אל תתעלמו: רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן צוואר הרחם

קבוצת הווטסאפ של ההורים בשכבת ח' סערה.  וויכוחים ניטשו בעד ונגד, עלבונות הוטחו בכל אחד מהצדדים. על הפרק עמדה השאלה האם לחסן את הבנים והבנות בחיסון אשר נועד למנוע מחלה בסרטן צוואר הרחם.  העובדה כי מדובר בסרטן הנגרם כתוצאה מיחסי מין בלתי מוגנים, הוסיפה למבוכה ולמלחמת הערכים שבין הצדדים.

מאז שנת 2015 מחסנים את בני בנות כיתה ח' בחיסון נגד סרטן צוואר הרחם כחלק מתוכנית החיסונים הרב שנתית הממומנת על ידי המדינה. בכל שנה, מעורר החיסון רגשות סוערים ודיונים האם יש לחסן את הילדים והילדות. במאמר זה נעסוק ברשלנות רפואית בהקשר של סרטן צוואר הרחם. נעסוק במאפייני המחלה, בתסמינים שנצפה למצוא את החולה ובסיכויים לרשלנות רפואית בנושא זה.

המאמר לא מתיימר לספק ידע רפואי וידע משפטי פרטני.

 

מהו סרטן מסוג סרטן צוואר הרחם.

ככלל, סרטן מתאר מצב שבו תאים בגוף מתרבים בצורה לא מבוקרת. התרבות התאים עשויה להיות מפושטת, מעמיקה ומסוכנת. קיימים גידולים שפירים וגידולים ממאירים. סרטן צוואר הרחם מתרחש באיבר המחבר בין הרחם לבין הנרתיק. סוג סרטן זה נגרם ברוב מוחלט של המקרים כתוצאה מוירוס הפפילומה (HPV) המועבר בעיקר באמצעות מגע מיני לא מוגן.

עישון, נטילת גלולות, ריבוי הריונות ובמיוחד הריון ראשון בגיל צעיר, קיום יחסים עם פרטנרים רבים ומערכת חיסונית חלשה – כל אלה גורמים המעלים את הסיכון ללקות בסרטן צוואר הרחם.

 

תסמינים גופניים שנצפה לראות אצל החולה בסרטן צוואר הרחם

שלב טרום סרטני:

על פי רוב, סרטן צוואר הרחם בשלבים הטרום סרטניים, לא גורם לתסמינים שניתן להרגיש בהם. השלב המוקדם אינו כואב ואין בדרך כלל תלונות על חוסר נוחות כלשהי. בשלב זה, הגילוי יתבצע רק בבדיקה גניקולוגית פנימית ובבדיקת סקר עליה יורחב בהמשך. מדי שנה מאובחנות בישראל מאות נשים עם נגע טרום סרטני בצוואר הרחם וכמות כפולה של נשים עם סרטן חודרני בצוואר הרחם.

חשוב לציין כי ייתכן ויתגלה כי האשה נדבקה בוירוס הפפילומה אך לא תתפתח אצלה צמיחת תאים סרטניים. במקרה שכזה יש לבצע מעקב שמרני על התפתחות המצב.

שלב ממאיר:

בשלב מתקדם יותר בו התפתחו תאים סרטניים בצוואר הרחם,  נוכל לראות סימנים כגון:

  • דימום בין מחזורים
  • כאבים באגן
  • הפרשה נרתיקית חריגה.

סימפטומים אלו מתארים מצבים רפואיים שונים ולכן, אבחון המחלה עשוי להיות מאתגר. כשאר המחלות, גילוי מוקדם מאפשר טיפול מיטיבי ומעלה את סיכויי ההחלמה, לכן, קיימת חשיבות מכרעת לאבחון המחלה בשלב מקדים. אבחון מאוחר של סרטן צוואר הרחם עשוי להיחשב כרשלנות רפואית המזכה בפיצוי.

 

כיצד מאבחנים

אבחון המחלה נעשה באמצעות בדיקת פאפ, בדיקה גניקולוגית בה נלקח משטח מצוואר הרחם. ניתן לבצע את הבדיקה באופן יזום או כחלק מבדיקות סקר שגרתיות הנערכות לנשים בגילאים 25 עד 65 וממומנות עד גיל 54. הבדיקות נערכות מדי שלוש או חמש שנים, בהתאם להמלצת הצוות הרפואי והפרוטוקול הרשמי.

הרקמות שנדגמו נשלחות לבדיקת מעבדה לצורך ביצוע בדיקה גנטית שתזהה נוכחות של נגיפים מסוכנים ככל שקיימים. בנוסף, יש לבצע בדיקה גניקולוגית פנימית לבחון שינויים במראה צוואר הרחם הנראים לעין.

 

טיפול בסרטן צוואר הרחם

הטיפול בסרטן צוואר הרחם משתנה בין שני שלבי המחלה.

שלב ראשון, טרום סרטני – בשלב זה יש להשבית את הנגע הטרום סרטני ולמנוע ממנו להוסיף ולהתפשט. הטכניקות המקובלות הן: צריבה בלייזר, הקפאה או כריתה בניתוח.

שלב שני, שלב סרטני – בשלב זה ככל הנראה לא יהיה מנוס מלבצע ניתוח לכריתת הרקמות הנגועות וכן יידרש טיפול משלים כגון הקרנות, כימותרפיה וכדומה.

ההחלטה על אופן הטיפול תתבצע על ידי צוות של מומחים מתחומי הגניקולוגיה והאונקולוגיה. בחירה בשיטת טיפול לא מתאימה יכולה להיחשב כרשלנות רפואית, כפי שיוסבר בהמשך.

 

רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן צוואר הרחם

כפי שתואר לעיל, הסימפטומים המופיעים אצל החולה בסרטן צוואר הרחם, מתאימים למצבים רפואיים רבים. רשלנות מקצועית נמדדת בהתאם לשאלה מה רופא סביר היה עושה במצב שכזה. ככל שסרטן צוואר הרחם לא מאובחן בזמן או שניתן טיפול לא מתאים, עומדת לרשות החולה הזכות לתבוע פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מהאבחון והטיפול הלקויים.

במהלך התביעה תצטרך התובעת להוכיח שצוות רפואי סביר היה נוהג אחרת ושבגלל האופן שבו טופלה נגרמו לה הנזקים. לשם כך על התובעת להצטייד בחוות דעת רפואית מתאימה שתוכיח את עמדתה ובעורך דין שיידע להציג את המקרה בצורה המשפטית המקימה זכות לפיצוי.

 

לסיכום

מדי שנה מאובחנות בישראל מאות נשים עם סרטן צוואר הרחם בשלבים שונים. סיכויי ההחלמה מהמחלה בשלבים המוקדמים, גבוהים מאוד. חשיבות האבחון המוקדם מכרעת. במידה ומתעורר אצלך חשד לרשלנות רפואית באבחון או בטיפול בסרטן צוואר הרחם, אנו מזמינים אותך להתייעץ עם צוות עורכי הדין במשרדנו אונגר – שוויגמן. אם מגיע לך פיצוי, אנחנו נדע להשיג אותו עבורך בצורה הטובה ביותר.

אל תתעלמו רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן צוואר הרחם
אל תתעלמו רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן צוואר הרחם

ייתכן מאוד. הסימנים המתוארים מתייחסים למצבים רפואיים נשיים שונים. עם זאת, מתואר בשאלתך פרק זמן ממושך ועל כן נראה כי צריך היה לבדוק את הכיוון של סרטן צוואר הרחם. יש צורך לבדוק את מכלול הנסיבות בעניינך באופן פרטני.

על פניו, נראה שכן. בדיקות הסקר מומלצות לנשים מגיל 25 עד לגיל 65, מדי שלוש שנים. הבדיקה נכללת בסל הבריאות עד לגיל 54.  היות שהבדיקות מתבצעות לנשים בגילך,  מצופה היה כי היית נבדקת מספר פעמים בעבר. רופא סביר היה מציע לך לעבור בדיקת פאפ ולכן, יש סיכוי משמעותי שהיתה התרשלות רפואית.

יש לברר את המקרה לעומק ולבדוק היכן היתה התקלה. ייתכן והבדיקה נלקחה בצורה לא נכונה ואז זוהי בהחלט רשלנות רפואית. ייתכן והחומרים מהם מורכבת הבדיקה לא היו טובים, ייתכן והבדיקה פוענחה בצורה שגויה. תחקור המקרה יכול בהחלט ללמד על רשלנות רפואית המקימה זכות לפיצוי.

נראה שכן. תשובות המעבדה צריכות להגיע אל הרופא המטפל בפרק זמן של עד ארבעה שבועות מהגעתן אל המעבדה. פרק זמן של ארבעה חודשים לקבלת תוצאת בדיקת פאפ נראה בלתי סביר.

יש לבדוק את פרטי המקרה לעומקם. לכאורה את זכאית לפיצוי על הנזק שנגרם לך בתקופה שבין ארבעה שבועות (פרק הזמן הסביר לקבלת תשובה) לבין ארבעה חודשים. כלומר, עבור שלושת החודשים בהם ניתן היה לאבחן את המחלה. הצוות המשפטי שלך יצטרך להוכיח בבית המשפט כי יש קשר סיבתי בין מצבך הרפואי לבין התשובה שניתנה לך באיחור.

 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5