רשלנות רפואית בהריון

אם במהלך ההיריון שלך חווית נזק או מקרה שנראה כי היה ניתן לצפות, אם קיבלת מידע שגוי מהרופא שלך אשר הוביל בהמשך לנזק לך או לעובר שלך, ואם נפגעת במהלך טיפול שניתן לך על ידי צוות רפואי, יכול להיות כי הצוות הרפואי נהג ברשלנות והמקרה שלך מוגדר כמקרה של רשלנות רפואית בהיריון. אם אכן זאת קרה לך, מגיע לך פיצויים ועל מנת לקבל אותם, את צריכה לתבוע בגין רשלנות רפואית בהריון.

 

רשלנות רפואית בהריון

היריון הוא שלב ותהליך מאוד משמח בעבור נשים רבות וזוגות רבים אשר מצפים לילד. במהלך כל תשעת החודשים, עוברת האישה בדיקות וטיפולים רבים אשר אמורים לסייע להיריון להתקדם בצורה תקינה ולעובר להתפתח שלם ובריא. במקרים בהם לא כך הדבר, קיימת הציפייה מאנשי המקצוע, הצוותים הרפואיים, לטפל ולצפות את הבעיות והכשלים. כאשר הם לא מעניקים את תשומת הלב הנדרשת, הם יכולים לגרום למצבים של רשלנות רפואית בהריון.

רשלנות רפואית

המושג רשלנות רפואית מתבסס על המושג רשלנות שהוא מקרה בו אדם מבצע משהו מבלי לתת את תשומת הלב או הזהירות המספקת וכתוצאה מכך, גורם נזק. רשלנות יכולה להיות בכל מיני נושאים והבסיס שלה חייב להיות שילוב של זהירות שלא ננקטה ונזק שנגרם. כאשר מדובר על רשלנות רפואית, הכוונה למקרה בו צוות רפואי גרם נזק למטופל בהליך רפואי כלשהוא לאור אי השקעה מספקת בהליך.

  1. רשלנות רפואית בטיפול – גם בהקשר היריון בו נגרמה רשלנות רפואית, וגם בכל שאר מקרי הרשלנות הרפואית, המקרה יכול להיות במהלך טיפול פיזי שניתן למטופל וגרם לו נזק שהיה ניתן לנוע כדוגמת מתן תרופות לא נכונות, מרשם לא מותאם או אפילו טעות במהלך ניתוח הו הליך רפואי.
  2. רשלנות רפואית באבחון – במקביל לאפשרות של רשלנות רפואית במהלך היריון, יכול להיות כי הרשלנות לא גרמה נזק פיזי באותו הרגע בדומה לרשלנות בניתוח, אלא האבחון לא היה מספיק מעמיק ונכון כך שבהמשך, נגרם נזק שהיה ניתן למנוע אם היה מושקעת מספיק מחשבה וזהירות באבחון.

 

הליכים רפואיים בהיריון

כמובן שכאשר מדברים על רשלנות רפואית בהיריון שני המקרים יכולים לבוא לידי ביטוי, הן במצב בו בוצע הליך רפואי פיזי בהרה כדוגמת בדיקת מי שפיר או הלידה עצמה, והן במקרים נפוצים ונוגעים לכל אחת והם שלבי האבחון. כאשר רופא לא הצליח לזהות במהלך בדיקת אולטרה סאונד לדוגמא פגם בעובר אשר בהמשך כבר היה מאוחר מדי להתייחס אליו, סביר כי מדובר ברשלנות רפואית אם רופא אחר בתנאים אחרים כן היה מצליח לראות זאת ואפילו בבירור.

 

התמודדות עם רשלנות רפואית

מעבר לכך שרשלנות רפואית מאלת את האישה, ולעיתים גם את העובר, להתמודד עם נזק שלעיתים גם יכול להיות בלתי הפיך, באם רוצים, ניתן גם לפעול להתמודד מול הצוות הרפואי שגרם לרשלנות. מקרה שרופא גרם להרה רשלנות רפואית במהלך הריונה, מאפשר לנפגע ברשלנות לתבוע את האדם שנהג בה ולקבל ממנו פיצויים להתמודדות עם הנזק שגרם מתוך הבנה כי היה ניתן למנוע אותו.

 

הוכחת רשלנות רפואית

באם החלטתם לצאת לדרך ולתבוע לקבלת פיצויים מהאדם או הצוות אשר גרם לכם לנזק שבהחלט היה ניתן למנוע, כנראה שתצטרכו לעבור כמה שלבים בדרך לקבלת הפיצויים. שימו לב כי המקרה שונה בין כל אחד לאחר בעיקר בסוג הטיפול או האבחון אשר נחשב כמקרה של רשלנות רפואית בהיריון, ובהתאם בהתמודדות עם המקרה, בתביעה וכמובן שגם בהליך הרלוונטי.

התייעצות עם מומחה

למרות שנשים הרות יודעות הכי טוב על עצמן ועל העובר שלהן, הידע המקצועי שמור למומחים. על מנת באמת להוכיח כי התרחשה רשלנות רפואית, סביר כי תדרשו להציג דעה של איש מקצוע אחר, שאינו חלק מהצוות הרפואי, אשר מאשר כי אכן הייתה רשלנות רפואית וכי היה ניתן למנוע את הזק שנגרם למטופלת או לעוברה. מעבר למומחה ברפואה, מומלץ להתייעץ גם עם עורך דין שכן סביר כי השלב הבא שלכם יהיה תביעה ותצטרכו עורך דין לצדכם.

הגשת תביעה

באם יש לכם, או יותר נכון לעורך הדין שלכם, דרך להראות כי אכן התרחשה רשלנות רפואית וכי מגיע לכם כסף כפיצוי על עוגמת הנפס והנזק שנגרם לכם, ההמשך יהיה להגשת תביעה. מדובר כמובן בבית דין אזרחי אשר אדם אחד תובע אחר בהקשר הנזק שנגרם לו. במהלך התביעה עורך הדין ילווה אתכם לאורכה ולרוחבה כך שלא תצטרכו לעשות הרבה אך מאוד יכול להיות, כי תצאו מורווחים.

הליך משפטי

מהרגע שהחלטת להגיש תביעה בעזרתו של איש מקצוע, עורך דין רשלנות רפואית הריון, יתחיל הליך משפטי אשר בתקווה יסתיים במתן פיצויים בעקבות הרשלנות. חשוב לזכור שמדובר בהליך משפטי אזרחי ועל כן, יכול להיות שהדבר יסתכם בעסקת טיעון, בביטול המשפט ולעיתים התיק יגיע אל בית המשפט והתביעה תמשיך שם. בכל מקרה, סמכי על עורך הדין שלך שיוביל את התיק בצורה המיטבית כך שתקבלי את מה שמגיע לך.

 

מקרים של רשלנות רפואית בהריון

למרות שזאת אולי עשוי להיראות ככה, יכול מאוד להיות כי המקרה שקרה לכם קרה לרבות אחרות. על כן, כדאי להכיר כמה מקרים נפוצים ולבדוק עם עורך הדין שעתיד לעזור לכם האם יש לו ניסיון בתחום או במקרה שקרה לכם, כך שיהיה יותר מידע בתחום על בסיס ניסיון עבר. כמובן שהכל יכול לקרות, וגם אם עורך הדין שלכם מעולם לא פגש מקרה כמו שלכם, בסופו של דבר הרוב די דומה ותמיד תהיה גם דעה של רופא מומחה אשר ימליץ כי אכן הייתה רשלנות רפואית בהריון שלך.

  1. אבחון מום – ישנם הרבה מומים או פגמים בעובר אשר ניתן לאבחן מבעוד מועד, אלו יכולים להשפיע על ההחלטה להפסיק הריון בשלב מוקדם. ישנם מקרים בהם האבחון היה יכול להיות מוקדם יותר אך הצוות הרפואי פספס את האבחון וכתוצאה מכך, האבחון היה מאוחר מדי כך שהיה קשה יותר להחליט בדבר הפסקת הריון או לעיתים מאוחר מדי.
  2. יידוע והסברים – הרבה נשים, מעבר לכך שהן בהיריון ועתידות ללדת בעוד 9 חודשים, לא יודעות דבר. לצורך כך, הרופא המלווה את ההיריון צריך לספק את כל המידע הנדרש כדוגמת בדיקות אפשריות לביצוע או מידע אודות העובר וההיריון הספציפי. במידה והוא מחסיר מידע אשר גרם לנזק בהמשך ההיריון, מדובר ברשלנות רפואית בהיריון וניתן לתבוע בגין כך.
  3. הפלה – חלק מההריונות לצער כולם מסתיימים בהפלה, מעבר למורכבות הרגשית, מדובר גם בהליך שיכול להיות מורכב רפואית ועלול להותיר נזק לאישה. גם כאן, באם רופא נהג בחוסר זהירות אשר הותירה את האישה עם נזק, ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית בהריון יכולה לקרות לכל אחת ובאם אכן נגרם לך נזק כדאי שתבדקי האם היה ניתן למנוע אותו ובהתאם, האם יש לך עילה לתביעה. בסופו של דבר, את הנזק אולי לא יהיה ניתן לבטל אך יכול להיות שדווקא כן מגיע לך פיצוי כלשהוא בעקבותיו.

רשלנות רפואית בהריון
רשלנות רפואית בהריון

המושג "רשלנות רפואית בהיריון" מתייחס להפרת חובת הזהירות החלה על רופאים וגורמים רפואיים אחרים שמטפלים בנשים הרות במהלך הריונן. כל מקרה שבו בעקבות אי זהירות מספקת מצד רופאים ואחיות בעת מתן טיפולים או ביצוע בדיקות באישה הרה, בריאותה ו/או בריאות העובר שהיא נושאת נפגעת – ניתן לטעון לרשלנות רפואית בהריון. הדבר תקף גם לגבי כשל באבחון ליקויים התפתחותיים בעובר כמו גם באי זיהוי של בעיות שונות שהאם מפתחת במהלך ההריון, שעלולות לסכן את בריאותה ובריאות הילוד וכן את חייהם.

ההשלכות של רשלנות רפואית בהריון עלולות להסתכם בלידת תינוק חולה, נכה, בעל מום או תסמונת גנטית, שילוו אותו ואת הוריו לשארית חייו. לכן הפיצויים בתביעות המוגשות על רקע מחדלים רפואיים שהתרחשו בתקופת הריונה של אישה, הם לרוב בסדרי גודל של מליוני ש"ח. עם זאת, שיעור הפיצוי המדויק משתנה מתביעה לתביעה כתלות בהיקף הנזק שנגרם לתובעים במקרה הספציפי.

חלון הזמן להגשת תביעת רשלנות רפואית בעקבות מחדל רפואי שהתרחש במהלך ההריון, תלוי באופי התביעה. באם התביעה נסובה סביב פגיעה באישה עצמה, היא תתיישן בתוך שבע שנים מקרות האירוע. הדבר נכון גם למומים מולדים או תסמונות גנטיות ביילוד, שלא אובחנו תוך כדי ההריון, כאשר ההורים הם התובעים. אולם כאשר התביעה מוגשת בעקבות נזקים שנגרמו ליילוד בעקבות ניהול רשלני של ההריון מצד גורמים רפואיים שונים, כדוגמת נזקי פגות שהתרחשו בעקבות לידה מוקדמת, זכות התביעה של הקטין נותרת תקפה עד הגיעו לגיל 25 (היינו – שבע שנים ממועד הגיעו לגיל 18).

קבלת פיצוי כספי בתביעות רשלנות רפואית בהריון היא תוצר של נצחון של התובעים בהליך. אולם זהו תהליך ממושך שנע בדרך כלל בין שלוש לחמש שנים מהפניה הראשונית לעורך הדין, כאשר בחלק הארי של המקרים, הפיצוי מוגש בהסכם פשרה חסוי.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5