עורך דין נזקי גוף

תחום נזקי הגוף הינו תחום רחב היקף ומורכב ונוגע בסוגיות משפטיות כגון, תאונות דרכים, נזקי גוף בעקבות תאונת עבודה ועוד. על מנת לקבל את הפיצוי ההולם במקרים מעין אלו, עורך דין נזקי גוף נדרש להחזיק בהיכרות עמוקה עם התחום המשפטי והרפואי ולהיות בעל ניסיון רב בתחום. במאמר זה נדון בתפקידו של עורך הדין, בסוגי התביעות אותם ניתן להגיש ובאפיקי הפיצוי.

 

הגורמים לנזקי גוף בלתי הפיכים

תאונות עבודה ותאונות דרכים עשויים לגרום לנזקים בלתי הפיכים לסובל מהם. פעמים רבות הנזק יהיה בלתי הפיך והאדם עשוי שלא לחזור למצב בריאותי תקין בעתיד. במקרים אלו הדרך לנסות ולהקל על הסבל והכאב הוא להגיש תביעה לנזקי גוף עבור פיצוי כספי ראוי לנזק מהמוסד לביטוח לאומי, ממי שהסב את הנזק או חברת הביטוח המבטחת.

 

הוכחת קשר סיבתי

במסגרת התביעה, עורך דין נזקי גוף נדרש להוכיח קשר סיבתי המקשר בין הנזק ממנו סובל התובע לבין התרשלותו של הצוות הרפואי. הקשר הסיבתי צריך להראות שהתנהגותו הבלתי מקצועית של הצוות הרפואי או הרופא היא זו שהביאה לקרות הנזק ואילו ההתרשלות לא הייתה מתרחשת, למטופל לא היו נגרמים הנזקים מהם הוא סובל כעת.

 

נזקי גוף מול ביטוח לאומי

כפי שמסביר עורך דין נזקי גוף שמואל קשיוב, ישנם מספר גופים אותם ניתן לתבוע עבור נזקי גוף. אדם שנפגע רשאי להגיש תביעה לקבלת תגמולים מהביטוח לאומי בגין אחוזי נכות. תביעה לנזקי גוף מהביטוח הלאומי עוברת דרך הוועדה הרפואית שתבחן את הפגיעות ותחליט אם יש מקום לקביעת תגמולים. את התהליך מול הוועדה כדאי לעבור עם עו"ד נזקי גוף הבקיא בתחום.

 

תביעת חברת הביטוח

ניתן להגיש תביעות נזקי גוף גם  כנגד חברות הביטוח, הן של המעסיק במקרה של נזקי גוף לאחר תאונת עבודה והן כנגד חברת הביטוח בה המבוטח מחזיק בפוליסה אישית או קבוצתית רלוונטית. סיוע וליווי של עו"ד נזקי גוף עשוי להיות חיוני במיוחד כשאר חברת הביטוח דוחה את התביעה לתשלום הפיצויים בשל סיבות מהותיות או טכניות.

סיבות מהותיות הנפוצות בדחיית תביעות נזקי גוף הן, החרגה או היעדר גילוי. סיבות טכניות נפוצות לדחיית תביעות נזקי גוף הן, התיישנות והיעדר תשלומים שוטפים לחברת הביטוח.

 

תביעה ללא הוכחת רשלנות – האם זה אפשרי?

ישנם מקרים בהם ניתן להגיש תביעה לנזקי גוף גם ללא הוכחת רשלנות כגון, לאחר תאונות דרכים או תאונות עבודה. הפיצוי במקרה של תאונת דרכים אינו קשור לאשמת מי מהצדדים בהתרחשות התאונה אך עורכי דין לנזקי גוף נדרשים להוכיח כי התאונה קרתה ולהציג את הנזקים שנגרמו לתובע. חשוב לתעד כל תאונה, לרבות בצילומים ואיסוף פרטים של עדים.

 

תאונת עבודה

גם במקרים של תביעה המוסד לביטוח לאומי לאחר תאונות עבודה אין צורך להוכיח את רשלנותו של המעסיק. העובד שנפגע בתאונות עבודה זכאי לדמי פגיעה ולזכויות נוספות מביטוח לאומי בתנאי שהתאונה היא שגרמה לנזק לתובע. לעומת זאת בהגשת תביעה לנזקי גוף כנגד המעסיק או חברת הביטוח שלו יש צורך להוכיח את אשמתו או רשלנותו של הנתבע להתרחשות התאונה.

 

חוות דעת רפואית

כפי שיודע היטב כל עו"ד נזקי גוף לחוות הדעת הרפואית חשיבות עצומה בהצלחת תביעה לנזקי גוף בבית המשפט. חוות הדעת מהווה את הרובד המקצועי שבבסיסה של התביעה. עורכי דין לנזקי גוף למרות ניסיונם הרב בתחום, אינם מוסמכים לקבוע את מידת נזקי הגוף ואת הרכיבים המקצועיים האחרים הרלוונטיים לתביעה הנזיקית ולשם כך נדרשת חוות דעת רפואית ממומחה.

 

תחום המומחיות של הרופא

את חוות הדעת הרפואית שיש להגיש, עורך דין נזקי גוף צריך להתאים לסוג הפגיעה של התובע. במידה והפגיעה הינה בחום האורתופדי, על הרופא להיות מומחה לתחום זה. חוות הדעת הרפואית צריכה להעריך את מידת הנזק לנפגע ולכמת את הפגיעה בצורה כספית לצורך התביעה הנזיקית. בחוות הדעת יש לעמוד על מקור הנזק ולהראות שהמקור לנזק הוא בגין הגוף הנתבע.

המומחה קובע בחוות דעתו את אחוז הנכות הרפואית הקבועה, שיש לניזוק בעקבות האירוע שעבר. הרופא המומחה יפרט לגבי הקשר הסיבתי של האירוע הביטוחי לנכות הרפואית. בנוסף בחוות הדעת יש לפרט את סעיף הליקוי הספציפי  בהתאם להגדרות של המוסד לביטוח לאומי בקביעת דרגות הנכות הרפואית.

 

תאונות דרכים

בשונה משאר התביעות בגין נזקי גוף בהם הנתבע נדרש להביא חוות דעת רפואית מטעמו, בתביעות לאחר תאונות דרכים, בית המשפט הוא שממנה מומחים מטעמו לבדיקת התובע ולצורך שיור הנזק. במקרים מעין אלה, עורכי דין לנזקי גוף צריכים לאסוף ולהכין את החומר הרפואי הרלוונטי ולסייע לרופא הממונה לקבל תמונה מקיפה של המצב הרפואי.

 

גובה הפיצוי

סכום הפיצויים אותו ניתן לתבוע עבור נזקי גוף מהתבסס על שלושה פרמטרים:

  • פיצוי בגין הפסדים כספיים שנגרמו לתובע,
  • פיצוי בגין הסבל שנגרם לתובע והוצאות.
  • פיצוי בשל הסבל לתובע מסתכם בדרך כלל בעשרות אלפי שקלים בלבד.

 

פיצוי בשל הפסדים כספיים לתובע יכול להתייחס, הן לאובדן כושר עבודה והן לאובדן ימי עבודה וכדומה. הפרמטר של הוצאות צריך להתבסס על התשלומים המתועדים שבוצעו על ידי התובע, החל מתשלום על פינוי באמבולנס מהזירה, תשלום על תרופות וכדומה והוצאות למימון טיפולים רפואיים בהמשך.

 

קשר סיבתי ונזק מוכח

בתביעות נזקי גוף לאחר תאונת דרכים יש צורך להוכיח את הקשר הסיבתי שבין הנזקים של הניזוק והתאונה. תביעת נזקי גוף לאחר תאונת דרכים מתבצעת בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. ישנה חשיבות גדולה לסוגי הפגיעות והיקפן, כמו גם לאופן שבו מכמתים אותם. הדבר נעשה באמצעות טבלאות של נכויות כאשר הגדרת הנזק תהיה בהתאם לאחוזי הנכות.

על מנת להגיש תביעת נזיקי גוף על התובע להחזיק ביכולת להוכיח את הנזקים שנגרמו לו באירוע הביטוחי. עליו לאסוף ראיות ועדויות המחזקות את טענותיו בתביעה ולהביא מסמכים רפואיים הנוגעים לאירוע ולאחריו, לרבות חוות דעת של מומחה לתחום לגבי ההיקף של הפגיעות ונזקיהן. יש להוכיח קשר סיבתי בין המחדל או המעשה שעבורה הוגשה התביעה לבין הנזק.

 

מבחן הסיבה שאין בלתה

יש להוכיח קשר סיבתי עובדתי, במה שמכונה בעגה המשפטית, מבחן הסיבה שבלתה. התובע נדרש להוכיח לבית המשפט שהתוצאה המזיקה כלל לא הייתה מתרחשת לולא הפעולה או המחדל של הגורם המזיק. במקרה של מחדל, על התובע להוכיח שהתוצאה המזיקה הייתה נמנעת לו הנתבע היה מבצע את הפעולות הנדרשות ממנו.

על מנת להוכיח קשר סיבתי משפטי, על עו"ד נזקי גוף להוכיח כי הנתבע היה יכול לצפות את ההתרחשות הנזק במבחן השכל הישר.

 

מבחן הציפיות

בהוכחת הקשר הסיבתי על עו"ד נזקי גוף להוכיח שהנתבע לא עמד במבחן הסיכון. כלומר שהוא לא עשה את הנדרש ממנו בהתאם לסיכון הצפוי, על מנת להגן על הניזוק מפני פגיעות מהסוג האמור. יש להוכיח כי הנתבע לא עמד במבחן הציפיות והיה עליו לצפות שכתוצאה מפעולתו או רשלנותו ייגרם לתובע הנזק אשר נגרם לו כתוצאה מאותו אירוע.

 

חישוב הפיצוי בגין נזקי גוף

גובה הפיצוי בתביעת נזקי גוף מחושב לפי ראש נזק ממוני ולא ממוני. ראשי נזק ממוניים כוללים, הפסדי השתכרות בעבר ובעתיד, הוצאות רפואיות בעבר ובעתיד ותשלום לכוח עזר סיעודי. את הנזק הממוני ניתן לכמת במספרים מוגדרים שכן הוא יבוא לידי ביטוי בחסרון כיס. ראשי נזק לא ממוניים כוללים, קיצור של תוחלת החיים, כאב וסבל סובייקטיביים ואובדן הנאת החיים.

סכום הפיצוי תלוי בגורמים רבים כגון סוג הנזק, גובה השכר של התובע טרם האירוע וגילו. בתאונות דרכים ישנה הגבלה על סכום הפיצוי עבור סבל, כאב ועוגמת נפש ניתן לתבוע עד 180,000 ₪. החישוב של הפסד ההכנסה נעשה על בסיס השכר נטו של התובע ועד לתקרה של פי שלושה מהשכר הממוצע במשק.

 

אובדן כושר עבודה

בתביעה שאינה תאונת דרכים ניתן לתבוע את מי שאשם באירוע או שהיה יכול לצפות אותו ולא עשה די כדי למנוע אותה. בתאונת דרכים, הגוף המפצה העיקרי היא חברת הביטוח של פוליסת החובה של התובע. במקרה של אובדן כושר עבודה אשר נמשך למעבר ל- 60 יום, ניתן לתבוע גם את קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים ולקבל פיצוי חודשי עבור אובדן כושר.

 

לסיכום

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בתחום עבודתו של עורך דין נזקי גוף. כפי שציינו, ניתן לתבוע נזקי גוף לאחר תאונת דרכים ותאונת עבודה. ניתן לתבוע את הביטוח הלאומי, המעסיק וחברות הביטוח. בתביעה יש להוכיח קשר סיבתי ונזק מוכח בעזרת תיעוד וחוות דעת ממומחה. את הקשר הסיבתי יש להוכיח תוך עמידה במבחני האדם הסביר, הסיכון והציפיות.

במקביל לפעילותו השוטפת בייצוג נפגעים, מעניק משרד עורכי דין  אונגר שויגמן שירותי ייעוץ וליווי בתיקי נזקי גוף גם למשרדי עורכי דין. הידע והניסיון הייחודי של המשרד בתחום עומדים גם לרשות עורכי הדין המבקשים למקסם את סיכויי הצלחתם וזקוקים לליווי בתיקים מורכבים.

עורך דין נזקי גוף
עורך דין נזקי גוף
תוכן עניינים
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

נזקי גוף בתאונה במוסד לימודי
נזקי גוף בתאונה במוסד לימודי

הורים שולחים את ילדיהם לבית ספר מתוך אמונה כי מדובר במקום בטוח עבור ילדיהם. כאשר נגרמו לילד נזקי גוף בתאונה במוסד לימודי הוריו יכולים לתבוע

קרא עוד »
נזקי גוף כתוצאה מרשלנות רפואית
נזקי גוף כתוצאה מרשלנות רפואית

הגשת תביעה נזיקית בשל נזקי גוף כתוצאה מרשלנות רפואית, היא צעד משפטי מקובל שבמסגרתו נפגעי מחדלים רפואיים דורשים מהגורמים הרפואיים האחראים למחדל לפצותם כספית על

קרא עוד »
אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!