רשלנות רפואית בצילום רנטגן

בדיקת רנטגן נועדה לאבחון בעיות רפואיות שונות, שלא ניתן לאתר אותן ממבט רגיל. אך מה קורה כאשר מהלך הבדיקה שגוי, הפענוח לקוי או שהנבדקים כלל לא מופנים לבדיקה זו ומגלים בדיעבד על בעיה חמורה? במאמר זה נתמקד בתרחישי רשלנות רפואית בצילום רנטגן – על סטנדרטי הפעולה הרפואיים המקובלים סביב הבדיקה ועל המצבים בגינם ניתן לתבוע.

 

המטופלת לא הופנתה לצילום רנטגן

בבוקר בהיר בצפון הארץ, נפלה רעות בחוזקה על פניה והדבר גרם לשבר בשיניה הקדמיות. היא ניגשה לרופא, שקבע כי יש לעקור אותן ולהניח במקומן שתלים דנטליים, שכן המדובר בשבר בלתי אפשרי לתיקון. העקירה אכן בוצעה ובמהלכה גילה הרופא כי כל שיניה של רעות נמצאים במצב רע ויש לטפל בהן כירורגית.

רעות סיימה את הטיפול עם כאבים נוראיים והתפנתה בסופו של דבר למיון, שם התברר כי בעת ביצוע העקירה, נגרם לה שבר קשה ברצפת הסינוס המקסילרי (אזור הלסת העליונה, מתחת לעיניים).

בתביעת רשלנות רפואית בצילום רנטגן שהגישה, נקבע כי אם רק היה מפנה רופא השיניים את רעות לצילום רנטגן מבעוד מועד, הוא היה מבין שמצב שיניה לא יאפשר עקירה פשוטה. שופט בית המשפט פסק לה בסופו של דבר פיצויים בסך 50,000 שקלים.

 

רשלנות רפואית בצילום רנטגן: מאפיינים כלליים

צילום רנטגן מיועד לאיתור ואבחון בעיות רפואיות שאי אפשר לראות בעין. מדובר בטכנולוגיה שנמצאת בשימוש רפואי נרחב, המסוגלת לאבחן מומים פנימיים, פגמים באיברי הגוף, שברים בעצמות ועוד. שימוש נרחב ברנטגן מיושם כיום גם ברפואת השיניים, במסגרתה מתאימים כיום את הטיפולים המדויקים לכל מטופל שנדרש להליכים מורכבים כמו טיפול שורש, עקירה כירורגית ועוד.

 

הבדיקה עצמה פשוטה למדי, זולה מבחינת העלות וזמינה בהרבה מבדיקות הדמיה אחרות. בישראל קיימים מכונים רבים בהם ניתן לבצע את צילום הרנטגן באזור הייעודי להפניה הרפואית, כאשר בדיקה בלתי תקינה, פענוח לקוי ואף אי שליחת המטופלים לצילום זה עלולה להיחשב כאירוע רשלנות רפואית בצילום רנטגן.

במקרה נוסף לדוגמה, נבדק שהלין על שיעול טורדני וכאבים בחזה, הופנה לצילום רנטגן. הצילום בוצע כראוי, אך הפענוח שלו, כך הסתבר, פחות. הרופא המפענח מטעם מכון הרנטגן קבע כי הריאות תקינות ולא קיימת סיבה לדאגה.

לאור זאת רשם הרופא המטפל תרופות לטיפול בשיעול בלבד. כעבור שנתיים משאושפז אותו נבדק במיון עם קוצר נשימה חמור, התגלה גידול ממאיר בריאה השמאלית שלו, ממנו בתום הוא נפטר למרבה הצער, לאחר מאבק ממושך.

 

ביסוס תביעת הרשלנות

אם הנבדקים ובני משפחותיהם סבורים כי צילום הרנטגן או ההליכים הרפואיים המשתייכים אליו היו נגועים ברשלנות, המעשה הנכון כעת יהיה לפנות לעורך דין המתמחה ברשלנות רפואית ולבדוק, האם לאור נסיבות המקרה קיים חשד לפגם בהתנהלות הרפואית ושהוא זה שגרם לנזקים בפועל.

כמובן שעורך הדין המייצג יתבקש ללמוד את המקרה לעומק ולבסס אותו על הנתונים הרפואיים וכמובן על חוות הדעת הרפואית שתוגש בנושא, כך שלעולם ישנם תרחישים שבהם יתברר כי אין בתביעה ממש ושהנזק שנגרם בפועל איננו מהווה רשלנות רפואית, משום שהוא היה בלתי נמנע. אם יגלה עורך הדין כי ניתן גם ניתן היה למנוע את אותו הנזק – אזי תוגש תביעת פיצויים מתאימה.

לעניין חוות הדעת הרפואית, חשוב להבהיר כי לא ניתן לתבוע רשלנות רפואית ללא חוות דעת מומחה מתאימה, כך שיש לאתר רופא מומחה מתחום הרטנגן או מתחום רלוונטי למישור הרפואי כמו אורתופדיה למשל, שיתן דעתו המקצועית והמנומקת בנוגע למחדלים הרפואיים וכיצד הם קושרים סיבתית אל נזקי התובע.

 

נזקים פוטנציאליים בגין רשלנות רפואית בצילום רנטגן

צילומי הרנטגן שנועדו ללמד על מצבים ופגיעות גופניים פנימיים, נחשבים להכרחיים וחיוניים. הפסיקה מלמדת על שורה של נזקים שנגרמו כתוצאה מרשלנות הנוגעת לבדיקה זו ועליהם נפרט כאן בקצרה:

 

גילוי שברים

כל חבלה או טראומה לגוף עשויה להיות מלווה בכאבים קשים. לעתים, ייתכן שזוהי מכה יבשה או אפילו שריר מתוח. לעתים יתברר כי המדובר בשבר שמצריך מענה נפרד. מבחינה מקצועית, תוצאות אלה יכולות להיראות כאותה התוצאה למתבונן החיצוני, כך שרק בדיקת הרנטגן תניב את התשובה האמיתית בנוגע למהות הבדיקה.

לאחרונה עלה לכותרות מקרה של זוג הורים שהגיעו למיון עם ילדתם לאחר שנפלה וייתכן ששברה את ידה. הרופא שסרק את היד הפגועה קבע כי ניתן לקבע אותה בקלות רבה, שכן מדובר בשבר פשוט ולא משמעותי. בדיעבד, לו רק אותו רופא היה מבצע כנדרש צילום רנטגן, הוא היה מגלה שבר חמור וקשה במיוחד בשני מקומות נפרדים, באופן שקיבוע מסורתי כפי שביצע נחשב פסול לחלוטין.

 

דלקת ריאות

חולשה, חום גבוה, קוצר נשימה ואף כאבים בצלעות הם סימפטומים קלאסיים של כל דלקת ריאות. כמובן שניתן להתגבר עליה באמצעים תרופתיים גם מבלי לגשת לאבחנת הרנטגן. אך כאשר מדובר בחולים מבוגרים או בתינוקות, הסיבוכים מדלקת שכזו עלולים להפוך קטלניים. צילום הרטנגן יספק אבחנה מדויקת למצבם ובנסיבות מסוימות, אפילו להציל חיים.

 

נוזל פליאורלי

צילום הרטנגן עשוי לשקף כי הריאות מכילות נוזל פליאורלי – דבר שמלמד על מצבים כמו דלקת ריאות חמורה, בצקת ריאות, דלקת קרום הלב ולעתים על חשד לאי ספיקת לב או סרטן במעי והשחלות. כמובן שאבחנה מאוחרת ואי הפניית המטופל לצילום רנטגן במקרים אלה, ייחשב רשלנות רפואית בצילום רנטגן לכל דבר ועניין.

 

בעיות בכליות ובמעיים

אדם שסובל באופן תדיר מאוד מכאבי בטן עזים במיוחד, יצטרך לעבור צילום רנטגן. הצילום יאתר מצבים חמורים שמסלימים בהדרגה כמו חסימת מעיים, תסביב של המעי סביב עצמו, אבנים בכיס המרה או הכליות ועוד. ככל שאלו לא מאובחנים במהירות או בדיוק הנדרש, הם עלולים להסב נזקים קשים, בגינם ניתן לתבוע רשלנות רפואית בצילום רנטגן.

 

לסיכום:

לא כל החלטה רפואית שנלקחת בעקבות צילום הרנטגן נחשבת לרשלנות, אך כאשר בטיפול הרפואי משולבים החלטה פזיזה, התעלמות מנתונים, טכניקת טיפול שגויה או אפילו העדר מומחיות בביצוע הצילום, נוצרת רשלנות רפואית.

להתייעצות בנושא ולהערכת מקרה התביעה שלכם כולל הערכת הפיצוי, פנו למשרד עורכי הדין אונגר שויגמן ואנו נפעל למענכם עד לקבלת הפיצוי המקסימלי.

רשלנות רפואית בצילום רנטגן
רשלנות רפואית בצילום רנטגן

אם הרופא נמנע מלהפנות לבדיקה זו, כאשר הבדיקה עצמה בוצעה באופן לקוי, אם הפענוח שגוי, חלה התעלמות מתוצאות הבדיקה או שהטיפול שהותאם לבעיה איננו מתאים, סביר להניח שהתרחשה רשלנות רפואית. במקרה כזה אין להמתין רגע אחד נוסף ויש לפנות אלינו לייעוץ בהקדם.

כאשר על פניו מהלך הבדיקה או מהלך הטיפול הרפואי היו לוקחים בחסר, אך לא נגרם מכך נזק בפועל, לא קיימת הזכות לתבוע. בנוסף, חשוב להבהיר שתביעות שיוגשו ללא חוות דעת ממומחה רפואי מתאים שקבע כי אכן התקיימה רשלנות ואכן קיים קשר סיבתי בינה לנזקי התובע – התביעה תידחה על הסף.

יש לצבור מסמכים רפואיים מלאים המתעדים את ההשתלשלות הרפואית ואת כל הנזקים שנבעו ממנה לאחר מכן. עורך הדין יוכל לסייע לכם בנוגע לכל הניירת שעליכם לשמור ולאסוף.

אמנם ייצוג משפטי עומד לתובעים כזכות ולא כחובה, אך כאשר אדם חסר השכלה משפטית והבנה בתחום הרשלנות ניצב לבדו מול גורמים רפואיים בעלי גיבוי משפטי מלא, סופו להפסיד. ניתן להגיע לפגישה מקדימה ובלתי מחייבת עם עורך דין לבחירתכם, בה תלמדו על אפשרויות התביעה מראש.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5