רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה

במדינת ישראל, הנושא הרגיש של רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה, מגיע לעיתים לפתחם של בתי המשפט. מדובר בתיקים הנסובים סביב נזקים שנגרמו לנשים וילדיהן, בשל מחדלים רפואיים שהובילו לאי גילוי של מומים וליקויים רפואיים בעובר בזמן היריון, או כשל בטיפול במחלות עריה, בעיות הורמונליות וסיבוכים בהיריון או בלידה. במסגרת במאמר זה נדון בדרכים שבהן רשלנות רפואית באבחון בעיות מתחום רפואת הנשים והמיילדות, באה לידי ביטוי, ובסעדים המשפטיים הזמינים לנפגעות וילדיהן.

 

מהי רפואה גניקולוגית?

תחום הרפואה הגניקולוגית הידוע גם בתור "רפואת נשים", נסוב סביב הטיפול בליקויים בריאותיים שונים במערכת הרביה הנשית. ליקויים מסוג זה עשויים לבוא לכלל ביטוי בתור:

  • מחלות עור ומין באברי הרבייה הנשיים
  • מחלות נרתיק
  • מחלת שחלות
  • מחלות ברחם
  • גידולי נרתיק או רחם (שפירים או ממאירים)
  • בעיות פוריות בקרב נשים
  • סיבוכים בהריון
  • בעיות בהתפתחות העובר
  • קשיים בלידה
  • ליקויים הורמונליים לסוגיהם בגוף האישה

 

רופאי נשים אמונים גם על ייעוץ ומתן מרשמי תרופות לאיזון הורמונלי, לרבות אמצעי מניעה, טיפול בזיהומים, פטרת, מחלות מין ודלקות במערכת הרבייה והשתן בנשים, אבחון גידולים ממאירים בצוואר הרחם, ברחם עצמה או בשחלות, אבחון בעיות הורמונליות ובעיות פוריות, ועוד.

בנוסף לכל אלו, מוסמכים גניקולוגים גם לייעוץ וטיפול בתחום המיילדות. לכן נשים רבות פונות לגניקולוג למטרת ביצוע מעקב אחר ההריון, ביצוע סקירות בהריון, ובדיקות נוספות שנועדו להבטיח את בריאותן ובריאות היילוד שהן נושאות ברחמן. הגניקולוג אחראי, כאמור, גם על סיוע באבחון ובטיפול בהריונות לא תקינים, כאשר ישנם גם רופאים גניקולוגים אשר נוכחים גם בלידה עצמה, ואחראיים לספק מענה במקרה ומתעוררים סיבוכים במהלכה.

כפי שניתן לראות, גניקולוגיה היא תחום רפואי מורכב ורגיש מאוד, כאשר תחומי אחריותו של הגניקולוג הם רבים, מגוונים ומצריכים רמה מקצועית גבוהה במיוחד. על רקע זה, לא אחת מגיעות תביעות רשלנות רפואית באבחון בעיות גניקולוגיות, לדיון בתי המשפט.

 

הדרכים שבהן רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה באה לידי ביטוי

למרות שנשים מצופות לשים את מבטחן בגניקולוג שאצלו הן מטופלות, בכל הנוגע לפוריות שלהן וליכולתן להרות וללדת צאצאים בריאים, ישנם לא מעט מקרים שבהם רופאי נשים מעלו באמון הניתן בהם מצד המטופלת. סיפורים לא מעטים נשמעו זה מכבר על כשלים באבחון של מחלות עריה או סרטן באיברי הרביה, אי גילוי של בעיות פוריות במועדן, או אבחון לקוי או מאוחר של סיבוכי הריון או לידה.

לעיתים באה רשלנות רפואית באבחון מחלות נשים, סיבוכי הריון ובעיות פוריות, לכלל ביטוי בכך שהגניקולוג לא דאג להפנות לבדיקות רלוונטיות את המטופלת, או ביצע את הבדיקות / הפענוח בצורה לקויה. מחדלים מהסוג הזה עשויים להביא לתוצאות הרות אסון, ובפרט כאשר עסקינן במחדלים באיתור מומים מולדים בעוברים.

 

מהן ההשלכות של רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה?

חשוב לדעת כי במחלות גניקולוגיות רבות, ניתן לטפל בקלות וביעילות רבה ככל שמאבחנים אותן בשלב מוקדם דיה. אולם רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה, עלולה להוביל לאי גילוי, אבחון שגוי או גילוי מאוחר מדי, של מחלות מין ופוריות שונות. במצב כזה, לא זאת בלבד שסבלה של המטופלת מתארך שלא לצורך ואיכות חייה נפגעת ללא הצדקה, אלא שגם יעילות הטיפול הרפואי, עלולה להפגע, וכפועל יוצא – גם סיכויי ההחלמה שלה. במצבים אלו, עלולה המטופלת שלא זכתה לקבל את הטיפול הנחוץ לה במועד, להתמודד בשל כך גם עם נזקים נוספים לבריאותה, שחלקם עלולים להיות אף בלתי הפיכים. למשל, פגיעה בפוריות שניתן היה למנוע בעזרת אבחון הבעיה בזמן הנכון.

מחדל רפואי באבחון גניקולוגיה, עלולה בחלק מן המקרים, אף להוביל למות המטופלת, כפי שמתרחש לעיתים כאשר סרטן צוואר הרחם או סרטן השחלות אינם מאובחנים כראוי.

בסופו של יום, כשרופאים גניקולוגיים אינם מקפידים להפנות את המטופלת או לבצע, בדיקות גניקולוגיות הרלוונטיות למצבה ולתלונותיה, הם מסכנים אותה בצורה פושעת, ובד בבד – גם חושפים עצמם לתביעות נזיקין.

 

רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה במהלך ההריון

תביעות רשלנות רפואית גניקולוגיה בזמן ההריון, נסובות בדרך כלל סביב ביצוע לקוי של בדיקות שונות בהריון (כדוגמת סקירת מערכות, בדיקת אולטרה סאונד, וכדומה), או אי הפנייה של האישה ההרה לביצוען של סקירות הריון ובדיקות אבחנתיות כנדרש. במקרים אחרים, הרשלנות באה לידי ביטוי ככשל באבחון של מצוקה בעובר בהריון או בלידה עצמה.

כך או כך, נשים שנפגעו מרשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה במהלך ההריון, עלולות להתמודד עם השלכות הרות אסון שילוו אותן ואת בני משפחתן, לשארית חייהם. השלכות אלו לא זאת בלבד שפוגעות במרקם החיים התקין במשפחה, ובמצבם הנפשי של בני המשפחה כולם, אלא יש להן גם השלכות כלכליות מרחיקות לכת.

 

מחדלים רפואיים של גניקולוגים עלולים להוביל ללידת תינוקות חולים, בעלי ליקויים שכליים או מומים פיזיים, ואף למות העובר או אימו. אלו הם מצבים שניתן במקרים רבים למנוע על ידי ביצוע מעקב מסודר אחר ההריון והתפתחות העובר, הפנייה לבדיקות סקר, ויידוע ההורים לעתיד לגבי ליקויים שהתגלו וההשלכות הפוטנציאליות שלהם, על מנת לאפשר להם לקבל החלטה מושכלת באשר להמשך ההריון.

לכן החוק מעמיד לרשות נפגעי רשלנות רפואית ברפואת נשים, את הזכות לקבלת פיצוי כספי בסכומים גבוהים, באמצעות הגשת תביעת נזיקין.

 

הסעדים המשפטיים הזמינים לנפגעות רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה ובני משפחתן

כאשר מטופלת נפגעת מרשלנות רפואית באבחון גניקולוג – בין אם בשגרה, בהריון או בלידה, היא, בן זוגה וילדיה, רשאים להגיש תביעת נזיקין כנגד הגניקולוג שנחשד כאחראי לנזקים שנגרמו לה, או לילדה. ואמנם, רבות מהתביעות הנזיקיות המוגשות נגד גניקולוגים, נוגעות לרשלנות רפואית באבחנה גניקולוגית, בין אם במהלך ההריון או בזמן הלידה.

במצב כזה, ככל שהנפגעת או ילדיה שנולדו עם מומים שניתן היה למנוע, תוכיח את קיומו של קשר סיבתי בין התנהלותו של הגניקולוג שלה לבין הנזקים שנגרמו לה או לילדיה – כך תיתכן קבלת פיצוי כספי גבוה בהוראת בית המשפט.

 

מהו חלון הזמן להגשת תביעות רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה?

החוק מאפשר לילדים קטינים שנולדו עם ליקויים או מומים שונים בעקבות רשלנות רפואית גניקולוגיה, להגיש תביעת נזיקין כנגד הרופא האחראי לכאורה, לנזקים מהם הם סובלים. יחד עם זאת, היות ועל פי החוק בישראל, קטינים אינם מהווים ישות משפטית עצמאית, על הגשת תביעות רשלנות רפואית בתחום הגניקולוגיה, חלה תקופת התיישנות ארוכה מן המקובל בתביעות מסוג זה המוגשות על ידי בגירים.

בעוד שתביעות רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה המוגשות בידי בגירים, ניתנות להגשה בתוך עד שבע שנים ממועד ההתרחשות של המחדל, תביעות רשלנות רפואית בהיריון או בלידה המוגשות מטעמם של ילדים קטינים, הן ברות הגשה עד שהתובע מגיע לגיל עשרים וחמש.

 

ממי ניתן לקבל סיוע בהגשת תביעת רשלנות באבחון גניקולוגיה?

הגורם המקצועי שממנו ניתן לקבל סיוע בהגשת תביעות רשלנות רפואית בתחום הגניקולוגיה, הוא עורך דין נזיקין, המלווה תביעות רשלנות בהריון ובלידה. לעו"ד כזה יהיו הידע והכלים המקצועיים לבחון את נסיבות המקרה ולבדוק האם ישנו מקום להגיש תביעת פיצויים כנגד גורם או מוסד רפואי כזה או אחר.

רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה
רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה

הזכות להגשת תביעת נזיקין על רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה, נתונה למטופלות שנפגעו ממחדל רפואי הנוגע לאי אבחון של מחלות או ליקויים שונים הנוגעים להיריון או ללידה, כמו גם מאבחון מאוחר או אי אבחון של מחלות שונות בדרכי הרביה. למשל, במקרה של סרטן צוואר הרחם או סרטן השחלות, שלא אובחנו נכונה או בשלב מוקדם דיה. גם בן הזוג או ילדיה של הנפגעת, רשאים להגיש בתנאים מסוימים תביעת פיצויים כנגד הרופא שנחשד ברשלנות הרפואית ככל שהמחדל השפיע באופן ישיר גם עליהם.

ככלל, הגשת תביעות על רקע רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה, אפשרית במשך שבע שנים ממועד התרחשותו של המחדל. אולם כאשר התובעים הם קטינים, קרי – ילדים נפגעי רשלנות רפואית בהריון או בלידה, מירוץ ההתיישנות מתחיל רק עם הגיעם לבגרות בגיל 18. כך שאת התביעה תהיה להם או לאפוטרופוסים שלהם, אפשרות להגיש עד שיגיעו לגיל 25.

סכום הפיצוי בתביעות רשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה תלוי בחומרתה של הפגיעה אשר ממנה הנפגעים סובלים. ככל שמדובר בפגיעה חמורה יותר – כמו במקרה של מום מולד חמור שלא אובחן בזמן ההריון ומשפיע על הילוד לשארית חייו, מדובר לרוב בפיצויים בסכומים משמעותיים במיוחד המגלמים את שיעור ההוצאות הרפואיות שהנפגע יזדקק להן לאורך כל חייו, ובכלל זה הוצאות הסיעוד והפגיעה בכושר עבודתו. זאת בנוסף לפיצויים בגין הסבל והכאב שהכשל באבחון הבעיה והשלכות המחדל, גרמו לבני המשפחה כולה.

במידה ונפגעתם מרשלנות רפואית באבחון גניקולוגיה, לרבות כשלים באבחון בעיות שונות בהריון או בלידה, ניתן ורצוי להיוועץ בעורך דין לדיני נזיקין, המתמחה בליווי של תיקים דומים והגשת תביעות פיצויים במקרים כשלכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5