תביעת רשלנות רפואית בהריון

תביעת רשלנות רפואית בהריון תוגש ככל שהתרחשו כשלים, טעויות או מחדלים רפואיים שהובילו לכדי סיבוך, מצוקה או הידרדרות במצב רפואי שגרמו לנזק. מאמר זה יובא כמדריך להגשת התביעה, על העילות האפשריות וגלגולו של התיק בבית המשפט. 

ההריון הסתיים בנזק. האם מדובר ברשלנות רפואית?

לשמחתנו, ישראל נמנית עם המדינות המתקדמות בעולם המערבי בתחום ההריונות, בה מבוצעים מעקבי הריון נרחבים ובדיקות רבות שנועדו להבטיח את שלומה של היולדת ושל עוברה. אלא שלא תמיד במהלך ההריון ניתן לעצור התרחשויות שונות כמו הפלה טבעית, כריכת חבל הטבור סביב הגוף, היפרדות שליה או לידה מוקדמת. למעשה,

לחלק מהתופעות הקיימות אין הסבר רפואי והן נוצרות בנסיבות בלתי ידועות, אך הן משויכות לגורמי סיכון מסוימים, המאפשרים לצוותים הרפואיים לנקוט בפעולות שצפויות למנוע את רוב המקרים. ולכן רק אם גורמי סיכון אלה לא הובאו בחשבון, או שעל אף הימצאותם נלקחו החלטות שגויות בנוגע למעקב ההריון, הטיפול בו או באירועים פתאומיים שהתרחשו – ייתכן שניתן יהיה להגיש תביעת רשלנות רפואית בהריון.

 

עילות נוספות שמצדיקות תביעת רשלנות רפואית בהריון

כ-170,000 לידות בממוצע מתרחשות מידי שנה, מה שמגדיל את היקף תרחישי הרשלנות ומהם גם את כמות התביעות המוגשות, כך שרשלנות רפואית בהריון נחשבת נפוצה במיוחד. כאמור, בחלק מהמקרים תיווצר התערבות או אי התערבות לקויה שהובילה לגרימת הנזק, אך זהו איננו המצב היחידי.

רשלנות רפואית עשויה להיווצר גם במקרים של העדר תשאול רפואי וקבלת הרקע הרפאי והמיילדותי של האם, כאשר היא איננה מופנית לבדיקות הריון או להמשך בירור, ככל שבדיקות אלה חזרו בתוצאות שאינן תקינות. בנוסף, כל מקרה של העדר מתן הסבר להורים בנוגע לתוצאות בדיקה ופענוחה, השלכות לגבי ממצאים חריגים או מידע לגבי הליכי הטיפול וחלופות הטיפול ייחשב כרשלנות אוטומטית, ממנה ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית בהריון.

 

דוגמאות למצבים של רשלנות רפואית בהריון

  • יולדת עם לחץ דם גבוה, נפיחות קשה, עלייה חדה במשקל, קשיי ראייה, קוצר נשימה ובחילות שלא הועלתה האפשרות שהיא סובלת מרעלת הריון, מה שהביא ליילוד התינוקת שלה עם מחלה קשה.
  • היולדת סובלת מסכרת הריונית שלא אובחנה וטופלה כראוי, מה שהביא לכדי מקרוזומיה עוברית (משקל עובר חריג) שגרמה לסיבוך מיילדותי ולמום מולד.
  • בדיקת מי השפיר מצביעה על תסמונת בה לוקה העובר, אך ההורים לא קיבלו כל מידע בנוגע להשלכות התסמונת ולא הוצעה להם האפשרות לשקול הפסקת הריון.
  • לאורך ההריון לא קיבלה האם אזהרות בנוגע לטיפול תרופתי מסוג או מינון מסוים. לחילופין, לא הובהר לה כי עליה ליטול תרופות ותוספים שונים, כמו חומצה פולית למניעת תסמונות כמו ספינה ביפידה או אספירין בהריון מרובה עוברים למניעת ttts.

 

למי לפנות במקרה של רשלנות רפואית בהריון?

אם אתם מאמינים שהנזקים שנותרו מההריון נובעים מרשלנות רפואית שהתרחשה במהלכו, מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין מומחה שצבר ניסיון בתביעות מהסוג הזה. משרד עורך הדין ישמע את סיפורו המלא והמפורט של המקרה על כל חלקיו ויעריך את כדאיות התביעה, אפשרויותיה והיקף הפיצויים הצפוי. לרוב התייעצויות מהסוג הזה אינן כרוכות בהתחייבות, כך שניתן להתייעץ גם עם יותר מעורך דין אחד כדי להתרשם ולקבל החלטה יעילה.

 

ביסוס הרשלנות הרפואית

עקרונית, כל רשלנות רפואית נדרשת לשלוש הוכחות מרכזיות. האחת היא הוכחת הנזק עצמו, כלומר המצב הרפואי, הפיזי וגם הנפשי שנובע מהמקרה ושמגובה כמובן בתיעוד רפואי מקיף ומסודר. ההוכחה הנוספת היא שחלה בפועל התרשלות מצד הגורם המטפל.

עורך הדין יצטרך להראות כיצד אותו גורם הפר את חובת הזהירות כלפי המטופלת, חרג מנהלים או פרוטוקולים רפואיים ומה היה מאזן ההחלטות שלו שהביא לטעויות או כשלים בסופו של דבר. זהו למעשה עיקרון מנחה בתביעות רשלנות רפואית, המבוסס על מבחן "הרופא הסביר".מבחן זה בודק האם ההחלטות או הפעולות שננקטו היו כאלו שכל "רופא סביר" אחר היה לוקח ומבצע.

אם התשובה על כך היא לא, אזי קיימת עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בהריון.נשתמש כדוגמה במקרה שבו רופא גניקולוג מקבל אליו תוצאות שאינן תקינות מבדיקת השקיפות העורפית שביצעה האם, אך מתעלם מהממצאים בכך שאיננו מפנה אותה לבירור מעמיק יותר לאיתור תסמונת גנטית.

במקרה כזה, הרי שכל רופא סביר אמור היה להדליק אצלו נורה אדומה ולהמשיך בבירור ולכן בהחלט ניתן לבסס כלפי אותו הרופא המטפל תביעת רשלנות רפואית. ההוכחה השלישית שיש לספק היא הוכחת הקשר הסיבתי בין ההתרשלות והנזק, כך שלא די בכישלון הגורם המטפל במבחן הרופא הסביר, אלא שיש להראות גם כיצד אלמלא התרשלותו בנושא, הנזק שנגרם לאם או עוברה או לשניהם היה נמנע.

 

גיבוש תיק התביעה וחוות הדעת הרפואית

תביעת רשלנות רפואית בהריון תוגש על בסיס תיעוד מקיף ורחב של ההשתלשלות הרפואית. בתיקים אלה, יש להמציא את כל המסמכים הרלוונטיים למעקבי ההריון, התפתחותו, בדיקות ההריון, ההפניות, הממצאים והטיפולים ולארגן אותם באופן כרונולוגי יעיל.

לאחר מכן, הניירת תועבר במלואה למומחה רפואי מתאים, לרוב גניקולוג, מומחה ברפואת נשים או רופא מיילד, שיסקור הן את נסיבות המקרה, הן את הנזקים שנגרמו לתובעים ויתן לגביהם את דעתו. חוות הדעת היא נתון קריטי לתביעות רשלנות רפואית, לא רק משום שמדובר במסמך המהווה תנאי סף על פי חוק להגשת תביעות נזיקין, אלא משום שעמדתו וקביעותיו צפויים להטיב משמעותית עם התוצאה בתיק.

למעשה, ככל שלמומחה התביעה יש וותק ומוניטין טובים יותר, כך צפוי בית המשפט לקבל את דעתו ולהתחשב בה בפסיקתו.

 

נפגעתם מרשלנות רפואית במהלך ההריון? פנו אלינו

משרד עורכי הדין אונגר שויגמן מתמחה בתביעות רשלנות רפואית וצבר ניסיון עשיר בייצוג נפגעות עקב רשלנות בהריונן, לרבות ייצוג נפגעים שבהיוולדם הם עצמם סבלו מפגיעה כתוצאה מרשלנות שכזו. אנו מזמינים אתכם לפגישת התייעצות בלתי מחייבת, בה נוכל לבחון את המקרה ולהעריך את סיכויי התביעה.

תביעת רשלנות רפואית בהריון
תביעת רשלנות רפואית בהריון

כל פעולה, הימנעות מפעולה, אי מסירת מידע, שגיאה, כשל או מחדל שהתרחשו במהלך ההריון ושגרמו בפועל לנזק ליולדת או לעוברה, לעתים גם לשניהם. קביעת הרשלנות בכל מקרה לגופו תתרחש רק מול עורך דין מקצועי ומיומן בתחום זה.

חוק ההתיישנות קובע כי ניתן לתבוע בתוך 7 שנים מיום גרימת הנזק. אם התובע הוא היילוד עצמו, קובע החוק כי באפשרותו לתבוע בתוך 7 שנים מיום הגיעו לגיל 18, כלומר עד שיגיע לגיל 25. 

כל תביעה מכילה מורכבות ואתגרים משלה. גם הנתבעים (הרופא או המוסד המטפל) מעמידים להגנתם מערך משפטי הכולל עורכי דין ומומחים רפואיים, מה שמצריך מעורך הדין המטפל לפעול ביצירתיות, נחישות ומתוך אסטרטגיה משפטית איכותית על מנת להביא לפסיקה מוצלחת, או לחילופין לסגור את התיק בפשרה משביעה רצון.

תביעות רשלנות רפואית בהריון נמנות עם סוג התביעות שעומדות על החלק העליון בסקאלת הפיצויים, כלומר בגובה של מאות אלפי שקלים ברוב המקרים. במקרים שבהם הרשלנות הותירה אחריה נכות קשה ואף גרמה למוות, יעמדו הפיצויים גם על עשרות מיליוני שקלים. 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5