רשלנות רפואית סרטן הרחם

סרטן הרחם הוא סרטן נפוץ וקשה, שהטיפול בו יכול להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים של המטופלת גם במקרים בהם הוא מבוצע באופן מקצועי. בשל כך, מקרים של רשלנות רפואית סרטן הרחם הם מקרים קשים מאוד שיכולים להוביל לפגיעה מהותית בסיכויי ההחלמה ובאיכות החיים של המטופלת, עד כדי לגרימת מוות של ממש. מצבים אלה אינם תקינים, ולכן מאפשר החוק לכל מי שנפגעה מרשלנות רפואית להגיש תביעה לפיצוי על הנזקים שנגרמו לה.

 

מהו סרטן הרחם?

מחלת הסרטן היא שם כולל למספר רב של מחלות המתרחשות באיברים שונים, שהמשותף להן הוא פגיעה במנגנון השכפול והשעתוק של התא באופן שמוביל לכך שתאים מסוימים (שנקראים תאים "סרטניים") מתפתחים ומשתכפלים ללא בקרה, עד כדי יצירת פגיעה ממשית ברקמות הגוף האחרות.

תהליך הפגיעה בתאי הגוף מתרחש בכך שהתאים הסרטניים מצטברים ל"גוש" שנקרא בשפה המקצועית "גידול", ומפעילים לחץ על התאים האחרים, תוך חדירה למרחב התא וניצול יתר של משאבי הגוף אליהם נדרשים האיברים בכדי לתפקד. גידול זה יכול לעיתים להיות גידול "ממאיר" – משמע גידול ש"נודד" לאיברי הגוף האחרים.

גידולים אלו מסוכנים במיוחד ודורשים אבחון וטיפול מהירים במחלה, וזאת בכדי למנוע את ההתפשטות ולתקוף את המחלה עוד בטרם שתשתרש בתוך הגוף.

סרטן הרחם הוא סוג מסוים של מחלת הסרטן, שמאופיין בכך שהתאים שעוברים התמרה סרטנית (חווים פגיעה במנגנוני הבקרה של שכפולם) הם תאים מהרחם – כאשר סוג הסרטן שיתפתח תלוי בסוג התאים שעברו התמרה. סרטן זה הוא הסרטן הרביעי בנפיצותו בעולם, שיכול להוביל לפגיעה משמעותית במבנה הרחם ובמערכת הרבייה כולה.

 

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא סוג מסוים של רשלנות כללית, המתייחסת להתרשלות של אדם במסגרת תפקידו כרופא. רשלנות זו מוגדרת בפקודת הנזיקין ככל מצב בו "במשלח יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות". משמעות קביעה זו היא שרופא ייחשב ככזה שיתרשל בכל מצב בו פעל בהיעדר מיומנות / היעדר הזהירות המתבקשת מתפקידו.

חדי העין ישימו לב שהגדרה זו משתמשת במונח הרחב "סבירות" בכדי לתאר את הנורמה שממנה אסור לרופא לסטות, כאשר הגדרה זו מתייחסת למכלול הסטנדרטים המקצועיים שמצופה מרופא לדבוק בהם – החל מהפרוטוקולים אותם הוא נדרש ללמוד לצורך טיפול, וכלה באתיקה המקצועית בה הוא נדרש לדבוק.

בתביעות לגבי רשלנות רפואית – סטנדרט זה נבדק אל מול ההתנהלות של רופאים אחרים שעוסקים באותו תחום, כשסטייה מהותית מדרך ההתנהלות המקובלת במקצוע יכולה לספק כשלעצמה לצורך הוכחה של התרשלות. רופא שלא שלח מטופל לבדיקה שמקובל להפנות אליה בהינתן הסימפטומים עליהם המטופל דיווח יחשב כמי שהתרשל בתפקידו בשל כך שהוא התנהל בסטייה מההתנהלות המצופה מהרופא הסביר.

 

כיצד נראית רשלנות רפואית סרטן הרחם?

רשלנות רפואית סרטן הרחם היא רשלנות רפואית שיש לה שני מופעים טיפוסיים:

 

רשלנות באבחון

הסוג הנפוץ ביותר של רשלנות בטיפול בסרטן הרחם ובסרטן באופן כללי. מדובר בהתנהלות לא סבירה באבחון המחלה שהובילה לעיכוב משמעותי בטיפול בה, ובכך לפגיעה משמעותית בסיכויי ההחלמה של המטופל.

רשלנות זו נמדדת לפי הנתונים שהובאו לפני הרופא – והאופן שבו הוא התנהל אל מולם. מטופלת שהתלוננה על סימפטומים אופייניים לסרטן הרחם (כגון כאבים באזור הרחם, חוסר תיאבון, איבוד משקל לא סביר, דימום כבד מהנרתיק, דליפת שתן וכו') ולא הופנתה לבדיקת פאפ לצורך בירור מצבה הרפואי יכולה להיחשב ככזו שנחשפה לרשלנות רפואית סרטן הרחם.

בנוסף לכך, מטופלת שהלכה לבדיקת פאפ שגרתית בה פספס הרופא את הסימנים המתרימים של סרטן הרחם תיחשב גם היא ככזו שחוותה רשלנות רפואית סרטן הרחם – וזאת משום שאי גילוי ממצאים שמצביעים על מחלה קשה זו יכולה להוות התנהגות לא סבירה של הרופא, שנדרש להכיר את הסימנים הללו ואת אופן הטיפול בהם כחלק ממקצועו.

 

רשלנות בטיפול

סוג נוסף של רשלנות היא רשלנות בטיפול בסרטן הרחם, שכוללת בתוכה התייחסות להתנהגות לא סבירה של הרופא בקביעת התוכנית הטיפולית של המטופלת. היעדר סבירות זה יכול לכלול בתוכו היעדר ביצוע של פרוצדורות רפואיות נדרשות לטיפול במחלה, אך גם ביצוע של פרוצדורות שאינן נדרשות לטיפול.

כלל הפעולות שבוצעו על ידי הרופא יושוו לסטנדרט הטיפולי המקובל בתחום – שכולל בתוכו בדרך כלל שילוב של כריתת רחם וכימותרפיה. מטרת כריתת הרחם היא לוודא שהגידול לא יתפשט בשאר חלקי הגוף, ומטרת הכימותרפיה היא לוודא שהתאים הסרטניים שהספיקו לעבור לאיברים אחרים בגוף לא יוכלו להתרבות ולהתפתח לגידול נוסף.

פרוצדורות רפואיות אלו נדרשות להתבצע ביעילות ובמהירות – אך גם בסבירות ובהתאמה לממצאים שעולים מתוך התיק הרפואי. סבירות הטיפול נמדדת בין השאר בעזרת עדותו של מומחה רפואי, שיספר לבית המשפט כיצד ראוי להתנהל במצבים דוגמת התיק נשוא התביעה.

 

מהם הפיצויים שניתן לקבל על רשלנות רפואית?

פיצויים על רשלנות רפואית יכולים להגיע לסכומים משמעותיים מאוד, כשנהוג לפצות את המטופלת הנפגעת על מכלול הנזקים שנגרמו לה בעקבות הרשלנות, שיכולים לכלול בתוכם עוגמת נפש, כאב וסבל, פגיעה זמנית או קבועה בכושר ההשתכרות, הוצאות רפואיות, והפסדים נוספים שנוצרו כתוצאה מההתרשלות – כגון מימון של שירותי פונדקאות בעקבות כריתת רחם שהייתה אפשרות להימנע ממנה בעזרת אבחון מוקדם יותר / תוכנית טיפול אחרת.

סכומים אלו יכולים להגיע למאות אלפי שקלים, ותלויים במידה רבה בסוג הנזק שנגרם למטופלת. פיצויים אלו ניתנים תוך הבנה ששום פיצוי כלכלי לא יכול לפצות על מה שהתרחש, ובניסיון לכפר ככל האפשר על מה שניתן.

 

לסיכום

רשלנות רפואית סרטן הרחם היא עניין לא פשוט, שיכול להוביל לפגיעה מהותית באיכות החיים של המטופלת. אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם אתם חושדים שהרופא המטפל שלכם התרשל בטיפולו, אתם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ מקצועי.

רשלנות רפואית סרטן הרחם
רשלנות רפואית סרטן הרחם

הוכחה של רשלנות רפואית נעשית בעזרת שימוש במומחה רפואי, שיציג לבית המשפט את הפערים בין פעולותיו של הרופא המטפל לבין הפעולות המצופות מרופא סביר בתחומו. הוכחה של סטייה מהנוהג המקובל בתחום יכולה להוות הוכחה שהתקיימה רשלנות רפואית סרטן הרחם.

ניתן לתבוע על רשלנות רפואית סרטן הרחם גם במקרים של אבחון שגוי – שהוביל לטיפול רפואי פולשני וכואב עבור המטופלת בעקבותיו. לצערנו מקרים אלו אינם נדירים.

סכום הפיצוי שניתן לקבל על רשלנות רפואית במקרים של סרטן צוואר הרחם הוא גבוה מאוד, וזאת משום שמדובר בסרטן אגרסיבי וקשה, שפוגע במערכת הרבייה של האישה. פגיעה זו מובילה לנזקים גבוהים מאוד עבור הנפגעת, שתוכל לשכנע את בית המשפט שמגיע לה פיצוי רב על הכאב והסבל שנגרמו לה. פיצוי זה יכול לכלול בתוכו גם מימון של הליכי פוריות נדרשים (כגון פונדקאות במקרה של כריתת רחם)

הליכי תביעה במדינת ישראל הם הליכים ארוכים ולא פשוטים עבור הנפגע, ולכן חשוב מאוד למצוא עורך דין שאתם יכולים לסמוך עליו בעיניים עצומות – כדי שאתם לא תצטרכו להתעסק עם הכאב והסבל שעולים מתוך התביעה.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5