרטן האשכים הוא סוג מסוים של מחלת הסרטן, שנוצר בעקבות התמרה סרטנית של תאים שונים באשך, ומתבטא באופן שונה כתלות בסוג התא שעבר התמרה. סרטן זה נחשב כסרטן נדיר וקל יחסית לטיפול, אך החמרת המחלה מובילה להתפשטות של התאים הסרטניים משק האשכים לצינורית השתן ולאזורים אחרים בגוף, כאשר התפשטותו הופכת אותו לקשה יותר לטיפול.

 

מהי רשלנות רפואית?

עילת הרשלנות הרפואית היא סוג ספציפי של עילת הרשלנות הכללית, ומוגדרת כמצב בו "במשלח יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות".

משמעות קביעה זו היא שניתן לטעון לרשלנות רפואית בכל מקרה בו הרופא המטפל התנהל באופן שחורג מגדר התנהלותו של "הרופא הסביר" – אדם מוכשר לתפקידו, שפועל בזהירות המתאימה לכך שמדובר במקצוע שעוסק בדיני נפשות.

בחינת סבירות ההתנהלות של הרופא נעשית בהשוואה לסטנדרט הסבירות במקצוע – שנבחן בהשוואת ההחלטות שהתקבלו על ידיו לפרוטוקולים ונוהגים מקובלים בתחום עיסוקו. רשלנות רפואית סרטן האשכים תימדד, עם כך, בהשוואה בין התנהלותו של האורולוג המטפל לבין הפרוטוקולים בהם הוא נדרש לעמוד.

 

אילו סוגים נפוצים של רשלנות רפואית סרטן האשכים קיימים?

רשלנות באבחון

סוג הרשלנות הנפוץ ביותר בכל הקשור למחלת הסרטן הוא רשלנות רפואית הקשורה לתהליך האבחון של המחלה.

נפיצות עילה ספציפית זו נובעת מכך שמחלת הסרטן היא מחלה שקשה יותר לטיפול ככל שהיא מתפתחת. מאפיין זה מוביל לכך ששיטת הטיפול הטובה ביותר בכל סוגי הסרטן היא אבחון מוקדם של המחלה בשלב הראשון או השני שלה – השלבים בהם הגידול טרם פיתח גרורות שהעבירו את המחלה לאזורים נוספים בגוף.

אילו סוגים נפוצים של רשלנות רפואית סרטן האשכים קיימים?

 

כיצד נבחן אם התקיימה רשלנות באבחון?ד

בחינת הרשלנות בשלב זה נעשית על ידי איסוף כלל הנתונים שניתנו לרופא על ידי המטופל, הכוללים בתוכם בעיקר סימפטומים ושייכות לאוכלוסיות סיכון. חובתו המקצועית של הרופא כוללת בתוכה מיומנות ניתוח ואיסוף נתונים, שמעלה עבורו חובת זהירות הכוללת בתוכה דרישה לשאול את השאלות הנכונות, לחבר בין התשובות שניתנו לו, ולהפנות את המטופל שלו לבדיקות המתאימות בהתאם לחשדות שעולים מהדברים שנאמרו.

בשל כך עולה חשד לרשלנות כאשר אדם הלך לרופא וסיפר לו על הסימפטומים של סרטן האשכים, והרופא לא שלח אותו לבדיקת ביופסיה / דם / אולטרסאונד בזמן. סימפטומים אלו כוללים בתוכם תחושת כאב בעת מישוש האשך, אשך כבד מהרגיל, גוש או נפיחות באשך, שינוי בגודל או בצורה של האשך, וכאב באזור המפשעה. כלל הסימפטומים הללו אמורים להעלות עבור הרופא חשד למחלת הסרטן, אותו הוא נדרש לברר.

אוכלוסיות הסיכון לסרטן האשך כוללות בתוכן גברים שיש להם אשכים לא יורדים (שלא תוקנו במהלך הילדות), גברים עם היסטוריה משפחתית של סרטן האשכים, או גברים שחלו בעבר בסרטן האשך באשך השני. שילוב בין הסימפטומים לעיל לבין אחת מקבוצות הסיכון הללו אמורה להדליק "נורות אדומות" עבור הרופא.

מטופל שסיפר לרופא על הממצאים הללו ולא הופנה לבדיקה נחשף כנראה למצב חמור של רשלנות רפואית סרטן האשכים.

 

רשלנות בטיפול

סוג נוסף של רשלנות רפואית סרטן האשכים היא רשלנות רפואית בטיפול במחלה. רשלנות זו קשורה למהירות וליעילות של תוכנית הטיפול שנבנתה עבור המטופל, כאשר גם כאן מקובל להשוות בין תוכנית הטיפול הייחודית שנבנתה עבור האדם לבין המקובל בתחום.

האפשרות העיקרית לטיפול בסרטן האשכים היא הסרה של האשך הפגוע בניתוח. טיפול זה מקביל לטיפולים מקובלים מחלת הסרטן, שכוללים בתוכם (במידת האפשר) כריתה של האיבר בו התפתח הסרטן לצורך הגנה על שאר הגוף. ניתוח זה לא אמור להשפיע על פוריות הגבר או על יכולתו לקיים יחסי מין, כאשר פגיעה באחד המדדים האלו יכולה להיות אינדיקציה לקיומה של רשלנות רפואית סרטן האשכים.

אפשרות אחרת לטיפול במחלת סרטן האשכים היא שימוש בכימותרפיה – טיפול אגרסיבי מאוד שבמהלכו משתמשים בתרופות שפוגעות בתאים סרטניים, אך גם בתאי הגוף הבריאים. כלי זה משומש בדרך כלל כטיפול משלים לכריתה, שנועד לוודא שמחלת הסרטן לא תשוב. פגיעה באדם בעקבות טיפול זה אינה נחשבת רשלנות רפואית, אלא אם נעשתה אבחנה שגויה.

 

לסיכום

רשלנות רפואית באבחון או בטיפול בסרטן האשכים יכולה להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים של המטופל. אם נותרו לכם שאלות לאחר קריאת מאמר זה, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולהתייעץ.

רשלנות רפואית סרטן האשכים
רשלנות רפואית סרטן האשכים

היעדר אבחון מוקדם של מחלת הסרטן אינו מהווה רשלנות כשלעצמו, ונדרשת הוכחה של התרשלות – סטייה מסטנדרט מקצועי – בכדי להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית מחלת סרטן האשכים. הוכחת ההתרשלות נעשית על ידי בדיקת סבירות הפעולות של הרופא המטפל.

תביעות בגין רשלנות רפואית סרטן האשכים הן תביעות רשלנות מורכבות יחסית, וזאת בשל כך שקשה להוכיח קיומו של נזק במקרים בהם הנזק שנגרם על ידי הרופא הוא היעדר מניעה של נזק בעזרת טיפול, ולא נזק ישיר. אנחנו ממליצים לכל אדם שחושד שהרופא שלו התרשל בטיפול בו להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום ולהבין את מצבו המשפטי.

קביעה לפיה רופא התרשל בטיפול המקצועי שלו דורשת חוות דעת רפואית סותרת של מומחה בתחום, שיעיד שהיה אפשר לאבחן את המחלה / לטפל בה בצורה טובה יותר. מומחים אלו נדרשים למהימנות גבוהה בכדי שבית המשפט יסתמך על קביעותיהם, ולכן נדרש לבחור אותם בקפידה.

פיצויים בדיני הנזיקין הם פיצויים שנועדו לשים את האדם במצב בו היה לולא ההתרשלות אליה נחשף. חישוב זה מורכב בכל הקשור לרשלנות רפואית בשל כך שמצבו הפיזי של האדם אינו ניתן לכימות כלכלי ברור. למרות קביעה זו – פיצויים אלו יכללו בתוכם בדרך כלל רכיב של אובדן כושר עבודה, ועוגמת נפש.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5