רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות

רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות עלולה להותיר אחריה נזקים חמורים וקשים, מפגיעות שמקורן בהתעלפות ואובדן הכרה ועד לפגיעה באיברי גוף שונים לרבות הכליות, המוח, מערכות הדם והלב. כיצד מצביעים על מקרה שנגרמה בו רשלנות ואיך תובעים בגינו? 

 

התייבשות תינוקות שונה מהתייבשות מבוגרים

התייבשות כידוע לכולנו, נגרמת בעקבות מחסור בנוזלים. האדם ככל יתר היונקים בעולם מחזיק בשיעור נוזלי גוף קבוע, של 55%-60%. תינוקות לעומת זאת, אמורים להכיל נוזלים בשיעור הרבה יותר גבוה, של כ-80%. לפיכך הגדרתו של תינוק או פעוט מיובש תהיה שונה מהגדרת ההתייבשות אצל אדם בוגר, כך שמדובר בחוסר משמעותי מאוד ומבלי שהגוף קיבל נוזלים כהשלמה לאותו חוסר.

כיצד מזהים תינוק או פעוט מיובש?

ילדים חווים הפרת איזון בנוזלים כאשר גופם מאבד כמות גבוהה מידי של מים ביחס לכמות המים הנכנסים. מזג אוויר חם ושרבי, מחלה או קשיים בעיכול עלולים לייצר בקרב תינוקות מצב של התייבשות, המחייב טיפול מיידי.

את סימני ההתייבשות קל יחסית לאתר, אם כי חשוב לציין שבמקרה של התייבשות עשויים להופיע רק חלק מהסימנים או אחד מהם בלבד:

  • פה מיובש, לרבות שפתיים ולשון יבשות
  • בכי חסר דמעות
  • עיניים שקועות
  • צבע עור מעט אפרפר ובלתי שגרתי
  • חוסר במתן שתן (חיתול יבש)
  • שתן כהה
  • שלשול, הקאות וחום גבוה
  • חוסר תגובתיות לסביבה, עד כדי אפאתיות
  • מרפס שקוע (אצל תינוקות קטנים, עד גיל שנתיים)
  • הקאות או שלשול דמיים
  • דופק חלש ואיטי

ברגע שבו אחד או יותר מהסימנים הללו מופיעים, יש לפנות לעזרה רפואית מידית. את אבחון ההתייבשות מבצעים על ידי בדיקת דם ובדיקת שתן, במקביל לאבחון גופני כללי של סימנים אלו. אם הצוות המטפל קובע שמדובר בהתייבשות ולא ניתן לספק לתינוק נוזלים דרך הפה, הוא יקבל אותם מהר ככל האפשר דרך הווריד.

 

טיפול בתינוק שהתייבש

תינוק שעדיין לא נמצא על כלכלת מוצקים/ טחונים אך מגיב ומתקשר כראוי וסובל מהקאות או שלשולים, יוכל לקבל תמ"ל או הנקה בכמות מוגדלת. אם מדובר בתינוק שכבר שותה מים יש לתת לו לשתות וניתן להשתמש בתכשיר מתאים להחזרת מלחים ומינרלים שאבדו. עקרונית, חשוב לשתות באופן תדיר ורב יותר אם מדובר ביום חם או במחלה. חשוב גם לעקוב אחר מתן השתן.

תינוק שמקיא ומשלשל ברצף כבר 48 שעות לפחות ואיננו מסוגל להכניס נוזלים, שמשלשל וסובל מחום, מסרב לשתות, חווה יובש בפה ונותן שתן מועט מאוד (פחות מארבע פעמים לאורך היום) חייב להגיע לטיפול רפואי דחוף.

 

גרימת רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות

לא פעם מגיעים הורים מבוהלים עם ילדיהם לחדר המיון בעקבות מצבם הירוד. התינוק מקיא ומשלשל, סובל מחום גבוה ולמרות זאת קובע הרופא שמדובר במחלה ויראלית ושולח את המשפחה לדרכה עם טיפול תרופתי אחר. תרחיש שכזה למרבה הצער מוכר לרוב ההורים, שמזהים סימנים חריגים אצל ילדם אך הרופא סובר אחרת.

אם חלילה התרחש מצב שבו רופא לא אבחן כראוי את סימני ההתייבשות ולא העניק טיפול מתאים ומיידי לתינוק, הוא חשוף לתביעת רשלנות רפואית.

אפשרות נוספת היא בקרב תינוקות שכבר מקבלים טיפול רפואי כלשהו, אך חווים התייבשות במהלך האשפוז או הביקור בחדר מיון. התינוק חווה אובדן נוזלים בעקבות טיפול תרופתי או חוסר מודעות לנושא מצד האפוטרופוס האחראי שלו וכעת הרופא שבודק אותו נכשל בזיהוי סימני ההתייבשות וגרוע מכך – מספק טיפול אחר שרק מחריף ומעמיק את הבעיה.

גם במקרה כזה צפוי הרופא או הצוות המטפל להתמודד עם תביעת רשלנות רפואית שתוגש כנגדו וככל שהיה עליו להיות ערני לסוגיה, לזהות במועד מוקדם ככל האפשר את סימני ההתייבשות ולהעניק טיפול מיידי ומדויק לכך.

 

רשלנות רפואית באבחון התייבשות במיון

נזקי ההתייבשות בקרב תינוקות מופיעים לא פעם בשהות במוסד רפואי כלשהו. הם ככל הנראה הגיעו למיון כשהם סובלים מבעיה אחרת שאיננה התייבשות, אך בדיעבד ניתן להצביע על התייבשות כגורם לאותם התסמינים.

התינוק כמובן איננו יכול לבטא את תחושותיו ורצונותיו במילים, לא תמיד יודע כיצד להבהיר צימאון או רעב ודווקא בעקבות חוסר יכולתו להתבטא, הצוות הרפואי אמור להיות ערני כפליים לנושא, לבצע בדיקות מתאימות ולכלול גם התייבשות כאחד מהגורמים לבעיה שעליה ההורה מדווח.

 

כיצד מוכיחים שנגרמה רשלנות רפואית?

אם לאפוטרופוסים של התינוק יש חשד לרשלנות רפואית באבחון התייבשות, הם יכולים לבדוק את המקרה באמצעות עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית. אם יש מקום להגשת התביעה, ישתמש עורך הדין בחוות דעת של מומחה רפואי שישפוך אור על התנהלות הצוות הרפואי באותו מקרה ועל הדרך שבה אבחן באופן לקוי או שלא אבחן כראוי את ההתייבשות ובכך גרם לנזקים לתינוק.

את ההוכחות שהתובעים נדרשים לספק, יבסס כמובן עורך הדין:

  • הוכחת נזק לתינוק המטופל – נזקי ההתייבשות עלולים להיות חמורים, אך בכל רמה שהיא יש להוכיח אותם ולהראות את חומרתם והיקפם באופן ראייתי מתאים.
  • הוכחת התרשלות של הגורם המטפל – אם רופא, אחות או איש צוות רפואי רלוונטי לא זיהו את ההתייבשות, הרי שמדובר ברשלנות רפואית. אמנם סימני ההתייבשות משויכים לבעיות רפואיות נוספות, אך חובת הזהירות הרפואית אמורה לגרום לרופא להביא בחשבון גם את האפשרות שמדובר בהתייבשות התינוק. על הצוות לזהות את מצוקת התינוק ולטפל בכל הגורמים האפשריים שלה.
  • הוכחת קשר סיבתי – יש להראות קשר ברור בין ההתרשלות באבחון לבין הנזקים שנגרמו לתינוק בפועל. לדוגמה, כאשר התינוק מגיע למיון עם שלשול חמור ולא מבוצעות בדיקות לאבחון התייבשות, כך שהיא הופכת לחמורה ביותר וגורמת לבסוף לפגיעה בכליות.

אם יצליח עורך הדין בעזרת חוות דעת הרופא המומחה להראות שאותה פגיעה בכליות הייתה יכולה להימנע לו ההתייבשות של התינוק הייתה מזוהה ומטופלת במועד, צפויים להתקבל פיצויים בסכום של מאות אלפי שקלים.

 

אז מה אמורים לעשות ההורים כדי לתבוע?

ראשית, יש לפנות למוסד הרפואי הרלוונטי או הרופא המטפל ולקבל את כל הניירת הרפואית המתועדת שנוגעת למקרה זה ובכלל. אם מדובר בהתייבשות תינוק שהתרחשה בעת קבלת טיפול במיון, יש לבקש את התיק הרפואי שנפתח לו במקום. לאחר שכל המסמכים ייאספו, עורך הדין יוכל להחליט כיצד להמשיך מכאן. בהמשך הוא יפנה את התינוק לחוות דעת רפואית אצל מומחה שמתאים לתחום הפגיעה שנגרמה.

 

תביעת רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות

לאחר קבלת חוות דעתו של המומחה הרפואי, תוגש מטעם עורך הדין תביעה על מסמכיה וחוות הדעת שנכתבה עבורה. כעת יש לעמוד על שלושת ההוכחות המשפטיות על מנת לשכנע את השופט כי אכן נגרמה כאן רשלנות רפואית. אם השופט יקבל את טענותיה של התביעה, ההורים יוכלו לקבל פיצוי כספי משמעותי ביותר.

 

נפגעתם מרשלנות רפואית? צרו איתנו קשר

משרד עורכי הדין אונגר שויגמן מתמחה בדיני רשלנות רפואית ובדגש על רשלנויות בהריונות, לידות ובטיפול בתינוקות ופעוטות. תוכלו להיפגש איתנו ללא התחייבות כדי לשמוע על האפשרויות המשפטיות שמתאימות לנסיבות המקרה ולהעריך את גובה הפיצויים האפשרי. לתיאום פגישה מלאו את פרטיכם דרך האתר או חייגו אלינו לטלפון המשרד.

רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות
רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות

התייבשות תינוקות היא מחדל חמור שעלול להיגרם בשל אי שתיה בכמות מספקת, מחסור בנוזלים, הימצאות בסביבה של טמפרטורות קיצוניות (כדוגמת מקרי תינוקות שנשכחו ברכב הוריהם), אובדן מהיר של נוזלים בעקבות הקאה, שלשול או הזעה בכמויות גדולות). תינוק הסובל מהתייבשות יציג בדרך כלל תסמינים מוגדרים כמו חום גבוה ואובדן הכרה ברמות חומרה משתנות. כאשר גורם רפואי נתקל בתינוק המציג תסמינים מסוג זה, עליו לפעול במהירות האפשרית כדי לייצב את התינוק ולמנוע החמרה במצב, כמו גם להביא את הסכנות והסיבוכים האפשריים לידיעת ההורים.

כאשר רופאים שנתקלים בסממנים האופייניים להתייבשות תינוקות, אינם מאבחנים את הבעיה כהלכה או בכלל, בשל אי הפניית התינוק לבדיקות מתאימות או חריגה מפרוטוקול האבחון המקובל, יש מקום לשקול הגשת תביעת פיצויים בעזרת עו"ד רשלנות רפואית. זאת בהינתן וכתוצאה מהכשל באבחון הבעיה, נפגעת בריאותו של התינוק או שהדבר חלילה מוביל לפטירתו.

מרבית תיקי הרשלנות הרפואית העוסקים במקרים של כשל באבחון התייבשות של תינוק מסתיימים בפסיקת פיצויים לתובעים. פיצויים אלו יכולים לסייע להורי התינוק הנפגע להעניק לו טיפול רפואי טוב יותר ולהבטיח שכל צרכיו יקבלו מענה הולם גם אם הוא סובל מנזקים צמיתים שילוו אותו לשארית חייו.

היה ואתם שוקלים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית באבחון התייבשות תינוקות, עליכם לפנות לעורך דין נזיקין המלווה תביעות רשלנות רפואית באבחון מחלות ילדים באופן ספציפי. עורך הדין יסייע לכם באיסוף כלל החומרים הרפואיים הדרושים להגשת התביעה והשגת חוות דעת מקצועית מטעם רופאי ילדים בעלי שם.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5