רשלנות רפואית בחיבור למוניטור בהריון

ניטור דופק לב העובר מהווה את אחת הפעולות המשמעותיות ביותר לאישוש מצבו המדויק, בייחוד לאור החשש מפני מצוקה עוברית שמסכנת משמעותית את חייו עם כל דקה חולפת. אם חשש זה אכן התממש והתינוק נולד עם נזק או חלילה ללא רוח חיים, ייתכן שקיימת עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בחיבור למוניטור בהריון. לפניכם המידע המלא בנושא:

 

על בדיקת מוניטור ההריון וחשיבותה

מוניטור מהווה אמצעי מעקב אולטראסוני לניטור דפיקות לב עובר וצירי היולדת. מכשיר זה מבוסס על גלי קול שמשתנים עם תנועת ליבו של העובר ומתעדים אותה. אם הרישום לא מצליח מכל סיבה שהיא או כאשר התיעוד מבטא חשש למצוקה עוברית, ייערך ניטור ישיר באמצעות מוניטור פנימי, הנחשב למדויק מאוד.

על פניו, בדיקת המוניטור וביצועה פשוטים מאוד, אך יש לזכור שכל התנהלות רשלנית לפני, במהלך או אחרי ביצוע הבדיקה עלולה להשליך ישירות על מצבו וחייו של העובר ולהביא כתוצאה להגשת תביעת רשלנות רפואית בחיבור למוניטור בהריון.

בהמשך הדרך, ככל שמומחה רפואי מומחה מטעם התביעה יקבע כי ברמה הנסיבתית היה קשר ישיר בין ההתנהלות הרפואית לבין נזקי העובר ואף חלילה מותו, ייפסקו לתובעים פיצויים משמעותיים, לעתים גם בגובה מיליוני שקלים.

במקרה לדוגמה, אישה הרה הגיעה לבית החולים בשבוע 41 להריונה והושארה לאשפוז, תוך ביצוע מעקב רצוף עד למועד הלידה. התינוק נולד בלידת וואקום ללא רוח חיים, עבר ניסיונות החייאה והחל לנשום בכוחות עצמו. בנקודה זו הוא הועבר לטיפול במחלקת הפגייה של בית החולים. בפועל, טענו ההורים כי האם חוברה למוניטור תקול, שלא תיעד כראוי את דופק העובר וכתוצאה מכך לא ניתן היה ללמוד על מצוקה עוברית.

לאור חשיבותו של המוניטור לאיתור מצבים של מצוקה עוברית, כל חיבור רשלני ובלתי מוצלח למוניטור, בדגש על פענוח שגוי ואף התעלמות ממצבה של היולדת ואי חיבורה למוניטור, עלולים להוות רשלנות רפואית חמורה, ממנה נגרם נזק בלתי הפיך לעובר ועד כדי סכנת חיים.

 

מה ייחשב כרשלנות רפואית בחיבור למוניטור בהריון?

כל חריגה מהסטנדרטים הרפואיים המקובלים, בדגש על התנהלות בלתי סבירה מצד הצוות המטפל, חשופה לתביעת רשלנות רפואית המובילה לפגיעה ממשית, חמורה וקשה. להלן כמה מהפעולות הרפואיות שעלולות לבטא רשלנות רפואית בבדיקת מוניטור בהריון:

  • העדר ביצוע מוניטור עוברי או העדר הפנייה לביצוע מוניטור בכלל
  • פענוח שגוי של תוצאות המכשיר מטעם הרופא או המיילדת
  • תגובה מאוחרת מידי מצד הצוות הרפואי לתוצאות המוניטור
  • מעקב אחר נתוני הלב של עובר אחד בלבד, כאשר ההריון מרובה עוברים
  • נתונים חסרים בגיליון הניטור.

ניתן לומר בכלליות, שכל מקרה שבו התפספסה אינדיקציה מובהקת לבעיה אפשרית בקרב העובר והיולדת, לרבות מצוקה עוברית, עלול להיחשב כרשלנות רפואית. ולכן אם חוברת במהלך ההריון באופן רשלני למוניטור, אם פלט המכשיר פוענח שלא כשורה או שהבדיקה כלל לא בוצעה, ניתן לפנות בהקדם להתייעצות משפטית עם עורך דין המייצג נפגעי רשלנות רפואית.

 

מצוקה עוברית המזוהה בבדיקת מוניטור

הסכנה המשמעותית ביותר לרשלנות רפואית בחיבור למוניטור בהריון, היא העדר זיהוי מדויק ומהיר מאוד של מצוקה עוברית. מצוקת עובר היא שם כולל לאירועים שבהם קיימת בעיה באספקת החמצן מהאם לעובר, אותה ניתן לאפיין בבירור דרך בדיקת המוניטור. במצב כזה, פלט הבדיקה יעיד על האטה בקצב הלב ובתנועות העובר.

הגורמים למצוקה עוברית ידועים לרפואה, אך ההתרחשות המדויקת שלהם לא תמיד מוסברת. הגורם המרכזי ביותר הוא מצב המכונה "תשניק סב לידתי", במסגרתו נכרך חבל הטבור סביב גופו או צווארו של העובר. גורמים נוספים הם הידלדלות החמצן ברחם עקב חבלה בטנית או תאונה, דליפה או קרע ברחם, הזדקנות או היפרדות שליה. גם יולדות בסיכון בשל יתר לחץ דם או סוכרת הריון נכללות בקבוצת הסיכון למצוקה עוברית.

למעשה, חוסר באספקת חמצן בכמות נדרשת למשך רבע שעה בלבד עלול להניב תוצאות טראגיות, ביניהן לידת ילד עם שיתוק מוחין ואף חלילה חוויה קשה ומטלטלת ביותר של "לידה שקטה".

לאור הסיכון המשמעותי לאירועים אלה, הצוותים הרפואיים נדרשים לגלות ערנות גבוהה מאוד לכל סימן המזוהה עם מצוקה עוברית, לאמת את החשד לכך באמצעות בדיקת המוניטור ולהגיב במהירות האפשרית על הבעיה הקיימת. הפרוטוקולים הרפואיים קובעים כי יש לקבל החלטה מידית, מקצועית ומושכלת מאוד לגבי יילוד בדחיפות והשלמת תהליך הלידה בשלום.

 

חשיפת רשלנות רפואית בחיבור למוניטור בהריון

כידוע, ישנם מצבים רבים בהם הצוות הרפואי פועל ככל יכולתו על מנת להציל את חיי התינוק ולהשלים במהירות האפשרית את הלידה, אך לא עולה בידו. מכיוון שמצבים אלה אינם מהווים בהכרח רשלנות רפואית, נטל ההוכחה בתביעות אלה חל על התובעים בלבד, שנדרשים להוכיח קשר סיבתי בין הפעולות הרפואיות הרשלניות לבין הנזקים שנגרמו מהן.

את הקשר הסיבתי יש להוכיח דרך הצגת תיעוד רפואי מתאים וחוות דעת רפואית מקצועית, בה הצביע המומחה על ליקויים והפרת חובות מצד הצוות הרפואי, שאלמלא הם, הלידה הייתה מסתיימת בשלום. חוות הדעת אמונה גם על קביעת היקפם וחומרתם של הנזקים שנגרמו מכך בפועל.

יודגש כי ישנם מקרים רבים שבהם הרישום הרפואי, בדגש על פלטי המוניטור שבוצעו ליולדת אינם מלאים ומסודרים כרונולוגית. למעשה, ייתכן שהם כלל לא נשמרו בתיק הרפואי כך שאי אפשר להציג אותם כראיה. למקרה כזה יש מספר פתרונות משפטיים אפשריים, הנפוץ מהם הוא העברת נטל ההוכחה על הגורם הרפואי הנתבע, שיצטרך להוכיח כעת כי לא נגרמה מצידו כל רשלנות.

 

חוויתם רשלנות רפואית במהלך ההריון או הלידה? פנו אלינו להתייעצות

למשרד עורכי הדין אונגר שויגמן מומחיות רבה בטיפול בתיקי רשלנות רפואית סביב בדיקת המוניטור ואנו מעמידים לרשותכם את כל הכלים והידע לטובת מיצוי זכויותיכם.

בדיקת המוניטור הפשוטה הופכת לגורלית במקרים של מצוקת עובר ולכן חשוב שעורך דין מיומן ומנוסה בתביעות מהסוג זה יתן על כך את הדעת. אנו מזמינים אתכם להתייעצות בלתי מחייבת עם משרדנו, בה נוכל להעריך את המקרה ולפרט אודות האסטרטגיות המשפטיות שיתאימו לו.

רשלנות רפואית בחיבור למוניטור בהריון
רשלנות רפואית בחיבור למוניטור בהריון

אי ביצוע הבדיקה ו/או אי הפנייה לבדיקה, אי מתן התייחסות הולמת לתוצאות הבדיקה בזמן אמת, פענוח לקוי של התוצאות או ביצוע הבדיקה עצמה באופן לקוי מבטאים רשלנות רפואית סביב מקרה זה. 

הסכנה המרכזית בחיבור רשלני/ העדר חיבור למוניטור היא חוסר היכולת לזהות מצב של פגם באספקת החמצן לעובר הידוע בשם "מצוקה עוברית" מצב זה מסכן את חיי התינוק ולכן חוסר הידיעה לגביו הופך את הלידה לאירוע טראגי ומטלטל ביותר. 

יידרש ביסוס של הקשר הסיבתי בין הפעולות הרשלניות מצד הצוות הרפואי לבין נזקי התינוק/ הוריו בפועל. אם לא ניתן להציג את פלטי המוניטור כראיה, ייתכן שניתן להעביר את נטל ההוכחה על הנתבעים עצמם. 

סכומי הפיצויים משתנים ממקרה למקרה, אם כי באופן כללי במקרים של פגיעה מוחית כתוצאה ממצוקת עובר או חלילה פטירת התינוק, נסובים על תביעות בהיקף של מיליוני שקלים. 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5