רשלנות רפואית טיפול אורתודנטי

טיפולים אורתודנטיים הם טיפולים שהיו שמורים פעם אך ורק לעשירים ביותר – מי שהיו לו סכומים משמעותיים להוציא על טיפולי שיניים יקרים. כיום – המצב כבר איננו כזה, והתפתחויות טכנולוגיות יחד עם תמורות באיכות החיים של האזרח הישראלי הממוצע הובילו לכך שכמעט כל אחד יכול לקבל טיפול אורתודנטי. נפיצות טיפולים אלו היא כמובן מבורכת וטובה, אך יכולה לטמון בתוכה סיכונים משמעותיים למקרים של רשלנות רפואית טיפול אורתודנטי.

 

מה היא רשלנות רפואית?

עוולת הרשלנות הרפואית היא סוג מסוים של עוולת הרשלנות המקצועית המוגדרת בפקודת הנזיקין, שרלוונטית למצבים בהם "במשלח יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות".

ולמי שלא למד משפטים: משמעות הגדרה זו היא שאדם ייחשב כמי שהתרשל בעת מילוי תפקידו בכל מקרה בו הוא התנהל מבחינה מקצועית באופן שחורג מגדר ההתנהלות של "בעל המקצוע הסביר", או במקרה שלנו – "האורתודנט הסביר" – אדם בעל הכשרה מתאימה לעיסוקו, שפועל באופן מחושב ובזהירות המתבקשת ממנו כמי שעוסק במקצוע שטומן בתוכו סיכונים רבים לאיכות חייו ואף לחייו של מטופליו.

קביעה זו מובילה לכך שרשלנות רפואית טיפול אורתודנטי תקבע בבית המשפט לפי השוואה בין התנהלותו של איש המקצוע שטיפל בכם וערך בכם את הטיפול האורתודנטי לבין הנוהג המקובל בתחום באשר לבחירת הטיפול המתאים, ביצועו כשורה, ותהליך הליווי לאחר הטיפול.

 

מהם טיפולים אורתודנטיים?

טיפולים אורתודנטיים הם תחום שלם בעולם רפואת השיניים, שמתמקד בשיקום מבנה השיניים והלסת של המטופל בעקבות פגמים מולדים / פגמים בהתפתחות הפה / פגמים שנוצרו בעקבות תאונה.

שיקום זה נעשה בעזרת התערבות כירורגית משמעותית בחלל הפה – שיכולה לכלול בתוכה השתלה של שיניים, בניית "גשר", פרוצדורות לשיקום הלסת ועוד. טיפולים אלו הם טיפולים מורכבים שדורשים התמחות ספציפית באורתודנטיה, ואינם יכולים להינתן על ידי רופא שיניים "רגיל" ללא התמחות ספציפית.

* רופא שיניים "רגיל" שמציע לכם טיפולים אורתודנטיים ייחשב כמי שהתנהל ברשלנות רפואית טיפול אורתודנטי, וזאת משום שהוא איננו עומד בתנאי המקצועיות של עוולת הרשלנות המקצועית – ואיננו נחשב כמי "שהשתמש במיומנות שאדם סביר, נבון וכשיר לפעול במשלח היד היה משתמש בהן באותן נסיבות". רשלנות מסוג זו איננה דורשת הוכחה כלל, וזאת משום שהיא מוכחת מעצם הדרישה להתמקצעות ספציפית לצורך ביצוע הפרוצדורה הרפואית.

 

מהי רשלנות רפואית בטיפולים אורתודנטיים?

רשלנות רפואית בטיפולים אורתודנטיים יכולה להתבטא במגוון רחב של דרכים, המשותפים כולם זה לזה בכך שהם משקפים התנהלות לא מקצועית של המטפל. היעדר מקצועיות זה יכול להתבטא באופן שבו המטפל בודק את המטופל, באופן שבו הוא קובע את תוכנית הטיפול, ובאופן שבו הוא מממש את התוכנית שהוסכמה.

 

נורות אדומות לרשלנות רפואית בטיפול אורתודנטי

ישנם מספר מצבים שיכולים להוות "נורה אדומה" לרשלנות רפואית בטיפול אורתודנטי. לפניכם רשימה קצרה ולא ממצה של מצבים אפשריים:

  1. מצב בו לא הודיעו לכם על סיכונים אפשריים בפרוצדורה: אחד המקרים הנפוצים של רשלנות רפואית טיפול אורתודנטי, שמשותף לכלל הטיפולים האלקטיביים (טיפולים שאינם חובה, ונועדו לשיפור איכות החיים) משום שהוא נובע מהאינטרס הכלכלי של הרופא האורתודנט לבצע את הטיפול.
    מצב זה (שנקרא "היעדר הסכמה מדעת") הוא מצב בו המטופל הסכים לטיפול ללא מידע מספק לבסס את ההחלטה שלו עליו – כמו במצב בו הרופא המטפל מסביר למטופל על סיכונים אפשריים רחוקים, ולא מתייחס להסתברות שיקרו, או לנתונים האישיים של המטופל הספציפי.
    אחד המקרים הנפוצים של היעדר הסכמה מדעת בטיפול אורתודנטי הוא המקרה של אוכלוסיית המעשנים – שטיפולי שיניים לסוגיהם הם מסוכנים יותר עבורם, ויכולים להוביל לזיהומים קשים ומשמעותיים. בשל כך, רופא שיניים שלא התייחס לכך שאתם מעשנים ונתן לכם הוראות נוספות הוא כנראה רופא שחרג מסטנדרט הסבירות המצופה מתפקידו.
  2. מצב בו הציעו לכם "טיפול משלים" לאחר הטיפול ללא הסבר: רופאי שיניים (ורופאי אחרים) מנסים לעיתים להתחמק מטענות על רשלנות על ידי הצעה של "טיפולים מתקנים" לטיפול השיניים הקודם, ללא עלות וללא הסבר מדוע הם נדרשים.
    התנהלות זו מהווה "נורה אדומה" לרשלנות רפואית בטיפול אורתודנטי בשל כך שהיא מצביעה על זה שלרופא המטפל יש משהו להסתיר ממכם.
  3. מצבים של חשד לפגיעה עצבית באזור הפה: אחת מהתוצאות הקשות של רשלנות רפואית טיפול אורתודנטי היא תופעת הלוואי של פגיעה עצבית באזור הפה עבור המטופל. תופעה זו, שמאופיינת בתחושת נמלול, או קושי ממושך בשימוש בפה ובלסת זמן משמעותי לאחר הטיפול, מהווה גם היא נורה אדומה לכך שמשהו אינו כשורה.

 

האם כל טיפול שאני לא מרוצה מתוצאותיו הוא רשלני?

חשוב לציין שלמרות עוגמת הנפש המשמעותית הכרוכה בטיפול אורתודנטי שאנחנו לא מרוצים מהתוצאות שלו, נתון זה בפני עצמו לא הופך את הטיפול שקיבלתם מן האורתודנט ל"רשלנות רפואית טיפול אורתודנטי". קביעה זו מתבססת על כך שהסף של הגדרת המושג "רשלנות" תומן בתוכו סטייה מהותית ומשמעותית מסטנדרט הטיפול הסביר, שביצוע לא מושלם של עבודת השיניים לא יכול להיכלל בו מחשש לזילות הדין הנזיקי.

נתון זה מוביל לכך שחשוב מאוד לבחור בקפידה את האורתודנט המטפל שלכם, ולהסתכל על מספר רב של דוגמאות לטיפולים אותם הוא העביר, תוך הסתמכות על חוות דעת של מטופלי עבר.

 

לסיכום

רשלנות רפואית בטיפול אורתודנטי היא, לצערנו, תופעה נפוצה ממה שהיינו רוצים להאמין, וזאת בשל העלייה בנגישות ובתפוצה של הטיפולים האורתודנטיים. קביעה זו מובילה לכך שחשוב מאוד להילחם בתופעה בכל הכלים הנמצאים ברשותנו – הכוללים בתוכם הגשת תביעה נזיקית.

רשלנות רפואית טיפול אורתודנטי
רשלנות רפואית טיפול אורתודנטי

בכדי להוכיח רשלנות רפואית טיפול אורתודנטי נדרש להוכיח מספר רכיבים:

  1. הוכחה לפיה התנהלותו של הרופא לא עמדה בסטנדרט המקצועי המצופה ממנו
  2. הוכחה לפיה נוצר למטופל נזק בעל משמעות
  3. הוכחה לפיה יש קשר סיבתי משפטי ועובדתי בין ההתנהלות הלא מקצועית לבין הנזק שנגרם.

הפיצויים שניתן לקבל על תביעת רשלנות רפואית טיפול אורתודנטי נופלים על טווח רחב ומגוון מאוד של סכומים, שמותאמים לרמת הפגיעה שנעשתה למטופל. נתון זה נובע מכך שהפיצוי הנזיקי מחושב לפי הנזק שנעשה לאדם – בדגש על הסכום שיידרש בכדי להחזיר את האדם למצב בו היה בטרם התרחשות הנזק.

היעדר הסכמה מדעת הוא מצב בו מטופל נותן את הסכמתו לפרוצדורה רפואית מבלי שהיה בידיו את כל המידע הרלוונטי לצורך קבלת ההחלטה. מידע זה כולל בתוכו אינפורמציה על הסיכונים הטמונים בפרוצדורה, על הרווחים האפשריים ועוד.

חשוב מאוד לשים לב שטיפול אורתודנטי יכול להיות טיפול שלא עמד בציפיות של המטופל, אבל עדיין לא עומד בתנאי הסף להגדרתו כ"רשלני". ההבחנה בין מצב זה לבין מצב של רשלנות נעשה על ידי עורך דין מומחה לתחום, שמכיר כבר את כל ה"נורות האדומות" בנושא זה.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5