הדברים החשובים שעליכם לדעת בנוגע לרשלנות רפואית וסרטן הריאות

כשאדם במצוקה, אומרים לו, לקחת אויר. אבל איך מרגיעים מי שחלה בסרטן הריאות? וכשמתגלה רשלנות רפואית בגילוי, באבחון או בטיפול במחלה, אז בכלל אי אפשר לנשום. מדי שנה מאובחנים בישראל  כ -2700 חולים חדשים בסרטן הריאות. במאמר זה נעסוק ברשלנות רפואית הנוגעת לסרטן הריאות.

נסקור בקצרה את המחלה עצמה ונברר מהן הזכויות העומדות לרשותו של מי שהתרשלו בעניינו. נבהיר מראש כי מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או לייעוץ רפואי אישי.

 

מהו סרטן הריאות

ככלל, נהוג לסווג את מחלת סרטן הריאות לארבע קבוצות כלליות הנוגעות לגידולים בריאה:

  1. תאים שאינם קטנים – הסוג הנפוץ ביותר בו חולים 80% – 85% מכלל החולים.
  2. תאים קטנים – מאפיין 10% – 15% מהחולים.
  3. גידולים שונים המתפתחים בריאה, כגון קרצינואידים.
  4. גרורות שהתפתחו מסרטן שמקורו באיבר אחר.

 

תסמינים גופניים שנצפה לראות אצל החולה במחלת סרטן הריאות

  • קוצר נשימה.
  • שיעול שלא נעלם
  • דלקת ריאות שאינה מגיבה לטיפול אנטיביוטי
  • כאבי עצמות
  • כאבים בחזה
  • איבוד משקל של למעלה מ – 10% ממשקל הגוף
  • חום
  • חולשה כללית
  • הזעה בלילה

כאשר מגיע מטופל עם תסמינים מסוג זה, ובמיוחד אם הוא עישן בעבר, יש לחשוד כי הוא סובל מסרטן הריאות.

 

אבחון ואיתור סרטן הריאות נעשה בשני שלבים

אבחון סרטן הריאות וסיווגו, מצריך מומחיות ודיוק.  ברגע שמתעורר חשד כי מטופל חולה בסרטן הריאות, על פי הסימפטומים, יש לפעול לאיתור מקום הסרטן ולאבחן את הסוג המדויק.

  1. שלב ראשון- איתור סרטן הריאות
    בתחילה, ככל הנראה המטופל יישלח לבדיקת צילום חזה (בדיקת רנטגן) לצורך איתור ממצאים חשודים בריאות.
  2. שלב שני, אבחון הסוג של סרטן הריאות. על מנת לאבחן בצורה חד משמעית, חייבים לקחת דגימה של תאי ריאה, ולבחון אותם תחת מיקרוסקופ.

 

בדיקות אפשריות שייערכו למטופל לאבחון ראשוני סרטן הריאות

להלן נסקור כמה סוגים של בדיקות אפשריות שייתכן וייערכו למטופל על מנת לאבחן את סוג הסרטן ולגזור מכך את דרך הטיפול הנכונה. כל בדיקה נבחרת בהתאם לנסיבות הכוללות.

במידה ולא נערכה לך אף אחת מבדיקות אלה, ייתכן והייתה רשלנות רפואית בעניינך.

  1. ציטולוגיית כיח – דגימה של הריר היוצא מן הריאות בעת כחכוך בגרון. מקובל לקחת דגימות כחכוך במשך שלושה בקרים ברציפות.
  2. ניקור חזה – בבדיקה זו יישאבו נוזלים מאזור החזה, סביב הריאות. המקור לנוזלים עשוי להיות מסיבות שונות כגון זיהום או אי ספיקת לב. הנוזל השאוב ייבחן תחת מיקרוסקופ ויוכל לסייע באבחון המצב. ייתכן ויידרשו מספר שאיבות לדיוק האבחון.
  3.  ביופסיה
    1. ביופסיית מחט עדינה – שאיבת תאים וחלקיקי רקמה באמצעות מחט דקה וחלולה. התהליך יבוצע בדרך כלל באזור החיצוני של הוושט.
    2. ביופסיית ליבה – החדרת מחט עבה ושאיבת תאי רקמה. כמות החומר השאוב מספק מידע מקיף ואיכותי יחסית ועל כן הליך זה מועדף על ידי רופאים.
    3. ביופסיית מחט של בית החזה – דגימה ממוקדת מהחלק החיצוני של הריאה. בדיקה זו מתבצעת בליווי אמצעי דימות בזמן אמת.  בבדיקה קיים סיכון לנקב את הריאה ולגרום לדלף ריאתי.
  4. ברונכוסקופיה– החדרת צינורית ובה סיבים אופטיים מהאף או מהגרון,  אל קנה הנשימה והסימפונות. באמצעות הצינורית ניתן לצלם ולדגום את בית החזה ואף לקחת דגימות תוך שימוש בכלי ניתוח מזעריים.

 

בדיקות שיש לעשות לאבחון האם סרטן הריאות מפושט או ממוקד

המשך הטיפול במחלה תלוי במידת ההתפשטות של הסרטן לאזורים הסמוכים לריאות או לשאר הגוף. נציין את שמות הבדיקות הנערכות בהתאם לשיקול הדעת של הצוות המטפל, על מנת לקבוע את ההתפשטות המחלה:

  • אולטרסאונד תוך -סימפוני
  • אולטרסאונד וושטי אנדוסקופי
  • מדיאסטינוסקופיה
  • מדיאסטינוטומיה 
  • טורקוסקופיה
  • תפקוד ריאתי
  • ביופסיה ודגימות נוספות

 

עקרונות באבחון ובטיפול בסרטן הריאות

כפי שעולה מהאמור לעיל, על מנת לאתר ולאבחן סרטן הריאות יש להסתמך על ממצאים משלושה סוגים של בדיקות:

  1. ממצאים קליניים – למשל,  התסמינים שתוארו למעלה.
  2. ממצאים מבדיקות הדמייה – כגון, צילום בקרני רנטגן, גלי קול, בשדות מגנטיים ועוד.
  3. ממצאים ציטולוגיים –  ביופסיה ובחינתו של נוזל המופק מתאים, שניתן ללמוד ממנו על תהליכים שפירים או ממאירים בגוף.

כל אבחנה צריכה להסתמך על שקלול הממצאים משלוש סוגי הבדיקות.

האבחנה תקבע:

  1. האם יש גידול.
  2.  האם הגידול שפיר או ממאיר
  3. האם מדובר בגידול ראשוני או שמדובר בגרורות שנשלחו מגידול מאיבר אחר בגוף.

 

רשלנות רפואית

בכל אחד מהשלבים, קיימת האפשרות לפספס סרטן ריאות בהתהוות. דמיינו את הליך האבחנה כמעין מבוך מסובך, שבו, יכול הרופא המאבחן לבחור באיזה מסלול ללכת. לכל אחד מהמסלולים יתרונות, חסרונות, תופעות לוואי, סיכונים, סיכויים והשפעות שונות על המטופל. כל אחד מהמסלולים שלא נבחרו, מהווה פוטנציאל לרשלנות רפואית. לכל מחלה יש טיפול אנטי סרטני המתאים לה.

זה יכול להיות הבדל בין חיים לבין מוות, בין החלמה מלאה לבין חידלון. אבחון שגוי מוביל לטיפול שגוי. על מנת לקבל פיצוי בגין רשלנות רפואית, צריך להוכיח קשר סיבתי עובדתי ומשפטי בין הפעולות שנעשו על ידי הצוות הרפואי, לבין התוצאה המזיקה שהתקבלה בסוף.

 

לסיכום,

האבחון והטיפול בסרטן הריאות הנו מורכב ומצריך התאמה אישית לכל מטופל ולכל מקרה. במידה ואתה חושד כי נעשתה רשלנות רפואית בעניינך,  צוות המומחים של משרד עו"ד אונגר-שוויגמן עומד לרשותך. פנה אלינו לצורך קבלת ייעוץ בנוגע לזכויותיך.

הדברים החשובים שעליכם לדעת בנוגע לרשלנות רפואית וסרטן הריאות
הדברים החשובים שעליכם לדעת בנוגע לרשלנות רפואית וסרטן הריאות

ככלל, כן. גילוי מוקדם עשוי להציל חיים ולשפר את סיכויי ההחלמה. יש לבדוק האם המחלה אובחנה בזמן המוקדם ביותר שניתן היה לאבחנה. חלק מהאחריות מוטלת על המטופל עצמו. האם פנה לבדיקות רפואיות בזמן. חלק נוסף של האחריות מוטל על הצוות הרפואי המטפל ונוגעת לבדיקות אשר בוצעו במטרה לבחון האם מדובר בסרטן הריאות.

ככל שמתעורר בך חשד או ספק שמדובר ברשלנות רפואית, מומלץ מאוד לקבל חוות דעת בנוגע לטיב הטיפול אשר ניתן לך, ובהמשך לכך לבדוק את זכויותיך.

 

מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סרטן הריאות. כשמגיע חולה מעשן עם תסמינים כמו אלה שצויינו בתחילת המאמר, יש לחשוד בסרטן הריאות. לכאורה, פספוס באבחון סרטן הריאות אצל אדם מעשן, מעלה חשד כבד להתרשלות רפואית. מומלץ לפנות להתייעצות ולבחון את מכלול הפרטים. ככל שהיתה התרשלות רפואית בעניינך, הנך זכאי לפיצוי.

במאמר זה צוינו מספר בדיקות נפוצות לאבחון סרטן הריאות. נסה לבדוק אילו בדיקות נערכו למטופל שלך. חשוב לציין את כל מה שזכור לך בנוגע למהלך הטיפול, דברים שנאמרו בעל פה או צוינו בכתב. כל אלה יוכלו לגלות האם היתה רשלנות רפואית.  בכל מקרה מומלץ לקבל ייעוץ פרטני בעניינך.

קשה לקבוע. לכל מוסד רפואי יש פרוטוקול משלו לטיפול בסרטן ריאות. כל פרוטוקול צריך להיות כפוף לסטנדרטים המקצועיים הנדרשים במדינה. כדאי לבדוק האם רופא סביר היה מטפל בך כפי שטופלת. ייתכן והבדיקות שנעשו לך או הטיפול שהותאם, אינם סבירים ולכן יש התרשלות רפואית.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5