ביטוח חובה – תאונת דרכים

החוק מחייב כל בעל רכב לבטח את רכבו בביטוח חובה. ביטוח זה נועד לכסות הן את בעל הרכב והן את הנוסעים בו כמו גם הולכי רגל במקרה של נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים בה היה מעורב הרכב. חובת הביטוח והמנגנון של הפיצויים על ידי חברת הביטוח הוסדר בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. על ביטוח חובה תאונת דרכים במאמר שלפניכם.

 

סכומי הפיצוי

בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נקבעו כללים שמצד אחד מרחיבים את מעגל הזכאים בפיצוי אך מהצד השני מקטינים במעט את סכומי הפיצוי בגין ראשי הנזק השונים ביחס לתביעות נזקי גוף רגילות. גובה הפיצוי הוגדר כקשור ישירות באחוזי הנכות הרפואית של הנפגע. התביעה מוגשת לבית המשפט אשר ממנה מטעמו מומחה רפואי לשם קביעת אחוזי הנכות והפיצויים.

 

ללא קשר לאחריות ואשמה

מתוך דאגה לנפגעי תאונות הדרכים חוק הפיצויים הסדיר מנגנון פיצויי ייחודי שאינו עוסק בשאלת האחריות והאשמה לתאונה. כל נהג זכאי לפיצויי ביטוח חובה תאונת דרכים, בין אם התאונה אירעה באשמתו ובין אם לאו, מלבד במקרים חריגים שהוגדרו בחוק. בתאונה בין שני כלי רכב הנהגים והנוסעים שבכל רכב תובעים את חברת הביטוח שהנפיקה את פוליסת החובה לרכב בו הם שהו בעת התאונה.

 

מה קורה כשאין לרכב ביטוח חובה

כאשר אין לרכב ביטוח חובה תאונת דרכים כנדרש בחוק, הנהג אינו זכאי לפיצויים על  נזקי גוף מכוח חוק הפיצויים. במידה ובתאונה היה מעורב רכב נוסף הנהג שאינו מבוטח רשאי להגיש תביעה נזיקית אך הוא יידרש להוכיח כי הנהג האחר הוא שאחראי לתאונה ומדובר בתביעה שלא במסגרת חוק הפיצויים ונטל ההוכחה יהיה על התובע להוכיח את אשמתו של הנהג האחר.

נוסעי רכב שאינו מבוטח בביטוח חובה כן זכאים לפיצוי תחת חוק הפיצויים ודינם כהולכי רגל שנפגעו מרכב ללא ביטוח או בתאונת פגע וברח והם רשאים לתבוע פיצויים מתאגיד קרנית הממשלתי. תאגיד זה הוקם במסגרת חוק הפיצויים על מנת שלא להשאיר נפגעים ללא כיסוי והמימון נעשה באמצעות חברות הביטוח המנפיקות את פוליסת החובה ומפרישות את הסכומים הנדרשים לכך.

 

מי אינו זכאי לפיצויים

כאשר אדם נהג ללא ביטוח חובה בתוקף הוא אינו זכאי לפיצויים תחת חוק הפיצויים במקרה של תאונה. גם מי שגרם במתכוון לתאונה מתוך מטרה לגרום לנקי גוף או רכוש אינו זכאי לפיצויים. נהג שהשתמש ברכב ללא הסכמת הבעלים כגון באירוע של גניבת רכב וכך גם הנוסעים במידה והם ידעו כי הנהג נטל את הרכב ללא רשות. נהיגה ללא רישיון או נהיגה לשם ביצוע פשע גם שוללים את הזכאות לפיצוי.

 

פיצויים תאונת דרכים ביטוח חובה

נפגע תאונת דרכים צריך לתבוע את נזקיו לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. כפי שציינו, פיצויים לנפגעי תאונת דרכים אינו מביא בחשבון מי אשם בתאונה והנפגע יקבל את מלוא נזקיו ללא הפחתה של אשם תורם. הפיצוי ניתן בהתאם לראשי נזק. אלו כוללים הפסדי שכר שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה, עזרה מצד ג', הוצאות רפואיות וכן הלאה. ראשי נזק לא ממוניים כוללים עוגמת נפש, כאב, סבל וכיו"ב.

 

תאונה עצמית

נהג אשר נפגע במהלך תאונה עצמית, גם אם הוא האשם בתאונה, עדיין יכול לתבוע מחברת הביטוח שביטחה את הרכב שלו בביטוח החובה, את מלוא נזקי הגוף שנגרמו לו בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בהתאם לסעיף 7 בחוק נפגע אשר גרם לתאונה בכוונה לא יהיה זכאי לפיצוי וכך גם מי שעשה שימוש בכלי רכב לצורך ביצוע פשע ומי שנהג ברכב ללא ביטוח חובה ביודעין.

 

תביעת חברת הביטוח

בניגוד לתביעות נזיקין אחרות בהן יש להגיש חוות דעת רפואית כחלק מהתביעה בתביעת ביטוח חובה תאונת דרכים בית המשפט הוא שממנה מומחה רפואי מטעמו. ישנם מספר סוגי נזקי גוף אשר בעבורם יכולים נפגעי תאונות דרכים לדרוש פיצוי כספי. אלו כוללים הפסדי השתכרות החל מיום הפגיעה ועד ליום הגשת התביעה. בנוסף ניתן לקבל פיצויים בגין אובדן השתכרות לעתיד במידה ונגרמה לנפגע נכות אשר פגעה  בכושר עבודתו.

ניתן לקבל פיצויי גם על ההוצאות הרפואיות שנאלץ הנפגע להוציא וכמו גם עבור הוצאות עתידיות. ניתן לקבל פיצוי עבור הוצאות נסיעה לעבר ולעתיד וכך גם לגבי עזרת הזולת. במסגרת עזרת הזולת ניתן לקבל פיצוי, הן עבור שכירת מטפל והן עבור הישארות של בן משפחה בבית לשם הטיפול. ישנו גם פיצוי לראש נזק לא ממוני בשל הכאב, הסבל ועוגמת הנפש שהנפגע ספג וקביעת סכום הפיצוי מתבססת על היקף הפגיעות וחומרת הנכות אשר נגרמו לנפגע.

 

ליווי משפטי

בכל מקרה של נזקי גוף בתאונת דרכים יש חשיבות עצומה לליווי משפטי. עורך דין מיומן ומקצועי המנוסה בתביעות חברות הביטוח ומתמחה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים יכול למקסם את הזכויות של התובע בבית המשפט. חשוב שלא לתבוע את חברת הביטוח ללא ליווי משפטי מתאים ולדבר יכול להיות השלכות עצומות על גובה הפיצוי שייפסק בהליך.

 

סיכום ביטוח חובה תאונת דרכים

לסיכום, מאמר זה עסק בנושא של ביטוח חובה תאונת דרכים בהרחבה. כפי שציינו, ביטוח חובה הינו חובה בחוק ועל כל בעל רכב שנמצא על הכביש ועל כל נהג ברכב מוטלת האחריות לוודא כי קיים ביטוח חובה בתוקף. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים כל מי שמעורב בתאונה מכוסה על ידי ביטוח החובה לנזקי גוף. כאשר זהות הנהג הפגע אינה ידועה הולך רגל שנפגע תובע את קרנית. צרו עימנו קשר היום ונשמח לסייע לכם בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

ביטוח חובה - תאונת דרכים
ביטוח חובה – תאונת דרכים
תוכן עניינים
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

נזקי גוף בתאונה במוסד לימודי
נזקי גוף בתאונה במוסד לימודי

הורים שולחים את ילדיהם לבית ספר מתוך אמונה כי מדובר במקום בטוח עבור ילדיהם. כאשר נגרמו לילד נזקי גוף בתאונה במוסד לימודי הוריו יכולים לתבוע

קרא עוד »
עורך דין נזקי גוף
עורך דין נזקי גוף

תחום נזקי הגוף הינו תחום רחב היקף ומורכב ונוגע בסוגיות משפטיות כגון, תאונות דרכים, נזקי גוף בעקבות תאונת עבודה ועוד. על מנת לקבל את הפיצוי

קרא עוד »
אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!