רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים

רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים, הולכים יד ביד וחשוב להכיר את התופעה הזו בעת שנמצאים לקראת כל הליך משפטי של רשלנות רפואית. התופעה הבעייתית נגרמת מהעובדה שכדי לקיים תביעה של רשלנות רפואית – יש צורך במומחה רפואי מהתחום, שיעיד כנגד הרופא המטפל שנתבע שאכן התבצעה כאן רשלנות רפואית.

המיליה הדי מצומצם של מומחים בארץ, נוהג להגן זה על זה וכך נוצרת תופעה של קשר שתיקה של הרופאים, לפיה הם לא מוכנים להעיד זה כנגד זה והתביעה מתקשה להשיג מומחה להגנתה. לפניכם הכל על רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים.

 

מה היא רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא כל התרשלות, שיקול דעת מוטעה ושגיאה שהרופא או הצוות המטפל ביצעו למטופל, וכתוצאה מהתנהלות רשלנית זו – נוצר נזק במצבו של המטופל. רשלנות רפואית היא לצערנו לא מקרה כל כך נדיר וישנם אלפי מקרים בשנה רק במדינת ישראל, שקורים בכל תחומי הרפואה – אם זו רשלנות שבוצע על ידי רופאי משפחה, אחיות, מנתחים, פסיכולוגים, ועוד.

רשלנות רפואית היא ענף שלם בעולם המשפטים ונהוג לתבוע את הצוות המטפל בגין הרשלנות שלו והנזק שביצע למטופל, תביעה שיכולה להכריז בסופה על פיצויים שך אלפי ומיליוני שקלים כפיצויים למטופל.

 

מה כולל הליך תביעה של רשלנות רפואית?

הליך תביעה של רשלנות רפואית, כולל בין היתר גם חוות דעת רפואית של מומחים בתחום, בשאלה האם מדובר כאן ברשלנות רפואית ועד כמה היא חמורה. על סמך חוות הדעת הזו, יחליט בהמשך השופט בדבר תוצאות התביעה, הוא נדרש לה ומתבסס עליה באופן מעשי, שכן מדובר כאן במומחה שמכיר את התחום הרפואי והנהלים כהוגן.

לכן, חוות הדעת בעת משפט רשלנות רפואית היא קריטית וחשובה, ובמקרים בהם המומחים הרפואיים מנסים להגן אחד על השני – יש כאן סכנה גמורה למטופלים שסובלים מנזקים בעקבות רשלנות רפואית.

 

מה הבעייתיות ברשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים?

לצערנו, יש קשר הדוק בין רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים, וכל אדם שחווה רשלנות רפואית או חושב להגיש תביעה על רשלנות רפואית חייב להכיר בהתנהלות זו. למעשה, כחלק מתהליך תביעה של רשלנות רפואית, יש צורך להציג בתביעה חוות דעת רפואית של מומחה בתחום הרפואי בו התבצעה הרשלנות הרפואית, שיעיד שאכן מדובר ברשלנות רפואית מחוות דעתו המקצועית.

עם זאת – קיים סוג של קשר שתיקה בנוגע לרשלנות רפואית בארץ בין הרופאים והמומחים, בו מומחים מפחדים או פשוט נמנעים מלהציג חוות דעת שליליות זה על זה כדי להגן על מעמדם. התוצאה היא חמורה עבור המטופל שנגרם לו נזק ובחר לתבוע בגינו – והתביעה עשויה להיכשל עקב כשל זה.

 

מה גורם לקשר השתיקה של הרופאים?

  • הגנה חברתית ואישית – למעשה, כל מומחה רוצה להגן על עצמו ברמה האישית ולא לחשוף את עצמו לבעיות עתידיות, שיצוצו כתוצאה מחוות הדעת השלילית שנתן. כל מומחה לא רוצה להוציא לעצמו שם רע, לחשוש מנקמות או מהתנכלות חברתית מצד הרופאים, ולכן בוחר לדלג על התביעה ולסרב לה.
  • הגנה על המקצוע והעתיד שלו – סיבה בעייתית ונוספת לקשר השתיקה של הרופאים, הוא החשש להסתכסך עם אנשי התחום ברמה המקצועית, רופאים רבים מצפים להמלצות, שיתופי פעולה מקצועיים, או קידומים למיניהם וכך 'בגידה' בחברים לתחום ומתן חוות דעת שלילית עלולים לסכן בעיניהם את הסיכויים שלהם להתקדם ולפרוח מקצועית בעתיד.
  • הסכמה בין הרופאים – ייתכן ורופאים מסוימים חשים כי במידה ולא יעידו כעת כנגד הרופא המטפל, יחזירו להם טובה בהמשך ולא יעידו גם כנגדם במקרה והם יעמדו לדין מאיזו סיבה. רופאים רבים לוקחים חלק בקשר השתיקה הזה כדי להגן גם על עצמם במקרה והם יעמדו במעמד של תביעה בעתיד.

 

האם יש קושי בהשגת חוות דעת לתביעת רשלנות רפואית?

בעקבות קשר השתיקה של הרופאים שמתנהל בארץ כבר שנים, התביעה והמטופל שחווה נזק מרשלנות רפואית, ככל הנראה יתקשו ברמה משמעותית למצוא מומחה שיסכים להעיד לטובתם בתביעה ולהכריז שאכן מדובר ברשלנות רפואית לטעמו.

המציאות היא שתביעות רבות נתקעות במשך שנים, כי התביעה לא מצליחה להשיג מומחה שכן יסכים לדבר. הטענה הרווחת היא שככל והמומחה יהיה בכיר יותר, יהיו המומחים חששניים יותר בנוגע למתן חוות דעת שלילית לגביו בתביעה, והקושי בהשגת מומחה לתביעה שיעמוד לטובתה, גדל עוד יותר.

 

האם תביעת רשלנות רפואית נפגעת מקשר השתיקה של הרופאים?

קשר השתיקה של הרופאים, פוגע משמעותית בתביעות רשלנות רפואית רבות בכל חודש בחודשו. עצם השתיקה וההימנעות של הרופאים המומחים בתחום להעיד זה כנגד זה, גם אם מדובר באמת ובחוות דעת נחוצה ומוסרית, פוגעת משמעותית בתביעת רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים, מונע ממנה בכלל להתממש, שלא לדבר על לנצח בתביעה.

ללא חוות דעת רפואית – לא ניתן להמשיך בתביעה ולהחיל אותה ולכן מדובר בפגיעה של ממש. כיום, אלפי תביעות לא מגיעות למימוש מאחר וצוות התביעה לא מצליח לגבש מומחה שיסכים להעיד על הרופא המטפל, במיוחד במקרים שהרופא הנאשם ברשלנות הרפואית הוא מומחה בכיר.

 

כיצד להתמודד עם רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים?

התמודדות מיטבית עם קשר השתיקה של הרופאים מתחילה בפנייה לעורך דין המתמחה בדיני נזיקים ובעולם תביעות הרשלנות הרפואית. עורך דין המתמחה בתחום, מכיר את התופעה הבעייתית הזו מקרוב, ועשוי להכיר פרצות, דרכי שכנוע, ושלל אמצעים אחרים שיביאו אותו למצוא מומחה שיסכים להעיד, ולהתחיל בתביעת הרשלנות הרפואית כמה שיותר מהר.

עורך דין המנוסה בתחום, ידע למי לפנות ועל אילו נקודות ללחוץ – כדי בסופו של דבר להתגבר על קשר השתיקה של הרופאים בישראל, ולהוציא את התביעה לפועל.

רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים
רשלנות רפואית וקשר השתיקה של הרופאים

קשר השתיקה של הרופאים זו תופעה מצערת שאנחנו עדים לה בתחום כבר עשרות שנים. למעשה, במקרי רשלנות רפואית יש צורך לחוות דעת שלילית כנגד הרופא המטפל, כזו שתעיד שהוא אכן ביצע רשלנות רפואית. קשר השתיקה המדובר, מונע מרופאים להסכים להעיד, כדי להגן זה על זהו להימנע מסכסוכים ונקמות.

בגורמים לקשר השתיקה של הרופאים בדבר תביעות הרשלנות הרפואית הם רבים, בעיקר מדובר באיזו הגנה אישית שהמומחה נוקט בה, כדי לא להסתכסך עם חבריו בתחום וגם כדי לא להיפגע מקצועית בהמשך ולשרוף קשרים בתחום שיוכלו לסייע לו להתקדם או להשיג עוד מטופלים לדוגמא.

קשר השתיקה של הרופאים פשוט מאד מונע מהתביעה והצוות להשיג מומחה, שיסכים לתת חוות דעת שאכן התבצעה בתיק הזה רשלנות רפואית. כך, אלפי תביעות נתקעות או יוצאות לפועל כי אף רופא לא מסכים להעיד והתביעה לא מצאת מומחה שייתן את חוות דעתו.

את ההתמודדות עם קשר השתיקה של הרופאים יש להשאיר לעורכי הדין המתמחים בתחום. עורכי דין בעלי ניסיון בעולם דיני הנזיקין והרשלנות הרפואית, יוכלו להתמודד עם הסיטואציה בצורה הטובה ביותר ולהצליח אולי לגבור על המכשול הזה עם הידע שרכשו והקשרים.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5