רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי

רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי מתייחסת לשורה של מקרים בהם היו מעורבים כשל, מחדל, אי התערבות, הימנעות מפעולה רפואית ולעתים גם טעות, שגרמו לנזק רפואי שבדיעבד ניתן היה למנוע, אם רק הייתה מתרחשת אבחנה מדויקת למצב. אילו שגיאות אבחנה ייחשבו כרשלנות רפואית וכיצד תובעים בגינה בבית המשפט?

 

אבחון רפואי שגוי: טעות שעלולה לעלות בחיים

כל מקרה של רשלנות רפואית נחשב בבסיסו לתרחיש שאם לא היה קורה באופן שבו קרה, היה נמנע הנזק הרפואי שנגרם ממנו למטופל. כאשר המטופל פונה עם תלונה מסוימת לרופא שלו, נזקיו מחריפים והוא מגלה בדיעבד כי האבחנה הרפואית לגבי מצבו האמיתי הייתה שגויה, סביר להניח שהוא יחליט לפעול באותו הרגע להגשת תביעה, מתוך הבנה עמוקה בנוגע לזכויותיו מהמקרה.

ואכן, ניתן לראות כי רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי גורמת לנזקים קשים, לעתים גם בלתי הפיכים. היעדר אבחון רפואי מדויק, נכון ומלא שמתבצע במועד המתאים ורצוי כמה שיותר מוקדם – עלול להוות את ההבדל שבין איכות חיים למצב רפואי עגום המשליך על שלל תחומי חיים.

במקרה הרע, מדובר גם בהבדל שבין חיים ומוות, שכן כבר היו מקרים מעולם בהם האבחון המדויק למקרה חשף מצב רפואי מסכן חיים, ממנו אין מזור ואין מרפא.

 

רשלנות רפואית באבחון

לא פעם עולים לכותרות מקרים של רשלנות רפואית באבחון, במסגרתם נגרמו נזקים קשים במיוחד כמו נכות, אובדן כושר עבודה ואף מוות, בין היתר בשגיאות אבחון למחלות כמו סרטן או סוכרת וכן אירועים רפואיים כמו התקף לב או שבץ מוחי.

מרבית המקרים נפתחים באופן הקלאסי – מטופל פונה לרופא שלו ומלין על בעיה כמו כאבי בטן, סחרחורות, שיעול טורדני, שינויים במצב הרוח, מיחושים שונים ועוד. רופא המשפחה קובע כמה ימי מחלה וייתכן שגם טיפול תרופתי ומשחרר את המטופל לביתו.

כעת המטופל שב וחוזר לרופא ומשמיע באוזניו תלונה דומה, לעתים כזו שמתארת אפילו החרפה במצב. בנקודה זו מרבית הרופאים יפנו את המטופל לבדיקות מתאימות, גם מהן לעתים נובעת אבחנה לפיה "המצב בסדר גמור" ונרשם טיפול תרופתי בלבד.

האמת המרה בנוגע למצבים רפואיים קשים מתבררת בדיעבד, כאשר המחלה כבר פורצת במלוא עוצמתה ומכה בגוף באופן מובהק, כך שהפעם האבחנה לגביה תהיה ברורה כשמש. במקרים אחרים שאינם נובעים מצורת ההתרשלות הקלאסית באבחון מטופלים, ייתכן שהאבחון בפועל היה שגוי, כך שהוא הצביע על הבעיה באופן חלקי או אפילו על בעיה אחרת שתואמת את הסימפטומים שהמטופל חווה, אך לא את זו שקיימת בפועל.

המקרה המפורסם ביותר של רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי המבוסס על סימפטומים הוא של הזמר והשחקן אמיר פרישר גוטמן ז"ל, שפתח במאבק משפטי כנגד בית החולים בו טופל לאחר שאובחן כחולה סרטן בדרגה 4 הנחשבת לקשה ביותר ונאמר לו כי ימיו ספורים.

כתוצאה מהאבחנה השגויה, נאלץ פרישר גוטמן לעבור בדחיפות סדרת טיפולים קשים במיוחד לרבות חיפוש אחר תורם להשתלת מח עצם, שעה שכבר מתחילתם החל הספק לכרסם בנוגע למחלתו. בדיעבד נקבע כי מדובר במחלה אחרת בשם "קיקוצ'י", שאיננה ממאירה ולא מסכנת חיים.

 

הרופא שגה באבחון הרפואי שלו. האם מדובר בעילה לתביעת פיצויים?

למעשה, הגורם היחידי שמוסמך לקבוע האם שגיאת אבחון מסוימת מהווה רשלנות רפואית הוא בית המשפט וזאת בהתבסס על התנהלותו הסבירה והתקינה של הרופא המאבחן, הידע הרפואי שהיה זמין לו באותה העת, אופן התייחסותו לגבי התלונות מצד המטופל ועוד.

כדי להבין האם המקרה שלכם מהווה רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי, עליכם לשאול את עצמכם מספר שאלות:

  • כיצד פעל הרופא כלפיכם והאם התנהלותו בתהליך הטיפולי הייתה סבירה ובהתאם למקובל והמצופה מרופאים באותו תחום מומחיות?
  • האם הרופא פעל בהתאם לכל הציפיות ממנו כאשר השמעתם בפניו תלונות על כאבים או בעיה תפקודית?
  • האם ההתייחסות הרפואית למצבכם כללה הפניה לבדיקות ולרופאים מומחים, תיעוד ורישום של תלונותיכם במעמד התור וגם קריאה בעיון של תוצאות הבדיקות?
  • האם אופן שבו נערכו לכם הבדיקות היה תקין, שגרתי ולא נרשמו במסגרתו אירועים מיוחדים?

אם התשובות לשאלות אלה או לכל הפחות לאחת מהן תהיה "לא", ייתכן שקיימת לכם עילה לתביעת פיצויים.

 

מהלך גיבוש התביעה

כמובן שלא די בלבסס את ההתרשלות הרפואית שמשתקפת מפעולותיו של הגורם הרפואי הנתבע וחשוב להוכיח את הקשר הסיבתי שבין אותה רשלנות לבין הנזקים הרפואיים שנגרמו ממנה. נזקים אלה מתייחסים לכל הליקויים, הבעיות והפגימויות שנותרו למטופל ושניתן היה להימנע מהם, אם רק הייתה מתרחשת אבחנה מדויקת בנוגע למצב הרפואי הקיים.

כדי להראות את הקשר הסיבתי, יידרש התובע לאיסוף מסמכים רפואיים רבים שמעידים על ההשתלשלות הרפואית שעבר מתחילת מסעו לקבלת האבחנה ועד היום, כאשר האבחנה המדויקת ומכלול הנזקים כבר נבדקו ותועדו ברשומות הרפואיות.

בנוסף, יהיה צורך בחוות דעת ממומחה רפואי שיצביע על הפעולות שבהן נקט הגורם המאבחן ועל מידת הסבירות או אי הסבירות שלהן, ביחס לאמות המידה הרפואיות המקובלות. חוות הדעת תוגש לבית המשפט יחד עם התביעה ונחשבת למסמך מחייב לבדיקת התביעה ולקביעת תאריך לדיון.

 

האם לתביעת רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי קיים סיכוי טוב?

כל תביעה שהוגשה לבית המשפט בנושא אבחון רפואי שגוי תיבחן לגופו של עניין. אם יוחלט כי אכן המדובר ברשלנות רפואית, התובע לרוב יזכה בסכום פיצוי משמעותי וגבוה המשקף את הנזקים החמורים שלו ואת הפגיעה באיכות ובתוחלת החיים.

כמובן שאין פיצוי שיכול בפועל להשיב את הגלגל לאחור ולהחזיר לנפגע את בריאותו, אך הסכום הנפסק יוכל לסייע ולו במעט בהתמודדות הקשה של הניזוק ובני משפחתו ולהשיב להם מידה של נחת במובן הכלכלי.

רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי
רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי

התעלמות מתלונות או סימפטומים שקיימים למטופל ופטירתם בקביעת מצב אחר ונפוץ יחסית לבעיה, בדיקות שבוצעו באופן כושל כך שהניבו אבחנה לא נכונה או לא מלאה, קביעה רפואית של מחלה או סיבוך רפואי שהתבררו בדיעבד כמצב רפואי שונה ועוד. אם אתם סוברים שהמקרה שלכם היה נגוע ברשלנות רפואית, מומלץ לבדוק זאת מול משרדנו בהקדם.

חשוב שלא להתמהמה בטיפול בנושא ו"להכות בברזל בעודו חם" לגבי ההתייעצות המשפטית, גיבוש המסמכים הרפואיים, עדויות, תלונות, הפניות, טיפולים רפואיים וכל פעולה אחרת שנדרשתם לה כעת או בעבר. את המסמכים יש להעביר למומחה רפואי לקביעת חוות דעת ובהשלמתה, ניתן יהיה להגיש תביעת פיצויים מתאימה.

לא. במקרים שבהם האבחנה התבררה כטעות אך לא נגרם נזק, או לחילופין התרחשה אבחנה שגויה אך כל הפעולות הרפואיות במסגרתה היו כשורה, סופה של תביעת הפיצויים להידחות. כדי להעריך את מקרה התביעה שלכם באופן מדויק, פנו להתייעצות במשרדנו.

בטיפול משפטי מקצועי ועתיר ניסיון, ניתן יהיה לבסס את התביעה כך שתקשור כראוי בין הנזק להתרשלות ותעמוד על הכשלים המלאים של הגורמים המאבחנים. ייצוג ראוי ובלתי מתפשר יביא למקסום הזכויות הרפואיות הנובעות מהמקרה, בדגש על קבלת פיצויים גבוהים. 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5