רשלנות רפואית ולופוס (זאבת) – בזה כן ניתן לטפל

מאז ומתמיד סיקרנה את הקוראים דמותו של הזאב בסיפורם של האחים גרים "כיפה אדומה". מיהו אותו זאב ומה באה דמותו של חיה זו לייצג. לא רבים יודעים כי מחלת הלופוס, זאבת, מתאפיינת באדמומיות חיצונית בלחיים, בדומה לזאב, ומכאן שמה. הקשרים נוספים בין החולה במחלת הלופוס לבין הזאב, טרם נחקרו. מאמר זה יעסוק ברשלנות רפואית באבחון ובטיפול במחלת הלופוס. המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או רפואי.

 

מהי מחלת לופוס

לופוס, המוכרת גם בשמה העברי "זאבת" משתייכת למשפחת המחלות האוטואימוניות בהן הגוף תוקף את עצמו. במהלך הפגיעה העצמית בגוף עשויים להיפגע הלב, הכליות, המוח, העור ואיברים נוספים. המחלה מופיעה ומתנהגת בצורה שונה אצל כל אדם.

המחלה נפוצה אצל 0.1% מהאוכלוסייה. 90% מהחולים הם נשים אך תיתכן מחלה אצל גברים, ילדים וילודים.  נשים חולות לופוס עשויות לחוות הידרדרות והחמרה במצבן במהלך ההריון. בנוסף עשויה להתפתח "זאבת עוברית", מחלה שבה העובר מקבל מהאם נוגדנים מחוללי זאבת.

מדובר במחלה כרונית, חשוכת מרפא, המתבטאת בכל פעם בעוצמות שונות. יש תקופות רגיעה ורגרסיה ויש תקופות של התלקחות. ניתן לטפל ולהקל על הכאבים מהם סובל החולה כפי שיוסבר בהמשך. המחלה משתנה מאדם לאדם ועל כן קשה מאוד לאבחנה. בהתאמה, דרכי הטיפול רבות. במצב זה, הסיכוי להיקלע לרשלנות רפואית, גבוה מאוד.

 

תסמינים גופניים שנצפה לראות אצל החולה.

בניגוד למחלות שונות המוגדרות סביב איבר מסויים, מחלת הלופוס עשויה להיות במספר איברים ובכל איבר תבוא לידי ביטוי פגיעה אחרת. לכן, קשה ומאתגר לאבחן את המחלה. ניתן לומר שמרבית החולים יסבלו מ:

  1. כאבי פרקים
  2. אדמומיות בלחיים בצורת פרפר.
  3. פריחות עוריות שונות
  4. פגיעה בכליות
  5. פגיעה במערכת העצבים המרכזית

 

כיצד מאבחנים את מחלת הלופוס

אבחון המחלה הוא תהליך ארוך וממושך ונעשה גם על דרך השלילה. האבחון יהיה על סמך לפחות ארבעה מתסמיני הזאבת שצוינו לעיל. הליך האבחון יכלול:

  1. חשד ראשוני של רופא המשפחה.
  2. ביצוע בדיקות דם שונות לבירור הימצאות ממצאים רלוונטיים בדם שיכולים להעיד על המחלה.
  3. צילום חזה
  4. בדיקת אקו לב
  5. ביופסיה ולקיחת רקמות מהאיברים הפגועים.

כאמור, יכול לחלוף זמן רב עד אשר רופא המשפחה יחשוד כי החולה סובל ממחלת הלופוס. בתביעת רשלנות רפואית הנוגע לאבחון ולטיפול במחלת הלופוס, נשאל האם הרופא הסביר היה נוהג אחרת משנהג הרופא המטפל.

 

טיפול בלופוס

המחלה הינה כרונית ועל כן, לא ניתן להתרפא ממנה לחלוטין. עם זאת, קיימים מספר סוגי תרופות להקלה על הכאבים ולהאטת התפרצות הדלקת.

  1. תרופות ממשפחת הסטרואידים – תרופות אלו יעילות מאוד בטיפול בדלקת אולם יש להן אפקט הרסני בפני עצמן. על כן יש להשתמש בהן בצורה מדודה.
  2. תרופות נוגדות דלקת שאינן ממשפחת הסטרואידים –  התרופות אכן מקילות על כאבי המפרקים. עם זאת, שימוש לאורך זמן בתרופות אלו עשוי לגרום לאירוע לבבי ולאירוע מוחי ועל כן לא מומלץ להשתמש בהן לפרק זמן ממושך מדי.
  3. פלקוויניל – תרופה שבמקורה נועדה למנוע מיגרנות אך נמצאה מתאימה לשימוש במחלת הלופוס.
  4. תרופות לדיכוי המערכת החיסונית – במחלת הלופוס מערכת החיסון מזהה את הגוף כאויב ותוקפת אותו.  מטרת השימוש בתרופות אלו היא להחליש את המערכת החיסונית כך שלא תפגע ברקמות הבריאות. עם זאת, החלשת מערכת החיסון עשויה להוביל למחלות אחרות.

טיפול תרופתי לא מתאים עשוי להיות עילה לתביעת רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית ומחלת הלופוס

בכל מצב של נזק כתוצאה מאבחון או מטיפול רפואי, נשאל מה הרופא הסביר היה עושה.

האם הרופא הסביר – זה שמצוי בפרקטיקה הנוהגת, שבקיא בספרות המקצועית הרלוונטית ושמתעדכן בגילויים האחרונים – היה מאבחן את המחלה מוקדם יותר או מחליט על שיטת טיפול אחרת?

על התובע בתביעת רשלנות רפואית להוכיח כי נגרם לו נזק כתוצאה מהתנהגותו של הרופא, וכי היה על הרופא לצפות שהתנהגות זו עשויה להוביל לנזק. התובע יפנה לקבלת ליווי משפטי וליווי רפואי בתביעה. התביעה תסתמך על חוות דעת רפואית שתקבע את גבולות הנזק, את ההפרעה התפקודית של החולה ואת הנכות שנגרמה לו כתוצאה מהרשלנות הרפואית.

בעת בחירת הרופא המומחה לכתיבת חוות הדעת הצוות המשפטי יאתר רופא מומחה שגם יוכל לעמוד בהצלחה בהליך משפטי. רופא מומחה שייתן עדות טובה ומהימנה ויגביר את האמון בין השופט לבין התובע. במהלך ההליך המשפטי תינתן לכל צד ההזדמנות לחקור את המומחה של הצד השני ולהפריך את הטיעונים שלו.

 

לסיכום

מחלת הלופוס מתבטאת בצורה שונה אצל כל מטופל והיא נחשבת לקשה במיוחד לאבחון. עם זאת, מדובר במחלה מוכרת בעלת סימנים ברורים ופרוטוקול טיפול מקובל. אנו מזמינים אותך להתייעץ עם עורכי הדין ממשרד אונגר -שוויגמן בכל מצב שבו אתה חושב שיש לך עילת תביעה בגין רשלנות רפואית על טיפול במחלת הלופוס. אנחנו נדע לבחון את המקרה שלך ביחד עם אנשי המקצוע הטובים ביותר. אם יש לך קייס, אנחנו נמצא אותו.

רשלנות רפואית ולופוס (זאבת) – בזה כן ניתן לטפל
רשלנות רפואית ולופוס (זאבת) – בזה כן ניתן לטפל

על מנת לענות על השאלה נצטרך לבחון את המקרה בעזרת רופא מומחה בתחום. המומחה יוכל לומר מה היה עושה הרופא הסביר במצב דומה. במידה וייקבע כי ניתן היה לאבחן אותך בשלב מוקדם יותר, יש לך עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית שיכולה לזכותך בפיצוי. על פניו, את מתארת תסמינים אופייניים ומחשידים למחלת הלופוס ונראה כי הרופא הסביר היה צריך לאבחן אותך בשלב מוקדם.

מחלת הלופוס מתבטאת אצל כל אחד באופן שונה. נראה כי כל חולה הוא "זאב בודד", עצמאי, עם מחלה עצמאית. עם זאת, קיים טיפול ידוע אשר מקל על המחלה. לכן, תמוה שעוד לא מצאת כל הקלה לכאביך. מומלץ כי תחקור את הנושא, תיוועץ ותברר האם ישנה רשלנות רפואית בעניינך.

אולי. יש לבחון האם הטיפול התרופתי שהותאם לך היה הגיוני באותם הנסיבות והאם הרופא הסביר היה מורה לך ליטול מינונים שכאלה. ככל שהתרופה או המינון היה שגוי יש לך עילת תביעה בגין רשלנות רפואית. מומלץ להתייעץ איתנו על מנת לבחון את הנושא.

אולי. ראשית, צריך להבהיר כי מדובר במחלה שעל פי הידוע לנו, אין בה החלמה מלאה. עם זאת, קיים טיפול משמעותי המאפשר חיים לצד המחלה.

הקביעה בענין רשלנות רפואית מחייבת בחינה מעמיקה על ידי רופא מומחה לעניין. המומחה יאסוף את כלל המסמכים הרפואיים בעניינך ויאתר רמזים שיוכלו להעיד על טיפול שגוי בך. כאמור, השאיפה היא לטיפול שימנע את הידרדרות המצב הגופני ויוביל לשיפור באיכות החיים.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5