רשלנות רפואית באבחון סרטן הרחם

רשלנות רפואית באבחון סרטן הרחם עלולה לגרום להפחתה ואף אובדן סיכויי ההחלמה מהמחלה ובשל כך להוביל גם למותה המצער של אישה. מאמר זה ידון במהותה של רשלנות זו, כיצד היא באה לידי ביטוי דרך מקרים קודמים וכיצד ניתן להוכיח אותה על מנת לקבל פיצויים מתאימים. 

 

המטופלת התלוננה במשך שנתיים, עד שאובחנה עם סרטן בשלב מתקדם מאוד

אם לשלושה הגיעה אל רופא הנשים שלה לאחר כחודשיים מלידת בנה השלישי לביקורת ומעקב. המפגש הבא שלה עם הרופא המטפל היה כעבור כחצי שנה, במסגרתו חידשה מרשם גלולות למניעת הריון והלינה במקביל על דימומים מהם היא סובלת. ביקור שלישי ורביעי במספר כללו גם הם תלונות על דימומים שנמשכים ולאורם ביצע הרופא המטפל בדיקת פאפ (PAP).

בביקורת חמישית כחודש לאחר מכן, התבשרה המטופלת על גילוי מצב טרום סרטני ברחמה והיא הופנתה לאונקולוג. בבדיקת הביופסיה התגלה סרטן בצוואר הרחם. בדיקות ההמשך הצביעו על מחלה בשלב מתקדם ואילצו בכימותרפיה, עד למותה המצער של המטופלת מהמחלה כעבור פחות משנה.

משפחת הנפטרת שתבעה בגין רשלנות רפואית באבחון צוואר הרחם, טענה כי הרופא לא ערך במועד המתבקש את הבדיקות לאיתור המחלה, נמנע מביצוע PAP חרף תלונות מתמשכות על דימומים ולא ביצע מעקב הולם אחר מצב המנוחה בייחוד לאור הממצאים הקליניים.

בני המשפחה טענו גם כי עיכוב המחלה גרם לעיכוב בטיפול עצמו, כך שהסרטן כבר היה מפושט עם תחילת הטיפולים והדבר גרם למותה של המנוחה. בית המשפט קבע כי אכן אובחנה המחלה באיחור ניכר והאשים את הרופא ברשלנות, מאחר ולא בדק את מקור הדימום. יחד עם זאת, רשלנותו של הרופא לא היא זו שגרמה למותה הטראגי של המנוחה, אלא גרמה להפחתת סיכויי החלמתה מהמחלה.

 

קביעת רשלנות רפואית באבחון סרטן הרחם

כיתר איברי הגוף, גם הרחם חשוף לבעיות ולמחלות, ביניהן גם מחלת הסרטן. סרטן זה עשוי להתפתח ברירית הרחם (כ-95% מהמקרים מתפתחים ברקמת דופן הרחם) או בצוואר הרחם ועל פי רוב מאובחן בשלביו המוקדמים ולכן הטיפול עבורו מוצלח.

 

גורמי סיכון לסרטן הרחם

קיימים מספר גורמים שמעלים את הסיכון לתחלואת סרטן הרחם ושאותם נדרשים הרופאים המטפלים להביא בחשבון: גיל, אורח חיים לא בריא הכולל השמנת יתר והיעדר פעילות גופנית, גורמים הורמונליים (כמות אסטרוגן גבוהה מכמות הפרוגסטרון) וגורמים גנטיים (אם כי בחלק יחסית קטן מהמקרים).

 

תסמינים ראשוניים אפשריים

מלבד השיוך הבסיסי שאמור לבצע הרופא בין גורמי הסיכון לבין התפתחות מחלת סרטן הרחם, עליו להיות ער מאוד לסימנים ראשוניים וביניהם דימום חריג או בלתי סביר שמתרחש מהנרתיק בין מועדי המחזור או לחילופין דימום כבד במיוחד במהלכו או דימום אצל נשים בגיל המעבר. תסמינים נוספים שעלולים להתרחש הם כאבים באזור האגן, ירידה חריגה במשקל והפרשות חריגות.

 

בדיקות מאבחנות לסרטן הרחם

בהינתן תסמינים שמעוררים חשד, בייחוד בהופעתם בקרב נשים שנכללות בקבוצת הסיכון, על הרופא המטפל להפנות לבדיקות גופניות וגניקולוגיות, המשלבות ביופסיה באמצעות היסטרוסקופ או פיפל. יש להפנות את הנבדקת לאולטרסאונד בטן ואגן עם/ללא ביצוע CT וכן לבדיקות דם לרבות תפקודי כבד וכליות ורמת החלבון בדם (CA-125).

 

שגיאה או איחור באבחון סרטן הרחם

איתור מחלת הסרטן באופן כללי איננו מותיר זמן רב לבזבז. בנקודה זו יש להתחיל מיד בביצוע הטיפול המתאים ביותר ולעקוב באופן צמוד ביותר אחר מצבה של המטופלת ודעיכת המחלה עד להחלמה.

למעשה, ככל שאבחון המחלה מבוצע בשלב מוקדם יותר, כך עולה הסיכוי להחלמה וריפוי מלאים ממנה. מנגד, כל אבחון שנמסר באיחור, שכלל טעויות, שגיאות, כשלים או מחדלים – מעכב בפועל את הגילוי על המחלה ואת תחילת זמני הטיפול עבורה, כך שסיכויי ההחלמה הולכים ופוחתים באופן משמעותי.

בנסיבות אלה, אבחון שגוי עלול להיחשב כרשלנות רפואית באבחון סרטן הרחם ולכן מומלץ לפנות לייעוץ משפטי, שיעריך את השתלשלות הבדיקות והטיפול הרפואי שניתן וילמד על ההתייחסות של הרופא בזמן אמת לתלונות, תוצאות בדיקות וממצאים שהתקבלו.

יש לזכור כי לא כל איחור באבחון בהכרח יצביע על רשלנות רפואית, שכן ישנם מקרים בהם למרות כל הבדיקות וההפניות ועל אף שכל אחת מהן בוצעה במועד מוקדם ככל שניתן, לא עלה בידם של הרופאים לאתר את המחלה. ולכן אם יוכח כי אלו הם פני הדברים, סופה של התביעה להיכשל.

 

ביסוס הוכחות למקרי רשלנות רפואית באבחון סרטן הרחם

אם התבשרת על אבחון סרטן הרחם בשלב מתקדם, או שנמסר לך בהתחלה מידע שגוי לגבי מחלתך ופעולות אלה פגעו בסיכויי ההחלמה, דרשו טיפולי כימותרפיה אגרסיביים או שהובילו חלילה למותה של יקירתך, חשוב לגשת בהקדם לייעוץ משפטי ולברר האם מדובר במקרה רשלנות רפואית באבחון סרטן הרחם.

ניסיונו המקצועי של עורך הדין יאפשר לך להבין האם קיימת עילה לתביעה ולהתקדם בתהליך, בדגש על האפשרויות המשפטיות שעומדות על הפרק וסכומי הפיצויים בשל הנזקים מהמקרה. יש להביא לפגישה הראשונית את החומר הרפואי המלא שמעיד על בדיקות שנערכו במרפאה גניקולוגית, תוצאות, הפניות, טיפול תרופתי, אבחון המחלה בפועל ומהלך הטיפולים בה וכו'.

בהמשך, יידרשו מסמכים רפואיים נוספים אותם יש להשלים, בכדי להעבירם למומחה אונקולוג מתאים שיכתוב חוות דעת רפואית התומכת בטענות התביעה.

בנקודה זו חשוב להדגיש שגם רופא שמפנה לטיפול במחלה פעילה מבלי לקבל חוות דעת נוספת או מבלי שהייתה בידו אבחנה חד משמעית, עלול גם הוא לגרום לנזק מתמשך ולהוסיף לחטאי הרשלנות שכבר התקיימו. לכן הליווי המשפטי הופך חיוני גם על מנת לשמור על זכויותיכם הרפואיות ולהימנע מהידרדרות מסוכנת במצב הבריאותי.

 

לא מתפשרים על הזכויות שלכם

משרד עורכי הדין אונגר שויגמן מתמחה בדיני רשלנות רפואית בדגש על אירועי אבחון והעדר אבחון במחלת הסרטן. אנו מזמינים אתכם להתייעצות בלתי מחייבת, שתאפשר לכם לקבל הערכה מקצועית למקרה ואומדן אפשרי בנוגע לתביעת הפיצויים והתהליך המשפטי. לתיאום פגישה, צרו עמנו קשר כבר כעת.

רשלנות רפואית באבחון סרטן הרחם
רשלנות רפואית באבחון סרטן הרחם

סרטן זה מתפתח בדרך כלל בדופן רירית הרחם, או בצוואר הרחם, לרוב בשל וירוס הפפילומה הנפוץ ואיתור בשלביו ההתחלתיים צפוי להגדיל משמעותית את הסיכויים לריפוי והחלמה מלאה.

הרופא המטפל יידרש לשים לב לתלונות על דימומים כבדים בזמן הוסת או מחוצה לה, כאבים באזור האגן והפרשות חריגות. כמו כן, קיימים מספר גורמי סיכון אותם מוכרח הרופא להביא בחשבון בהתייחסות למטופלת: גיל, מצב הורמונלי, מצב גנטי והרגלי חיים בלתי בריאים. 

רופא שמתעלם מתלונות המטופלת, שאיננו מפנה לבדיקות או שאינו מנהל מעקב רפואי סביר אחר כל אלה, עלול להיחשב כמי שנהג ברשלנות ויהיה חשוף לתביעת פיצויים.

עורך הדין יידרש לתיעוד כרונולוגי מדויק וברור של האירועים הרפואיים, משלב התלונות והתסמינים וכלה בטיפולים הכימותרפיים או חלילה פטירת החולה. תיעוד זה יאפשר לגבש תמונת מצב מדויקת ממנה אפשר להעריך את היתכנות הזכייה בתיק ושיעור הפיצויים. בנוסף, עורך הדין יפעל גם לשמירה על זכויות הלקוחה מכאן והלאה, ככל שהיא נמצאת עדיין בטיפולים רפואיים קשים. 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5