אל תפספס – רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן בבלוטת התריס

סופרת מפורסמת התראיינה לכתבה בעיתון לרגל צאת ספרה החדש. מיד עם פרסום העיתון, קיבלה הסופרת מבול של טלפונים מודאגים. הם לא היו במתח מעלילת הספר שתואר בכתבה. הם תהו מהי הבליטה המוזרה המופיעה בגרונה של הסופרת כפי שניכר היטב בתצלומיה.

היא, שמעולם לא הבחינה בכך, ראתה פתאום את התמונה המלאה. היא פנתה לרופא המשפחה שפצח בסדרת בדיקות שהובילו לאבחון ולטיפול בסרטן בבלוטת התריס. הסופרת החלימה באופן מלא והיא חיה באושר ועושר עד עצם היום הזה.

אך לא תמיד הסוף טוב. במקרים רבים נעשית רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן בבלוטת התריס. במאמר זה נסקור היבטים רפואיים של סרטן בלוטת התריס ונבקש לעורר אצל הקורא מחשבה האם היתה רשלנות רפואית בטיפול בעניינו. מאמר זה לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי או לייעוץ משפטי.

 

מהו סרטן מסוג בלוטת התריס

סרטן הוא התרבות לא מבוקרת של תאים היוצרים גידול בגוף. הגידול יכול להיות שפיר או ממאיר, מפושט או נקודתי, עם גרורות או בלי. קיימים למעלה ממאה סוגי סרטן שונים ואלפי דרכים שונות לטפל במחלה. האבחון המדויק נדרש על מנת להעניק את הטיפול המתאים והיעיל ביותר. מורכבות המקרה מובילה לא פעם לרשלנות רפואית. על קצה המזלג נציין סוגים שונים של סרטן בלוטת התריס, הנקרא גם סרטן בלוטת המגן או בלעז: בלוטת התירואיד.

שני הסוגים הנפוצים ביותר המהווים 90-95% ממקרי סרטן בלוטת התריס הם:

  • גידול פפילארי
  • גידול פוליקולארי.

 

ישנם עוד ארבעה סוגי גידולים נדירים המשויכים לקבוצת סרטן בלוטת התריס:

  • Hurthle Cell HCTC
  • גידול אנאפלסטי
  • סרקומות של בלוטת התריס
  • לימפומה של בלוטת התריס

על פי רוב, סרטן בבלוטת התריס לא מסכן חיים. אולם, סרטן זה עשוי לחזור באיברים אחרים בגוף ועל כן שיטת הטיפול מושפעת מהסיכון הצפוי לחזרת המחלה: סיכון נמוך, סיכון בינוני או סיכון גבוה. בנוסף, קיים דירוג TMN אשר נועד לקבוע את שלב המחלה ואת הסיכון המשוער למות ממנו. דירוג זה מושפע מהיקף הגידול ומהתפשטות הגידול לרקמות הסמוכות לבלוטה. סוג הסרטן ייקבע בין היתר על פי היקף הגידול ומידת ההתפשטות שלו.

חשוב להבהיר כי לא כל גידול בצוואר או בבלוטת התריס יהיה סרטני.

 

תסמינים גופניים שנצפה לראות אצל החולה בסרטן בלוטת התריס

  • גוש בצוואר
  • צרידות שאינה חולפת, ללא הסבר חיצוני
  • קושי בבליעה
  • קושי בנשימה
  • כאב בצוואר או בגרון
  • כאב גב (נדיר)

התעלמות צוות רפואי מטפל מהתסמינים הללו, עשויה להעיד על רשלנות רפואית

 

אבחון סרטן בלוטת התריס

בלוטת התריס נמצאת בחלקו הקדמי של הצוואר, מתחת לפיקת הגרון. כאשר מטופל חש באחד התסמינים המופיעים לעיל, על הצוות הרפואי לחשוד בסרטן בלוטת התריס. גורמי הרפואה הטבעיים לבדיקת גידול בבלוטת התריס הם רופא משפחה, רופא אף אוזן גרון או אנדוקרינולוג. משם המטופל יישלח לבדיקות נוספות:

בדיקות הדמיה:

בדיקות פולשניות:

  • ביופסיית מחט עדינה
  • ביופסיית מחט עבה
  • ביופסייה כירורגית
  • בדיקת דם לבדיקת הורמוני בלוטת התריס כמו גם מדדים כלליים. תיתכן גם מדידה של רמת הקליצטונים, הורמונים המיוצרים בבלוטת התריס, בדם.

רשימת הבדיקות שצוינה לעיל נועדה להדגים כי אבחון סרטן בלוטת התריס יכול שייעשה במספר דרכים שונות. כל דרך מתאימה לנסיבות הקונקרטיות של המטופל. בחירה בבדיקה אחת על פני בדיקה אחרת, עשויה להיחשב כרשלנות רפואית .

 

טיפול בסרטן בלוטת התריס – עניין לצוות מומחים.

סרטן בלוטת התריס יטופל בהתאם לתוכנית טיפול שתותאם לחולה על ידי צוות רפואי ממספר תחומים: רדיולוגים, מנתחים, אונקולוגים ופתולוגים. ייתכן גם שיתוף והתייעצות עם אנשי צוות נוספים כגון: תזונאית, עובדת סוציאלית, ופסיכולוגים. הטיפול צריך להיתפר לחולה הספציפי על תוך התחשבות בנסיבות הכוללות.

בניית תוכנית טיפול על ידי צוות רפואי מצומצם, עשויה להיחשב כרשלנות רפואית כפי שיוסבר. אופן הטיפול בגידול סרטני בבלוטת התריס יכלול ככל הנראה ניתוח להסרת הגידול. ניתן לשלב טיפול ביוד רדיואקטיבי, הקרנות, תחליפי הורמונים ותרופות ביולוגיות.

 

רשלנות רפואית – המונח שכל מטופל חייב להכיר

לרוב, הצוות הרפואי עושה עבודה טובה. אולם, האבחון והטיפול בסרטן בבלוטת התריס הוא מורכב מאוד. בכל מצב שבו נגרם למטופל נזק נברר האם הרופא נהג כפי שרופא סביר היה נוהג. במידה ולא, יצטרך המטופל להוכיח בבית המשפט קשר סיבתי עובדתי וקשר סיבתי משפטי בין הנזק שנגרם למטופל לבין הפעולות אותן ביצע או לא ביצע הצוות הרפואי. ניתן לקרוא בהרחבה באתר זה בפרק הנקרא "רשלנות רפואית".

 

לסיכום

סרטן בלוטת התריס נפוץ מאוד, בעיקר בקרב נשים. דרכי האבחון והטיפול במחלה מורכבות ורצופות הסתעפויות וצורך להתאים תוכנית אישית לכל מטופל. במידה ונוצר נזק כתוצאה מטיפול שגוי, יש לבחון תביעה בגין רשלנות רפואית. צוות עורכי הדין במשרד אונגר – שוויגמן מנוסה ומקצועי בבחינת מקרים רפואיים. במידה והיתה רשלנות רפואית בעניינך, אנחנו נדאג שתמצה את זכויותיך.

אל תפספס- רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן בבלוטת התריס
אל תפספס- רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן בבלוטת התריס

באופן כללי, נראה שכן. קיימות היום בדיקות אשר אמורות לקבוע לפני הניתוח האם הגידול סרטני או לא. על מנת לברר את עילת התביעה תצטרך לקבל חוות דעת רפואית מקצועית שתקבע האם רופא סביר היה נמנע מלנתח אותך.

ככלל, אבחון מוקדם של מחלות הסרטן, מציל חיים. סרטן בלוטת התריס עשוי להתפתח באיטיות במשך שנים וייתכן כי בשלבים מוקדמים אלו, לא תהיה לרופא המטפל כל סיבה לחשוד ולשלוח לבדיקה את המטופל. עם זאת, יש להכיר את מאפייני החולה ובמידה וישנה היסטוריה משפחתית של המחלה, הרופא צריך להיות במודעות ובמעקב על הנושא.

ככל שרופא סביר היה מאבחן את המחלה במועד מוקדם יותר מאשר היא אובחנה בפועל, ייתן ואתה זכאי לפיצוי בגין רשלנות רפואית.

 

ככל הנראה, כן. אבחון סרטן בבלוטת התריס יינתן רק לאחר סדרת בדיקות מעמיקות ביניהן בדיקות הדמיה ובדיקות פולשניות. אלו מיועדות לקבוע את גודל הגידול, צורתו ועומקו כמו גם את הסיכון הנשקף מחזרת המחלה. רופא משפחה לא יכול להגיע לאבחנה מעמיקה ומדויקת באמצעים העומדים לרשותו במרפאה סטנדרטית.

אולי. רק גורם רפואי אובייקטיבי מצידך, יוכל לבחון את ההיבטים הרפואיים בטיפול שלך ולקבוע האם הטיפול אשר ניתן לך, הוא הטיפול הנכון, המקצועי והמתאים ביותר לסוג הסרטן בו חלית. קביעה זו תיעשה בהתאמה לשיטות המקובלות בפרקטיקה בארץ ובעולם.

חשוב לציין כי ייתכן והטיפול שניתן לך היה טוב אך הרופא הסביר היה מטפל בך אחרת. על מנת לבסס תביעה לרשלנות רפואית יש לבדוק האם נוצר לך נזק. ככל שכן, תצטרך להוכיח את הקשר העובדתי והקשר המשפטי בין הטיפול לבין הנזק שנגרם.

 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5