תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת

10השתלות שיניים הן כבר מזמן הליך רפואי נפוץ מאוד, שמהווה פתרון טוב עבור מי שמסיבות כאלו ואחרות נדרש להחליף את אחת או יותר מן השיניים בפיו עם שיניי "שתל" – שיניים שמהוות תחליף לשן, ומושתלות בפה במגוון נרחב של מצבים מורכבים יותר ומורכבים פחות. למרות נפיצות התהליך, הוא עדיין לא חף מקשיים ובמקרים רבים נדרש להגיש תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת.

 

מהי רשלנות רפואית?

"רשלנות רפואית" הוא מונח שמתייחס לסוג ספציפי של עוולת הרשלנות הרחבה, ומשתייך לעוולת הרשלנות המקצועית, עוולה שרלוונטית במצבים בהם אדם נפגע כתוצאה מהתנהלות לא סבירה של בעל מקצוע.

בדומה לעוולת הרשלנות המקצועית הרחבה, גם במקרה של רשלנות רפואית מוגדרת הזכאות להגשת תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת על ידי הסטנדרט הבא, שמתייחס לחובתו של איש המקצוע בעת עיסוק בעבודתו:  "במשלח יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות".

משמעות נוסח זה בחוק היא שרשלנות רפואית (הכוללת בתוכה רשלנות רפואית של רופא שיניים) מתקיימת על פי החוק במגוון רחב מאוד של מצבים, המשותפים זה לזה בכך שהם מאופיינים בהתנהלות לא מיומנת או לא זהירה של הרופא המטפל. השאלה אם מקרה מסוים עולה לכדי התנהלות לא מיומנת / לא זהירה תקבל מענה בהשוואת התנהלותו של הרופא לרף ההתנהגות המתבקש מאדם שעוסק במקצועו – מקצוע בעל פוטנציאל לפגיעה מהותית וארוכת טווח באיכות החיים של המטופלים על ידו.

השוואה זו נעשית על ידי השוואת התנהלותו של הרופא הממשי להתנהלותו של רופא "דמיוני" בדמות "הרופא הסביר" – רופא היפותטי, בעל הכשרה מותאמת לתפקידו, שפועל באופן זהיר ובהתאם לנהלים המקובלים בתחום ההתמחות שלו. במקרה של תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת תושווה התנהלותו של הרופא במהלך הפרוצדורה הרפואית להתנהלותו של "רופא השיניים הסביר" – וזאת תוך השוואה בין התנהלותו לבין החוקים, הפרוטוקולים והמנהגים המקובלים בתחום.

 

מהי השתלת שיניים כושלת?

השתלת שיניים היא הליך כירורגי שמיועד לטיפול במצבים של "אובדן שיניים" הפוגע באיכות החיים של האדם (בעיקר בשל סיבות אסתטיות ותפקודיות). אובדן שן זה יכול להיווצר במגוון רחב של מצבים, וכתוצאה ממגוון רחב של סיבות – שנעות מבעיות רפואיות משמעותיות, עוברות בהיעדר טיפול תקין בשן לאורך השנים, וכלות בתאונות פיזיות כאלו ואחרות.

תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת לא תתאפשר במקרים בהם התהליך הכירורגי התנהל באופן תקין, ורלוונטית רק במקרים בהם היה כישלון כלשהו בתהליך השתלת השיניים.

כישלון זה יכול לנוע גם הוא בטווח רחב מאוד של מקרים – שיכולים להתחיל במצבים פשוטים יחסית בהם השתלת השיניים פשוט לא עבדה (והשיניים נופלות בשנית בשל כך שלא חוברו כיאות מלכתחילה), אך יכולים גם להגיע למצבים מורכבים ביותר, בהם השתלת השיניים לא רק שלא עבדה, אלא הובילה לנזק ממשי וארוך טווח לבריאותו של האדם.

אחד המצבים האפשריים במקרים של תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת הוא מצב של פגיעה עצבית ברשת העצבים הרגישה שבאזור הפה. במצב זה הרופא לא רק שלא שיפר את מצבו של המטופל, אלא הרע אותו באופן משמעותי בשל התנהלות לא מקצועית מצידו.

 

אילו מקרים של רשלנות מתרחשים בהשתלות שיניים?

ישנם מספר רחב של מצבים שיכולים להתקיים בהם תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת. מצבים אלו כוללים בתוכם מספר "סוגים" שונים של אירועים:

  1. מקרה בו תהליך ההשתלה כשל: המקרה הקל ביותר, בו תהליך ההשתלה פשוט לא עבד, ללא נזקים נוספים למטופל. מקרה זה הוא פשוט משום שקל מאוד להגדיר בו את היקף הנזק – שהוא התשלומים ששולמו לרופא השיניים עבור הפרוצדורה שלא צלחה, וקל מאוד להוכיח בו את הקשר הסיבתי בין הנזק לבין התנהלות הרופא.
  2. מקרה בו נגרם נזק עצבי למטופל: מצבים קשים מאוד של תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת, בהם הניתוח לא רק שלא עבד כשורה, אלא עשה נזק נוסף למטופל. מקרים אלו ניתנים לזיהוי על ידי תחושה של "נימול" באזור הניתוח, אובדן תחושה בפה, או אובדן של חוש הטעם.
    מקרים אלו דורשים הוכחה מורכבת יותר, אך טומנים בחובם פיצויים נוספים למטופל – שנפגע באופן ממשי וארוך טווח מהתנהלותו הרשלנית של הרופא המטפל.
  3. מקרים של זיהומים: כל פרוצדורה כירורגית טומנת בחובה סיכונים משמעותיים לזיהומים – וזאת בשל היותה פרוצדורה פולשנית שכוללת בתוכה חיתוך של רקמות הגוף וחשיפתן לאוויר העולם.
    במקרים של תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת שהובילה לזיהום – ננסה לברר אם המטופל שייך לאוכלוסיית סיכון, או אם המטפל פעל שלא קשורה בחיטוי והתחזוקה של כליו.

 

מהם הפיצויים שניתן לקבל בשל תביעת רשלנות רפואית?

הפיצויים שניתנים במקרה של תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת הם פיצויים כפולים – שכוללים בתוכם רכיב של פיצוי על הנזק הפיזי שנגרם (המחושב על ידי העלות לשקמו יחד עם אובדן כושר ההכנסה שהוא כולל בתוכו), ופיצוי על רכיב עוגמת הנפש והכאב והסבל אליהם המטופל נחשף.

 

לסיכום

תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת היא תביעה שיכולה להביא איתה פיצויים משמעותיים שישמשו אותכם לתיקון הנזק שנוצר לכם בעקבות התרשלות הצוות הרפואי. חשוב לשים לב שתביעה זו היא זכותכם המלאה במקרה ונפגעתם.

תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת
תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת

היעדר הסכמה מדעת הוא מונח משפטי שמתייחס (במקרה של תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת) למצב בו רופא השיג את הסכמתו של מטופל מסוים לפרוצדורה רפואית מסוימת, כאשר הסכמה זו ניתנה בהיעדר מידע מספק לצורך קבלת ההחלטה.

כמו במקרה של רופא שיניים שלא מסביר למטופל מעשן כיצד העישון משפיע על סיכויי ההחלמה וההצלחה של הטיפול הרפואי.

מקרים של תביעת רשלנות רפואית בגין השתלת שיניים כושלת הם מקרים שבהם עורך הדין שלכם ינסה לטעון לקיומה של רשלנות – שנמדדת על ידי סטייה של הרופא המטפל מסטנדרט ההתנהגות המקובל בתחומו. לאחר הוכחת סטייה זו יידרש עורך הדין לטעון לכך שהסטייה גרמה באופן ישיר לנזק כלשהו עבור המטופל. רק נזק בעל קשר סיבתי עובדתי ומשפטי יזכה את התובע בפיצוי (אבל זאת כבר העבודה שלנו להוכיח 😉)

סכומי הפיצויים שניתן לקבל בתביעות נזיקין נעים על טווח רחב מאוד, וזאת בהתאם לשונות הרבה בין סוגי הנזק שיכולים להיגרם לאדם. קביעה זו מבוססת על עיקרון הפיצוי בבסיס דיני הנזיקין – שמתאר את תפקידם של דיני הנזיקין ככאלו שנועדו להחזיר את מצבו של האדם למצב בו היה בטרם פגישתו עם המעוול.

המסכמים הרלוונטיים לתביעות רשלנות רפואית הם בעיקרם מסמכים רפואיים – מסמכים שמעידים על מה שנעשה לכם על ידי הרופא אותו אתם תובעים, מסמכים שמעידים על קיומו של נזק שנגרם לכם בעקבות עשייה זו, ומסמכים שמראים שהתנהלותו של הרופא לא הייתה סבירה.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5