רשלנות רפואית – התעלמות מתלונות המטופל

אנו מאמינים כי אין אף אחד שמכיר את הגוף שלנו יותר טוב מעצמנו. הרי אף אחד לא עובר יחד איתנו את מכאובינו, פגיעותינו ודאבוננו במאה אחוז – גם לא ההורים או בני הזוג. אז כאשר אנו נתונים במצב שבו חשים סבל, כאבים או אי נוחות כלשהי מבחינה רפואית – והרופא שאמור לתת מענה, מתעלם מהתלונות שאנו מציגים בפניו, זו עלולה להיות עילה לרשלנות רפואית. כיצד ניתן להוכיח רשלנות רפואית לאחר התעלמות מתלונות מטופל? האם יש לכך תקדימים משפטיים? ומה כדאי לעשות כאשר מגיעים למצב שכזה? על שאלות אלו נענה במאמר הבא.

 

התעלמות מתלונות המטופל – עד כמה זה חמור?

כולנו מודעים ללחצים האדירים אליהם נתונים הרופאים בעולם, ובפרט במדינת ישראל. משמרות של 26 שעות, אווירה טעונה לעיתים קרובות והבנה שחיי אדם תלויים בידייך – זוהי סיטואציה לא פשוטה בכלל. לא פלא שמטופלים רבים המלינים על בעיות ודברים המציקים להם, קובלים לעיתים על כך שהם אינם מקבלים את תשומת הלב הנדרשת מהצוות הרפואי. במקרים מסוימים זה קורה בעקבות עומס אדיר, אך ישנם מקרים רבים שאינם מתקבלים על הדעת – זלזול בתלונות המטופלים.

כשאדם פונה לקבלת טיפול רפואי, או כאשר הוא במהלך טיפול, הוא עלול להתלונן על כאבים ושאר תסמינים למיניהם. מפנייה שגרתית לרופא משפחה ועד לעיצומם של הליכים רפואיים – זוהי חובתו של רופא להתייחס לכל תלונה וחוסר נוחות של המטופל תחתיו, גם אם נדמה שזו בעיה מהקטנות ביותר.

והרי לכם דוגמא שיכולה לקרות בכל רגע נתון:

אדם מגיע לבית החולים עם דופק מואץ ונשימות לא סדירות. הצוות הרפואי שאמור לקבל אותו ולבצע בדיקות לחץ דם וא.ק.ג באופן מיידי, ולאחר מכן סדרת בדיקות נוספות – מחליט להשאיר את המטופל לחכות בין 3-4 שעות על ספסל הממתינים. אותו מטופל חווה באותם רגעים התקף לב, והצוות הרפואי שזלזל בתחושותיו הקשות של המטופל – מפספס את האירוע.

אם היו מכניסים אותו ישירות לסדרת הבדיקות הנדרשת, היו מבינים כי הוא בעיצומו של אירוע לב – ומטפלים בהתאם כך שהנזק לא יימשך לאורך זמן, והמטופל יוכל להמשיך את חייו כרגיל לאחר מספר ימים/שבועות. לעומת זאת, במקרה שבו הצוות הרפואי אינו מטופל ישירות – כל דקה היא קריטית. ישיבה של ארבע שעות בהמתנה לקבלת מענה רפואי יכולה להיות פטאלית – ולגרום לנזק בלתי הפיך לכל החיים במקרה הטוב, ואף למוות במקרים קיצוניים.

זו הסיבה המרכזית שבגללה אסור בתכלית האיסור להתעלם משום תלונה שמגיעה מכיוון המטופל.

 

מבחן הרופא הסביר – כלי העזר המשפטי שיכול להטות את הכף

אחד הכלים שנמצאים בשימוש בכל מקרה אשר מגיע לבית המשפט בכל הקשור לרשלנות רפואית הינו "מבחן הרופא הסביר". מבחן הרופא הסביר מנסה להבין את כוונותיו של הרופא, והאם אכן הייתה רשלנות רפואית בתיק המדובר או שמא הוא פעל באופן המצופה והסביר.

כלי העזר המשפטי מגיע לידי ביטוי כאשר מזמנים לבית המשפט רופא המתמחה באותה פרוצדורה שנעשתה (לדוגמא, אם נעשתה רשלנות רפואית בתחום הפלסטיקה, מזמנים רופא פלסטי ניטרלי), ושואלים אותו האם הדרכים שבהם הרופא המואשם פעל היו סבירים או רשלניים.
במצב שבו הרופא הניטרלי יעיד כי הוא פעל בצורה סבירה אל מול המצב הנתון שהיה לנגד עיניו – אפשר יהיה לטעון כי לא נעשתה כאן רשלנות רפואית, והמצב היה כחלק מהסיכונים הנתונים טרם ההליך הרפואי. מן העבר השני, אם יימצא כי פעולותיו של הרופא המואשם היו רשלניות ואינן תואמות את ההליך הסביר שהיה אמור להתרחש – זו עשויה להיות מכת מחץ עבור הרופא, והרשעתו תהיה קרובה מתמיד.

 

עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית – הפתרון האולטימטיבי

אם הגעתם בעבר למצב שבו אתם מרגישים כי נעשה לכם עוול, ואתם מאמינים כי נגרמה לכם רשלנות רפואית – אתם מכירים את התחושה המרירה הזו בגוף – המועקה הזו בלב שמערכת הבריאות אכזבה אתכם, שמבחינתה אתם שקופים לחלוטין ואינכם חשובים לה.

לאחר שהתחושות האלו פגות, רבים חשים את הצורך להשיב על הנעשה ולתבוע את הצוות המטפל – לעיתים מסיבות מוסריות ולמען יראו וייראו, ולעיתים מסיבות כלכליות-פיננסיות. מכל סיבה שלא תהיה – חשוב לדעת כי אחד המהלכים הכי חכמים שתוכלו לעשות בכדי להגדיל את הסיכויים לניצחון בתביעה הוא העסקת עורך דין מומחה בתיקי רשלנות רפואית. אך מדוע דווקא המהלך הזה יגדיל את הסיכויים לניצחון בתביעה? מנינו כמה דוגמאות.

 

הסברת המצב הנוכחי אל מול המצב טרם הטיפול כלפי השופט

השפה המשפטית טומנת בחובה לא מעט מושגים שאינם מוכרים לציבור הרחב ("מבחן הרופא הסביר", שעליו הרחבנו, לדוגמא), ובכדי לנצח בזירת בית המשפט – כדאי להביא שחקן מקצועי שגדל במגרש והתחנך על השפה ועל פלפוליה. כאשר תציגו לעורך הדין את מצבכם הנוכחי לאחר הטיפול למול המצב שהיה לפניו, הוא ידע למקד את הטיעונים ולברור מה כדאי לומר בבית המשפט, ואת מה כדאי להשמיט.

בנוסף, עו"ד מנוסה ידע לתת דגש ולגעת ברגשות השופט בקשר למצבכם הנוכחי, כך שיהיה קשה מאוד להתעלם מהרשלנות הרפואית שנטענת.

 

סינון מסמכים רלוונטיים ולא רלוונטיים למשפט

מאז קבלת הטיפול, כנראה שצברתם עשרות אם לא מאות של מסמכים רפואיים, חוות דעת, קבלות ושאר ניירת שאינכם יודעים כל כך מה לעשות איתה כיום. עו"ד ותיק ומנוסה יודע לסנן לפי מצב התיק את המסמכים הרלוונטיים ולשמור אותם כטענות המחזקות את הרשלנות הרפואית שנעשתה.

 

המלצות /ביקורות באינטרנט

בחיפושים אחרי עו"ד מומחה לרשלנות רפואית, חפשו ביקורות איכות באינטרנט על הטיפול שלו במקרי רשלנות רפואית, בדקו מה מספר שנות הוותק שלו במקצוע והאם יש לו רישיון בתוקף במשרד המשפטים.

רשלנות רפואית – התעלמות מתלונות המטופל
רשלנות רפואית – התעלמות מתלונות המטופל

כמובן. כאשר מטופל מלין על כאבים או אי נוחות בגופו, ואינו מקבל את המענה הרפואי הסביר והראוי – ישנה עילה לרשלנות רפואית. כל תלונה המגיעה מכיוון מטופל חייבת לקבל את המענה האיכותי ומהיר ביותר, מאחר ובמקרים רפואיים רבים כל דקה יכולה לשנות מציאות למשך שנים קדימה.

מבחן הרופא הסביר הינו כלי משפטי, שעוזר לקבוע האם הרופא המואשם ברשלנות רפואית פעל באופן סביר במצב הנתון בזמנו, או לחילופין פעל באופן רשלני ובחוסר מקצועיות משוועת. המבחן מתבצע באופן כזה שמביאים רופא ניטרלי אשר מומחה לעניין הספציפי שנידון בו, ואותו שואלים האם הרופא פעל באופן סביר או לא.

לפני העסקת עורך דין לרשלנות רפואית, חשוב לבדוק כי רישיונו במשרד המשפטים בתוקף. כמו כן, חשוב לאתר המלצות באינטרנט וסיקור תיקים מוצלחים שבהם פעל עורך הדין. שלושת המפתחות האלו יעניקו לכם את השקט הנפשי הרצוי בתוך כל הסחרור שאליו נכנסתם.

עו"ד מנוסה יודע לנסח את התביעה ולהציג את הראיות והמסמכים הרלוונטיים בבית המשפט באופן כזה שהמצב הרפואי הנוכחי שלכם יוצג כנפגע וחבול מאז היה קורבן לרשלנות הרפואית הנטענת. בנוסף, השפה המשפטית השגורה בפי עורך הדין, יכולה להעביר לשופט את מצבכם באופן רהוט וברור.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5