רשלנות רפואית במתן תרופות

רשלנות רפואית עשויה לבוא לידי ביטוי בכמה מצבים שונים, כאשר אחד מהמוכרים ביותר הינה רשלנות רפואית במתן תרופות למטופל. הדבר עלול להתקיים במצב שבו מטופל מקבל את התרופה שלא מתאימה לטיפול במחלה שלו, בעת מתן תרופה מתאימה אבל במינון הלא נכון ועוד. בשורות הבאות יופיע כל המידע החשוב בנוגע לרשלנות רפואית במצב זה ומה כדאי לעשות לאחר שהתגלתה הטעות.

 

רקע אודות רשלנות רפואית במתן תרופות

סביר להניח שאין צורך להרחיב ולהסביר בכל הנוגע לסכנות שעשויות לבוא לידי ביטוי לאחר שמטופל קיבל טיפול תרופתי שגוי. הנה כמה נקודות שחשוב לדעת אודות רשלנות מסוג זה:

  1. רשלנות רפואית שנוגעת למתן תרופה שגויה למטופל עשויה לנבוע מגורמים שונים
  2. רשלנות רפואית שכזו עשויה להתבצע על ידי בעלי תפקידים שונים, למשל:
    • רופא משפחה
    • רופא מנתח
    • אחות
    • רוקח ועוד

 

מה צריך לעשות כדי להוכיח שאירעה רשלנות רפואית במתן תרופה?

כדי להוכיח בבית המשפט שאכן אירע הליך של רשלנות רפואית במתן תרופות למטופל, צריך להסתייע בעורך דין שבקיא בנושא. עורך דין זה יוכיח שמדובר ברשלנות שהתבצעה על ידי הגורם הרפואי. כפי שנכתב לעיל, טעות במתן תרופה עשויה לנבוע בעקבות מעורבות של כל אחד מהגורמים הרפואיים שלקחו חלק בהליך הטיפול.

הדבר יכול לנבוע בעקבות רופא שהוציא מרשם ממוחשב מבלי ששם לב שהקליד את התרופה הלא נכונה, בגלל טעות איות או מכל סיבה אחרת, האחות שנתנה את התרופה למטופל או אפילו הרוקח שהנפיק את התרופה הלא נכונה.

 

מקרים לדוגמא של טעות במתן תרופה למטופל

לא פעם, בית המשפט מחשיב מקרים של הענקת טיפול תרופתי שגוי כמקרים שנחשבים לרשלנות ומזכים את המטופלים בפיצויים הולמים. עם זאת, ראוי לציין שלא כל טעות בטיפול תרופתי עשויה להיחשב כרשלנות רפואית שבאה לידי ביטוי במתן תרופות. הנה כמה דוגמאות נפוצות של טעויות שבאות לידי ביטוי בנוגע למתן תרופות למטופל. טעויות שעשויות להימצא מטעם בית המשפט כרשלנות רפואית.

 

אי הענקת טיפול תרופתי נדרש למטופל

ישנם לא מעט מקרים שבהם מטופלים לא מקבלים את הטיפול התרופתי שמתאים למצבם הנוכחי. הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי במצב שבו מטופל מקבל טיפול אנטיביוטי לאחר שהתפתחה אצלו דלקת כלשהי. כאשר הטיפול אינו מתאים מבחינת אחד או יותר מהפרמטרים הבאים, הדבר עשוי להוביל את בית המשפט לקבוע כי מדובר ברשלנות רפואית במתן תרופות:

  • סוג הטיפול
  • המינון

 

מתן תרופה עם שילוב מסוכן

במונחים הרפואיים קוראים למצב שכזה מתן של תרופה שיש בה אינטראקציה אסורה. הכוונה בעצם למצב שבו מטופל מקבל תרופה שלא מתאימה למצב שלו ולנתונים האישיים שלו. שכן, התרופה הזו עשויה להגביר את הקושי שהוא חווה ולהביא להתפתחות של מצבים לא נעימים ולעיתים, מדובר אף במצבים שנחשבים למסכנים חיים, כמו למשל:

  • התפתחות של בצקת
  • התפתחות של קושי נשימתי
  • פרכוסים ועוד

 

מתן תרופה למטופל במינון שגוי

רבים שמעו לא פעם על רשלנות רפואית במתן של תרופות שבאה לידי ביטוי במצב שבו מטופל קיבל את התרופה המתאימה לטיפול במצבו, אך הוא קיבל אותה במינון שאינו נכון. הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי לא פעם בקרב אחיות שמוסיפות בטעות עוד אפס אחד למינון התרופה שהרופא רשם. כך שבעצם, המטופל מקבל את התרופה בכמות גבוהה הרבה יותר. מדובר בהליך מסוכן שעלול להביא לתוצאות הרסניות בקרב מטופלים.

 

אי מתן אנטיביוטיקה למטופל לפני ניתוח או לידה

ניתן לשמוע לא מעט חוויות מיולדות שהיו צריכות לקבל אנטיביוטיקה לפני שנכנסו לחדר הלידה בעקבות חשש שתתפתח אצלן דלקת שתעבור אל היילוד. מדובר במצב שניתן לאבחן מראש על ידי ביצוע בדיקה רפואית פשוטה. במצב שכזה ולפני כל הליך ניתוחי שהוא, עולה לא פעם הצורך להקדים ולתת למטופל טיפול תרופתי אנטיביוטי מניעתי.

מדובר בעצם בפעולה שגרתית שיכולה להקטין את הסיכוי להופעה של זיהום באזור הניתוח. לפני כמה שנים משרד  הבריאות הוציא הודעה מסודרת בנושא ובה נכתב באופן מפורש לפני אילו ניתוחים צריך לתת את הטיפול המדובר. הפרה של הנחיה זו עשויה להיחשב בסופו של דבר כרשלנות רפואית שבאה לידי ביטוי במתן תרופות למטופל.

 

תזמון שגוי של מתן התרופה

לצערנו, ישנם מצבים שבהם חולים מקבלים את הטיפול התרופתי המתאים, אבל בזמן הלא נכון. מדובר בסיטואציות שבהם הטיפול התרופתי מגיע בעיתוי שגוי, כלומר, באחד מהמצבים הבאים:

  1. הטיפול התרופתי הגיע בשלב מוקדם מידי
  2. הטיפול התרופתי הגיע בשלב מאוחר מידי

התרחשות של אחד מהמצבים הללו עשוי להוביל את המטופל למצב מסוכן ולעיתים אף, למצב מסכן חיים.

 

חשיבות ההסתייעות בעורך דין לקבלת הפיצויים

אנשים שסבורים שהם עברו הליך של רשלנות רפואית בעת מתן תרופות צריכים ליצור קשר בהקדם האפשרי עם עורך דין שבקיא בתחום רשלנות רפואית. שכן, עורך דין רשלנות רפואית יכול לסייע בהוכחה כי התרחשה רשלנות מסוג זה באמצעות איסוף של מסמכים רפואיים ועדויות. מדובר באיסוף של חומרים שלאדם הפשוט (המטופל) יהיה קשה עד מאוד להשיג. עורך הדין לעומת זאת, יכול להשיג אותם די בקלות.

לאחר איסוף החומרים הדרושים, עורך הדין יציג את כל המסמכים הללו בפני בית המשפט שיבחן האם אכן הייתה טעות במתן תרופות שגרמה לנזק למטופל (מדובר בדרישת הקשר הסיבתי). רק לאחר שבית המשפט יקבע כי אכן אירעה רשלנות רפואית שכזו, ייבחן גובה הפיצויים שהמטופל הניזוק זכאי לו. ראוי לציין כי מדובר בהליך מורכב שמצריך ליווי מטעם עורך דין מקצועי ומומלץ בתחום.

רשלנות רפואית במתן תרופות
רשלנות רפואית במתן תרופות

בכל הנוגע לתביעות בנושא רשלנות רפואית בכלל ובמצב שקשור למתן תרופות, חשוב להיעזר בעורך דין מומלץ שעונה על הפרמטרים הבאים: בעל ניסיון רב בתחום, בעל המלצות רבות מטעם לקוחות קודמים, אדיב ונעים הליכות. ניתן לתאם פגישה עם עורך הדין ולהתרשם מההתנהלות שלו.

אם אתם סבורים שאירעה לכם רשלנות רפואית במתן תרופות, אתם יכולים להגיש תביעה בגין המצב עד כ- 7 שנים לאחר המקרה. אם אתם קטינים, דעו ש- 7 השנים הללו נספרות החל מהיום שבו מלאו לכם 18 שנים (כלומר, עד גיל 25 תוכלו לתבוע בגין הרשלנות). 

אנשי הצוות הרפואי צריכים לשאול כל מטופל לגבי רגישות למרכיבים מסוימים רגע לפני שהם מעניקים את הטיפול התרופתי. במידה ולא נשאלת את שאלה זו, או שנשאלת עליה, ענית בחיוב כי אתה אכן רגיש לאחד מהמרכיבים ועדיין קיבלת את הטיפול התרופתי, אתה יכול ליצור קשר עם עורך דין לרשלנות רפואית. שכן, סביר להניח שתוכל לתבוע בגין רשלנות.

גובה הפיצוי ייקבע בסופו של דבר בהתאם להיקף הנזק שנגרם למטופל לאחר שהתבצעה הרשלנות המדוברת. הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בכל המקרים השונים שנוגעים למתן תרופה שצוינו לעיל.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5