רשלנות רפואית סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס הוא סרטן קשה וכואב, שמוביל לפגיעה בכלל מערכת העיכול של החולים בו ולהפחתה משמעותית באיכות חייהם בעקבות בחילות וקשיים באכילה. למרות קביעה זו, סרטן מעי הגס הוא גם אחד מסוגי הסרטן שסיכויי ההחלמה בו גבוהים מאוד, וזאת בשל קיום של טיפולים ואבחונים רפואיים מדויקים וטובים בתחום. פגיעה בסיכויים אלו בשל רשלנות רפואית סרטן המעי הגס היא פגיעה קשה שניתן לקבל עלייה פיצויים מהרופא המטפל.

 

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא סוג ספציפי של רשלנות מקצועית, שרלוונטית לעוסקים במקצוע הרפואה. רשלנות זו מוגדרת בפקודת הנזיקין, שתוחמת את חובת הזהירות של אנשי המקצוע, וקובעת שאיש מקצוע שהתרשל הוא איש מקצוע שפעל באופן לא מיומן, או לא נקט מידת זהירות מקובלת בפעולותיו במסגרת תפקידו. מיומנות וזהירות אלו נמדדים בהשוואה להתנהלותו של "איש המקצוע הסביר" – אדם סביר, נבון וכשיר לפעולה במשלח היד.

 

מהו סרטן המעי הגס?

מחלת הסרטן היא מחלה שנגרמת בעקבות פגיעה במנגנון השכפול של תאי רקמה מסוימים, שמובילה לכך שתאים שמוגדרים כ"סרטניים" מתפתחים ומתרבים במהירות גבוהה ובאופן בלתי מבוקר – עד לכדי יצירת גוש (שנקרא "גידול) הפוגע בהתנהלות הטבעית והבריאה של מערכות הגוף.

פגיעה זו מתקיימת בין השאר בשל התחרות של הגידול הסרטני עם תאי הגוף האחרים על משאבים, שמובילה לניוון ומוות של תאי הגוף שאינם מסוגלים להתחרות עם קצב ההתפתחות של תאי הסרטן.

סרטן מעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בעולם (לאחר סרטן השד עבור נשים, וסרטן הערמונית עבור גברים). סרטן זה ידוע בכך שהוא יכול להוביל למוות אם הוא אינו מטופל, כאשר אבחון וטיפול זריזים ומהירים מובילים בדרך כלל להחלמה מלאה מהמחלה. אבחון מוקדם של המחלה נעשה בעזרת זיהוי של התאים הסרטניים בטרם התפשטותם במערכת העיכול ובמעי הגס.

בשל נתונים אלו לגבי המחלה, רשלנות רפואית סרטן מעי הגס היא בדרך כלל התרשלות בזיהוי מוקדם של המחלה – שיכל להוביל לתהליך החלמה מהיר וקל יותר עבור המטופל, ויכול לעיתים להוות הגורם המבדיל בין חיים ומוות.

 

מהן העילות הנפוצות לרשלנות רפואית סרטן המעי הגס?

העילות הנפוצות לתביעות רשלנות רפואית בכל הקשור לסרטן מתחלקות לשלושה סוגים כלליים:

  1. עיכוב או טעות באבחון: סרטן המעי הגס ניתן לאבחון באמצעות מגוון רחב של בדיקות רפואיות, הכוללות ביניהם בדיקת קולונוסקופיה, חוקן, סיגמואידוסקופיה וביופסיה.
    מגוון הבדיקות הללו אמורות להתבצע על ידי הרופא במקרה בו הוא מבחין בתסמינים של סרטן המעי הגס, הכוללים בתוכם שינויים מתמשכים בתנועת המעיים, אי נוחות מתמשכת בבטן, חולשה או עייפות, דם בצואה, דימום בפי הטבעת וירידה בלתי צפויה במשקל.
    רופא שיודע על התסמינים הללו ונמנע מלשלוח את המטופל שלו לבדיקות רפואיות יכול להיתבע בגין רשלנות רפואית סרטן המעי הגס. מעבר לכך, גם ניתוח לא נכון של תוצאות האבחון יכול לעלות לכדי רשלנות, וזאת במקרה שרופא סביר היה מזהה את הסרטן מתוצאות הבדיקות, או פונה להתייעצות נוספות.
  2. טיפול לקוי: תחום נוסף של רשלנות רפואית סרטן המעי הגס הוא תחום הטיפול הלקוי, שמתייחס להתנהלותו של הרופא מרגע שבוצע האבחון. באופן כללי, הטיפול במחלת הסרטן צריך להיעשות ביעילות ובמהירות, תוך שילוב של מספר אמצעי טיפול שונים במטרה להוביל להפחתה בהתפתחות ובהתפשטות של המחלה.
  3. אבחון שגוי: תחום פחות נפוץ אבל עדיין קיים הוא תחום הרשלנות הרפואית המתבטא באבחון שגוי של מחלת סרטן המעי הגס במקרים בהם האדם אינו חולה כלל. הנזק שנגרם בעקבות אבחון שגוי כולל בתוכו עוגמת נפש משמעותית, יחד עם פגיעה ממשית בגוף במקרה שהתחילו לטפל במחלה באמצעים חודרניים.

מהן העילות הנפוצות לרשלנות רפואית סרטן המעי הגס?

 

מהן היסודות שנדרש להוכיח בכדי להוכיח רשלנות?

עוולת הרשלנות מורכבת משלושה יסודות עיקריים: יסוד ההתרשלות, יסוד הנזק, ויסוד הקשר הסיבתי (שמורכב משני יסודות עצמאיים – קשר סיבתי משפטי, וקשר סיבתי עובדתי).

  1. יסוד הנזק: יסוד הנזק כולל בתוכו דרישה להוכיח קיום של נזק שנוצר בעקבות רשלנות רפואית סרטן המעי הגס. הוכחה זו מורכבת יותר מהוכחת הנזק במקרי רשלנות "רגילים" וזאת משום שבניגוד למקרי הרשלנות האחרים, בהם הנזק נוצר באופן ישיר כתוצאה מהתרשלותו של המזיק, רשלנות רפואית היא מורכבת יותר, וכוללת בתוכה התייחסות לנזק שלא נמנע בשל התרשלותו של הרופא.קביעה זו מובילה לכך שחלק גדול מהדיון בתביעות של רשלנות רפואית נסוב סביב השאלה "מה היה קורה אילו" המטופל היה פוגש רופא שהיה פועל בסבירות. דיון היפותטי זה מקשה על קביעת גדרות הנזק המדויקים, כאשר מקובל להשתמש בסטטיסטיקה בקביעה זו – ולהשוות את איכות החיים וסיכויי ההישרדות של המטופל לאלו של מטופלים אחרים שחוו טיפול רפואי שאינו רשלני.
  2. יסוד ההתרשלות: בכדי להוכיח רשלנות רפואית, נדרש להוכיח סטייה של הרופא מהסטנדרט הנהוג במקצוע הרפואה. הוכחה זו נעשית בדרך כלל על ידי השוואה בין התנהלותו של הרופא לבין ההתנהלות של רופאים אחרים בתחומו – לאילו בדיקות מקובל להפנות באילו מקרים? כיצד מקובל לטפל בגידולים מהסוג שנמצא אצל המטופל? וכו'.
  3. יסוד הקשר הסיבתי: נדרש להוכיח שהתרשלות הרופא היא שגרמה לנזק, ושהנזק לא נגרם מהתערבותו של גורם אחר. הוכחה זו נעשית בעזרת הצבעה על מה היה קורה אילו הטיפול הרפואי היה עומד בסטנדרט המקובל, ובשאלה אם שוני זה היה מוביל לשינוי משמעותי בנזק שנגרם למטופל.

 

לסיכום

רשלנות רפואית סרטן המעי הגס נפוצה בהרבה ממה שהיינו רוצים או חושבים שיהיה. חשוב לזכור שמגיע לכם לקבל את הטיפול הרפואי הטוב והמקצועי ביותר שאפשר, כאשר סטייה מרף זה מהווה עוולה של ממש – וניתן לקבל עלייה פיצוי כספי משמעותי. אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אלינו להתייעץ.

רשלנות רפואית סרטן המעי הגס
רשלנות רפואית סרטן המעי הגס

ניתן לתבוע רופא על רשלנות רפואית סרטן המעי הגס בשל כך שהתעכב באבחון רק במקרים בהם העיכוב באבחון נבע מסטייה של הרופא מהסטנדרט המקובל במקצוע. התרשלות זו יכולה להיות התרשלות בהפניה לבדיקות, או התרשלות בניתוח התוצאות.

לא תמיד ניתן לתבוע את רופא המשפחה על כך שלא המליץ על קולונוסקופיה כללית, ובעקבות כך לא זוהתה מחלת הסרטן. בשביל לתבוע על רשלנות רפואית סרטן המעי הגס נדרש להוכיח שהייתה לו סיבה טובה לצפות שאי ביצוע הבדיקה יוביל להיעדר אבחון של המחלה, אחרת לא מתקיים קשר סיבתי בין ההתרשלות לנזק.

מחלת הסרטן היא מחלה קשה שמובילה לפגיעה בגוף, ולעיתים גם למוות. קיומם של נזקים צפויים אלו אינו פוטר את הרופא מחובת הזהירות שלו כלפי המטופל, שכוללת בתוכה חובה לצמצם ככל האפשר את הנזק שייגרם למטופל כתוצאה מן המחלה.

הוכחת ההתרשלות של הרופא איננה פשוטה, וכוללת בתוכה התחקות אחרי פעולותיו, והשוואה של התנהלות הרופא המטפל לסטנדרט המקצועי המקובל בתחום. התחקות זו נעשית בעזרת הרשומות הרפואיות שרופאים מחויבים לבצע. אי ביצוע רישום רפואי יכול להוביל להפיכת נטל השכנוע – ולהוביל לכך שהרופא הוא זה שיידרש להוכיח שהוא לא התרשל.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5