רשלנות רפואית בטיפול נפשי – אל תתביישו לתבוע על זה

היו לה את כל הסיבות להיות בדיכאון, ולכן, חלפו שנתיים שלמות עד שמ' אובחנה בדיכאון. את ד', לקחו מהבית הישר אל האשפוז הכפוי, שבוע במחלקה סגורה. הוא לא היה כל כך מסוכן כמו שהפסיכיאטר המחוזי חשב. כולם חשבו שח' רק עייפה ומותשת כמו כל אמא אחרי לידה שעות שינה. רק כשהיא עמדה לפגוע בעצמה, איבחנו אצלה באיחור דיכאון לאחר לידה. 

במאמר זה נעסוק ברשלנות רפואית בטיפול נפשי. הגדרה זו מתייחסת למחלה נפשית שלא אובחנה בזמן ולטיפול נפשי שגרם או החמיר נזק קיים. בבסיס התביעה חייב לעמוד נזק כלשהו. תחום הנפש הנו תחום אפרפר שמצריך מומחיות ונסיון בהוכחת הטענה כי לולא הטיפול מצבו של המטופל היה טוב יותר.

הטיפול מתקיים בדרך כלל בארבע עיניים, ללא עדים. המסמכים נכתבים כולם מהתרשמותו הסובייקטיבית של המטפל. במצב דברים זה, המטופל מתקשה להוכיח את תביעתו. במאמר נדגים כיצד יפעל עורך דין מיומן לניהול תביעת רשלנות רפואית בטיפול נפשי.

 

השוני שבין תביעת רשלנות רפואית סטנדרטית לתביעת רשלנות רפואית בטיפול נפשי

רשלנות רפואית נמדדת ביחס לאופן הפעולה שבו היה נוהג הרופא הסביר. אם רופא א' פעל בדרך מסוימת והאסכולה הרפואית פועלת בדרך ב', אז רופא א' ייחשב כמי שלא עומד בסטנדרט המקובל. במידה ויהיה נזק, המטופל יטען שאם רופא א' היה פועל בדרך המקובלת, לא היה נוצר הנזק.

בתביעת רשלנות רפואית מצויה, נאסוף את כל המסמכים ונראה באופן ברור היכן טעה הצוות המטפל: באבחנה או בטיפול. במתווה או בביצוע. בתביעת רשלנות רפואית בטיפול נפשי, קיימים מצבים בהם המטפל גרם נזק למטופל אך קיים אתגר ממשי להוכיח זאת משום שענייני הנפש אינם ניכרים לעין.

 

אין עדים, יש רק הדים

טיפולים נפשיים רבים מתקיימים בארבע עיניים, בחדר פרטי בין מטפל לבין מטופל. המטופל חלש ואילו המטפל מחזיק בעמדת הכח. במצבי קושי נפשי, פעמים רבות המטופל לא סמך על שיקול דעתו וחש בלבול. במצב זה, דעתו של המטפל תהיה הנחשבת. המטופל עשוי להתקשות ולהוכיח כי המטפל אמר לו את מה שנטען שאמר. המערכת מצידה עשויה לזלזל במטופל ולא להחשיב את דעתי.

 

הדרך הקצרה שבין התרשמות אישית לבין רשלנות רפואית

אבחון נפשי נסמך על התרשמות אישית של המטפל – המאבחן. כמובן שקיימים לו קריטריונים להערכה ופרמטרים שהוא נדרש לשים לב אליהם ולמדוד את המטופל לפיהם. עם זאת, האבחון לעולם לא יהיה אובייקטיבי והוא יושפע תמיד מהאישיות של המאבחן ומההטיות האישיות שלו.

באופן טבעי, לכל אדם קיבעון מחשבתי מסויים. רופאים מרקעים שונים יגבשו התרשמות שונה. מצב זה מוביל בקלות לאבחנה שונה בין רופאים ולעיתים- שגויה ממש. בתחום בריאות הנפש, האבחנה השגויה מובילה לפגיעה באיכות חיי המטופל ואף לאובדן חיי אדם.

 

טיפול פרטי לא פוגש בטיפול הציבורי

ייתכן מצב ובו אדם מביע בפני הפסיכולוג שלו נטיות אובדניות  אך הפסיכיאטר שמטפל במטופל בבי החולים, לא יידע על כך. בניגוד למחלות הנוגעות לגוף, בהן עובר המידע בין קופת החולים לבין בתי החולים, בטיפול הנפשי יש בדרך כלל נתק בין הגורמים המטפלים השונים. הדבר מוביל לתמונה חסרה בפני כל אחד מהמטפלים, לאבחנה שגויה ולנזק שהם למעשה רשלנות רפואית.

 

הבדלים בין תביעת רשלנות רפואית גופני לבין רשלנות רפואית בנפש

רשלנות רפואית בטיפול גופני רשלנות רפואית בטיפול נפשי
הוכחת הנזק ניכר לעין לא ניכר לעין
עדים לטיפול יש עדים רבים, יש צוות רפואי מלווה שנמצא בשעת מעשה. מתקיים בחדרים פרטיים, מתקיים גם בארבע עיניים ללא עדים
מהות האבחנה אבחנה על סמך מדדים אובייקטיבים. אבחנה המושפעת מהתרשמות אישית, מהטיות וממדדים סובייקטיביים.
תכלול המצב הנפשי על פי רוב קיים קשר בין כלל הצוותים המטפלים. פעמים רבות אין קשר בין הפסיכולוג הפרטי לבין הרופא הפסיכיאטר בבית החולים הציבורי.

 

אובחנתי כסובלת מדיכאון אחרי לידה רק כחצי שנה לאחר הלידה. אני מתלבטת האם ניתן היה לאבחן אותי קודם והאם זו רשלנות רפואית.

אבחנה מאוחרת היא רשלנות רפואית. מצופה מרופא מקצועי מומחה, לדעת לאבחן דיכאון אצל אשה שילדה. הרופא צריך לחשוד בהתנהגותה של היולדת ולברר האם המצוקות נפשיות אופייניות לאשה לאחר לידה או מרמזות על מצב נפשי שמחייב טיפול.

כמובן שבכל משך זמן שלא טופלת, מצבך הוחמר והנזק העמיק. מומלץ לקבל חוות דעת מומחה שיוכל לאתר את הסימנים שהיה על המטפל לאבחן בזמן אמת. אנחנו נעזור לך להוכיח שמדובר בחוסר מקצועיות מצד המטפל שמהווה רשלנות רפואית.

 

לסיכום,

רשלנות רפואית בטיפול נפשי היא דבר אמיתי וכמובן מסוכן. לכו עם תחושת הבטן, המומחים של משרד עורכי הדין אונגר – שוויגמן יקחו את התביעה מכאן.

רשלנות רפואית בטיפול נפשי – אל תתביישו לתבוע על זה
רשלנות רפואית בטיפול נפשי – אל תתביישו לתבוע על זה

נראה שכן, אי מתן תרופה או מתן טיפול תרופתי לא נכון, הם בהחלט עילה לתביעת רשלנות רפואית. יהיה עליך להוכיח כי נגרם לך נזק כתוצאה מאי נטילת התרופה. למשל, אם לא הצלחת להתמיד בעבודתך. או למשל אם היו לך התפרצויות זעם שהרחיקו אותך מהחברה.

במהלך התביעה נצטרך להוכיח ולשכנע את בית המשפט הנכבד כי מטפל סביר היה רושם לך את התרופה בזמן מוקדם יותר. עוד נצטרך לאמוד ולכמת את הנזק שנגרם לך כתוצאה מהמצב הלא מטופל. למשל, אם יכולת לקבל עבודה כלשהי.

התאבדותו של אדם תמיד מצערת. על המעטפת המטפלת לשמור על אדם ולמנוע ממנו לאבד את חייו. על מנת לגבש תביעת רשלנות רפואית בטיפול נפשי,  יש צורך לבדוק היכן התרשל המטפל. נבקש את המסמכים המצויים בידיו של המטפל על מנת לבחון מה היה עליו לדעת בזמן אמת ומה הפער בין איך שפעל לבין איך שמטפל סביר היה פועל.

ככל הנראה כן. במצבים נפשיים פעילים קיימות מספר חלופות בדרגות משתנות. הקיצונית מכולן תהיה אשפוז בכפייה. אנחנו נביא בפני בית המשפט מסמכים אשר יעידו על מצבך הרפואי בשעת האשפוז. בנוסף, נביא חוות דעת של גורם פסיכיאטרי אשר יוכל להסביר מדוע ניתן היה לבחור אחרת, במצב שבו היית.

כאמור, הוכחת רשלנות בטיפול נפשי היא דבר מאתגר וחמקמק אך אפשרי בהחלט. אנחנו נשב איתך וננסה לעבד את התחושות לעובדות. איפה היית לפני עשור, במה עסקת, מה היה לך. ניתן שם ומספר למושג העמום- נזק.  יחד, נוכל לגבש את הדברים לתביעה של ממש.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5