רשלנות רפואית באבחון תסביב אשך

תסביב אשך הינו מצב רפואי מסוכן, העלול לגרום לבעיות בפוריות ובתפקודו של האשך באופן כללי. כאשר מטפלים בתסביב האשך באופן מהיר ויעיל, ניתן למנוע סיבוכים עתידיים, להציל את האשך ולשמור על תפקוד תקין שלו. היעדר אבחון נכון של הבעיה או טיפול לקוי בה, יובילו לפגיעות קשות. המטופל אשר חווה פגיעות אלו חווה גם רשלנות רפואית בטיפול.

 

רשלנות רפואית – תסביב האשך

כדי להבין מתי ניתן לתבוע בעילת רשלנות רפואית בטיפול ובאבחון בתסביב האשך, מהם היסודות הדורשים הוכחה וכיצד נין להוכיח אותם, יש להכיר תחילה את תופעת תסביב האשך עצמה. מתוך ההבנה האנטומית שלה, נוכל לעמוד על אותם מאפיינים חשובים בתביעת הפיצויים בגין רשלנות רפואית.

תסביב אשך הינו תרחיש הקורה לאחד ממאה גברים בממוצע. תפוצתו היא בקרב כלל האוכלוסייה אך הוא מאפיין בעיקר נערים בגיל ההתבגרות. בתסביב האשך, מסתובבים כלי הדם אשר סביב האשך כך שזרימת הדם אל האשך נחסמת כליל או כמעט לחלוטין.

איברי הגוף זקוקים לזרימת דם באופן שוטף כדי לשרוד. ללא זרימת דם מתמדת, איברי הגוף עלולים למצוא את מותם. איבר יוכל להתקיים זמן מה גם ללא זרימת דם רציפה, אך מבעד לפרק זמן זה, המשתנה מאיבר לאיבר, האיבר ימצא את מותו. גם בפרקי זמן קצרים יותר, אשר לא יובילו למותו של האיבר, היעדר זרימת הדם עלולה להוביל לנזקים חמורים.

כך גם במקרים של תסביב אשך. כאמור, כאשר האשך מסובב לא זורם אליו דם. היעדר זרימת הדם מונעת מהאיבר את חיותו והאשך חשוף לסכנה משמעותית. במקרים בהם הדם לא זורם אל האשך במשך זמן ממושך, האשך ימצא את מותו וייתכן כי לא יהיה מנוס אלא לכרות את האשך. לא אחת, סיבוכים בתסביב אשך גורמים לבעיות פוריות בעתיד.

 

טיפול בתסביב אשך

מאחר שתסביב אשך הינה תופעה נפוצה יחסית, הטיפול הכירורגי בה כיום יעיל ובטוח יחסית. אחוזי ההצלחה של הטיפולים גבוהים במיוחד והמטופלים חוזרים לשגרת חיים תקינה. עם זאת, כאשר הטיפול נעשה באיחור ולא במיידי, קיים חשש כי האשך כבר נפגע וגם הטיפול הטוב ביותר לא יציל אותו, או למצער לא ישיב את המצב לקדמותו.

מכיוון שזהו המצב ואלו הם פני הדברים, ישנה חשיבות קריטית לאבחון נכון ומוקדם של תסביב אשך. לשם אבחון נכון, יש לשים לב לתסמינים הקלאסיים ולקבוצות הסיכון למקרי תסביב אשך.

 

תסביב האשך – קבוצת סיכון

כזכור, תסביב אשך עלול לקרות לכל גבר בכל גיר, אולם הוא נפוץ יותר בקרב נערים בגיל ההתבגרות. מכיוון שכך, קבוצת הסיכון המועדת יותר לאירועי תסביב אשך היא קבוצת הנערים הגברים הצעירים. כאשר תסמיני התסביב מופיעים אצל אותם נערים, יתעורר צורך מידי בביצוע בדיקות האם אכן מדובר בתסביב אשך.

 

תסביב האשך – התסמינים

ישנם כמה תסמינים לתסביב אשך. התסמין הראשון הוא כאבים חדים ועזים בסביבת האשך או הבטן התחתונה. כאבים אלו יכולים לנבוע מתסביב האשך. זאת, מאחר שכלי אדם ילחצו על עצבים המצויים באזור מה שגורם לתחושת הכאב. מן המפורסמות הוא כי אזור זה רגיש במיוחד והתסביב מוביל לרגישות יתר.

גם נפיחות ואודם באשכים  עלולים להעיד על תסביב אשך. סיבוך כלי הדם יגרמו להתנפחות של כלי הדם מה שיוביל לנפיחות ולאדמומיות. כמו כן, בחילות, הקאות, חום והיעדר רפלקס כרמסטרי מהווים גם הם תסמינים לתופעה, כמו גם עיבוי צינור הזרע ושינוי במקום יותרת האשך.

 

אבחון תסביב האשך

כאשר אדם סובל מאחד התסמינים האמורים או מכמה מהתסמינים בו זמנית, על הרופא לשלוח את הפציינט לאבחון. במסגרת האבחון תיערך למטופל בדיקת אולטרה סאונד בבטן התחתונה, אשר תמצא האם המטופל אכן סובל מתסביב אשך אם לאו. ככל שהממצאים יהיו חיוביים, יהיה צורך להמשיך במיידי לשלב הטיפול בתופעה כדי להציל את האשך ולשמור על תפקוד תקין שלו. מהירות התגובה והדיוק באבחון, קריטיים במיוחד.

 

טיפול בתסביב האשך

הטיפול בתסביב האשך הינו טיפול כירורגי הדורש ביצוע על ידי רופא מיומן בתחום. הפרוצדורה הכירורגית אינה פשוטה אך לאור התדירות הגבוהה של הטיפולים, סיכויי ההצלחה של הטיפול גבוהים כאשר הוא מבוצע בזמן.

 

רשלנות רפואית – באבחון ובטיפול

מטופלים רבים אשר חוו החמרה בתסביב האשך יכלו להימנע מתסביב זה, לו זכו לטיפול רפואי נכון. אלא שבעקבות רשלנות רפואית, המטופלים לא קיבלו את הטיפול בזמן וחווים בשל כך נזקים צמיתים. ישנם שני שלבים בהם יכולה לקרות הרשלנות הרפואית – שלב האבחון ושלב הטיפול. הרשלנות הרפואית הנפוצה בנושא אינה בשלב הטיפול, כי אם בשלב האבחון.

 

רשלנות רפואית באבחון

כאשר רופא קיבל פציינט הסובל מאחד התסמינים האמורים ובכל זאת לא הפנה אותו לבדיקת אולטרה סאונד, התרשל הרופא במילוי תפקידו. הרופא היה צריך להפנות את המטופל לאבחון ומאחר שלא זכה המטופל להפניה שכזו, הוחמר מצבו ונגרמו לו נזקים משמעותיים.

רשלנות נוספת יכולה להיות במהלך בדיקת האולטרה סאונד עצמה. לעיתים, הרופא המפענח אינו מזהה את תסביב האשך במהלך פיענוח הבדיקות. זאת, גם כאשר מחובתו ומתפקידו לזהות את התופעה.

בעיות אלו באבחון התסביב, מקימום עילה לתביעה נזיקית בגין רשלנות רפואית באבחון תסביב אשך. ככל שהרשלנות גרמה לנזקים למטופל, הרי שהוא יוכל לפנות לעורך דין נזיקי, להגיש תביעה לבית המשפט ולתבוע את הפיצויים המגיעים לו מבית החולים. בית החולים יגיש תביעת צד ג' כלפי חברת הביטוח וככל שהתביעה תתקבל, חברת הביטוח תשפה את המטופל הניזוק אשר נפגע מהטיפול הרשלני בתסביב האשך שלו.

כך, באופן זה, יוכל הניזוק לממש את זכויותיו החוקיות ולזכות בפיצויים המגיעים לו. הפיצויים אמנם לא ישיבו את המצב לקדמותו ולא ירפאו את הנזקים, אך הם יסייעו לניזוק להתנהל באופן פשוט יותר ולהתמודד עם ההוצאות הנוספות שנגרמו עקב הרשלנות.

רשלנות רפואית באבחון תסביב אשך
רשלנות רפואית באבחון תסביב אשך

תביעת רשלנות רפואית באבחון תסביב אשך, דורשת הוכחה של שלושה יסודות – יסוד ההתרשלות, יסוד הנזק ויסוד הקשר הסיבתי. ההתרשלות מצביעה על התנהלות רשלנית מצד הצוות הרפואי. יסוד הנזק מצביע על נזק שנגרם לתובע והקשר הסיבתי קושר בין שני היסודות ומצביע על כך שהנזק נגרם עקב ההתרשלות של הצוות הרפואי.

כדי להוכיח רשלנות רפואית, יש להציג ראיות לכך שהרופא חרג מהסטנדרט המצופה ממנו וכי היה עליו לאבחן את הבעיה בהתחשב במידע שהיה לפניו. לשם כך, רצוי להציג חוות דעת מטעם רופא מומחה הקוב כי הרופא הסביר צריך היה לזהות ולאבחן את הבעיה.

הקשר הסיבתי נחלק לקשר סיבתי עובדתי ומשפטי. את הקשר הסיבתי העובדתי ניתן להוכיח גם כן באמצעות חוות דעת של רופא מומחה. את הקשר הסיבתי המשפטי, המתמקד בשאלת הצפיות והסיבתיות המשפטית, יוכיח עורך הדין שלכם.

התשובה לשאלה זו שלילית. לא אחת, מגיעה התביעה להסדר פשרה עם חברת הביטוח. ההסדר מעניק לנפגע פיצוי הולם וחוסך לשני הצדדים התנהלות משפטית יקרה, סבוכה וחסרת וודאות באשר לתוצאותיה.

לתביעת רשלנות רפואית יש לבחור בעורך דין נזיקי אשר הוא אוטוריטה בתחום. עורך הדין שלכם צריך להיות מנוסה ומקצועי ובעל יחסי אנוש מעולים. כך, תמקסמו את סיכויי הצלחת התביעה.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5