רשלנות רפואית – לידת עכוז

לידת עכוז נחשבת ללידה יחסית נדירה, בה עכוזו או רגליו של התינוק פונה אל פתח הלידה במקום ראשו. במצב כזה, החשש המרכזי הוא מפני יציאה מאוחרת ובלתי חלקה של הראש, כך שעלול להיגרם ליילוד קושי בקבלת חמצן שעלול להגיע עד כדי נזק מוחי קשה. למרות הרצון של הצוותים הרפואיים להימנע מלידות אלה מבעוד מועד, נשאלת השאלה – באילו מקרים ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית – לידת עכוז? 

 

סיבות פוטנציאליות למצג עכוז בקרב עוברים

לקראת שבוע 28-29 להריון, אמור להתהפך העובר ברחם אמו כך שראשו מופנה מטה, אל עבר תעלת הלידה. עד לנקודה זו הוא שהה במנח ההפוך, כך שרגליו פנו מטה. אלא שחלק מהעוברים אינם מתהפכים בשבועות אלה כמצופה והדבר נגרם כתוצאה מסיבות מגוונות, ביניהן עיוות רחמי או צורה לא תקינה של האגן, הריון מרובה עוברים, ריבוי מי שפיר, פג וגם התכווצויות ברחם כתוצאה ממכלול סיבות.

המצג השכיח ביותר הוא כאשר ישבן העובר סמוך לתעלת הלידה וירכיו כפופות כלפי הבטן. מצגים נוספים הם כאשר הירכיים כפופות יותר וכפות הרגליים בגובה הישבן, או שהרגליים נמצאות מתחת לגובה הישבן.

 

טיפול במצג עכוז וניסיונות להיפוך טרם הלידה

הדרך הכמעט יחידה בה ניתן להשתמש על מנת להפוך תינוק למצג ראש תקין לפני מועד הלידה, תהיה לבצע היפוך. מדובר בפעולה בה רופא מומחה ינסה להפעיל לחץ על נקודות שונות כלפי דפנות הרחם באופן ידני, במטרה לגרום לעובר להתהפך לכיוון הרצוי. מדובר בפעולה מעט מכאיבה שהסיכויים להצלחתה עומדים על 50-50, כך שלאם נשמרת האפשרות להחליט האם לנסות לבצע את ההיפוך או להימנע ממנו, בכפוף להתייעצות רפואית מתאימה.

בין אם היפוך העובר לא צלח ובין אם לא נעשה ניסיון היפוך ממילא – יצטרכו הצוותים הרפואיים לעדכן את האם בנוגע לאפשרויות הלידה שעומדות בפניה, כאשר ברוב המקרים יעדיף הצוות הרפואי להימנע מסיכונים ולהפנות את היולדת לניתוח קיסרי. במקרים אחרים, קיים במחלקה רופא בכיר המנוסה בלידות עכוז, שיוכל לקחת חלק פעיל בלידה ולבצע אותה ווגינלית.

 

האם לידת עכוז צפויה להצליח?

אם היולדת לא מופנית מכל סיבה שהיא לניתוח קיסרי, ניתן לבצע את הלידה במצג עכוז אם כי הדבר כרוך בסיכון גבוה, עם שעור תמותה של פי שלושה ביחס ללידות במצג ראש. לידה במנח זה עלולה לגרום לנזקים עליהם האם תהיה מוכרחה להתבשר טרם קבלת ההחלטה כמו למשל פריקה ושבירת איברים, נזקים נוירולוגים, הפרעות נשימה ושיתוק. גם בקרב האם עלולים להיווצר סיבוכים כתוצאה מאיבוד רב של דם.

ובהינתן הדברים הללו, צריך לציין גם את הלידות שהושלמו בהצלחה. הדבר תלוי כאמור במיומנותו של רופא שכזה במחלקה (בדרך כלל מבין הבכירים והוותיקים ביותר), בהתאם לשיקול דעת רפואי הכולל גורמים ומשתנים נוספים ביחס ללידה ומצב האם והעובר וככל שהיולדת עצמה בוחרת בלידה שכזו ומודעת לכל ההשלכות והסיכונים הכרוכים בה.

 

כיצד תתבטא רשלנות רפואית – לידת עכוז?

רשלנות רפואית בלידת עכוז תתרחש בראש ובראשונה בזיהוי מוטעה של מצג העובר וניהול הליך לידה שאיננו מתאים עבורו. מצג עכוז כשם כולל למגוון תנוחות בהן איברים אחרים שאינם הראש מופנים כלפי תעלת הלידה, מחייב שיקול דעת רפואי אחראי ומקצועי, זהיר וקפדני מאוד, שכן לא בכל מצג עכוז ניתן יהיה לבצע לידה רגילה, אלא רק בהינתן תנאים ספציפיים. כך לדוגמה, כאשר רגלי התינוק הן אלה שמופנות כלפי תעלת הלידה, חל איסור מוחלט לבצע לידה ווגינלית והיולדת תידרש ללידה קיסרית בלבד.

רשלנות נוספת עלולה להתקבל מכיוון הפרת נהלים רפואיים מקובלים. כך למשל, הדרישה בלידות עכוז היא לנוכחות של שני רופאים בחדר הלידה, כאשר אחד מהם הינו רופא בכיר מומחה ומנוסה. כאשר נוכחות מצד רופא זה לא התרחשה בפועל וככל שנגרם בלידת עכוז נזק לתינוק או לאמו – ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית.

גם אם היולדת עצמה לא מופנית כנדרש לניתוח קיסרי, לא מקבלת הסבר בנוגע להשלכות המצג והסיכונים הכרוכים בו ואף לא מתוודעת לאפשרות לבצע היפוך במטרה להימנע מסיכוני מצג העכוז – הדבר ייחשב לרשלנות רפואית בלידת עכוז.

 

רשלנות רפואית בלידת עכוז – מקרים לדוגמה

במקרה לדוגמה, פסק בית משפט השלום בתיק שבו התרחשה לידה מכשירנית (לידת מלקחיים) במצג עכוז, במסגרתה לא נכח רופא מומחה בחדר הלידה והצוות אף לא קרא לרופא התורן הבכיר. לאור מחדלים אלה, גם לא התקבלה החלטה מהירה ומקצועית לגבי יילוד בניתוח קיסרי דחוף והאם כלל לא נשאלה לבחירה בין לידה קיסרית ללידת מלקחיים, תוך קבלת אינפורמציה מלאה לגבי הסיכונים וההשלכות שבכל אפשרות.

במקרה אחר, יולדת הגיעה למיון בשבוע מתאים ללידה ואובחנה לאחר בדיקת מוניטור עם סיבוך חמור אך שכיח בשם "צניחת חבל הטבור" (חבל הטבור יורד לחלק התחתון ברחם, כך שהוא חודר לתעלה לפני גופו של העובר) יחד עם מצג עכוז שבו רגלי העובר סמוכות לפתח הלידה.

כאמור, מצג זה אינו מאפשר לידה נרתיקית אלא בניתוח קיסרי בלבד. למרות זאת וחרף המצב, התמהמה הצוות בביצוע הלידה הקיסרית ובחר ללא כל הסבר להמתין במשך שעות רבות להתפתחות לידה ספונטנית.

תוצאת הלידה הייתה טראגית ומטלטלת: הצוות שהבחין מאוחר מידי בבעיה הקיימת, הפנה את היולדת לניתוח קיסרי דחוף אך לא עלה בידו לעצור את הלידה הפעילה ואת צניחת חבל הטבור. כתוצא נגרם לתינוקת נזק מוחי קשה ובלתי הפיך.

 

חוויתם רשלנות רפואית כתוצאה מלידת עכוז? פנו אלינו להתייעצות

משרד עוה"ד אונגר שויגמן מתמחה בייצוג, ליווי וייעוץ מקצועי לנפגעי רשלנות רפואית בדגש על נזקים שנותרו כתוצאה מרשלנות בהריון ובלידה. לנו המיומנות והניסיון להילחם בעבור זכויותיכם ולנהל עבורכם הליך תביעה בלתי מתפשר עד לקבלת התוצאות המלאות. לתיאום פגישת התייעצות ללא התחייבות, צרו עמנו קשר ונסייע גם לכם.

רשלנות רפואית - לידת עכוז
רשלנות רפואית – לידת עכוז

זהו מנח מיילדותי שבו העובר נמצא ברחם אמו בשלב סמוך ללידה, כאשר רגליו או עכוזו מופנים אל תעלת הלידה במקום הראש. לידה במצב כזה היא בהחלט אפשרית, אך כרוכה בסיכונים משמעותיים.

לניהול לידה שכזו יש תנאים ונהלים רפואיים קפדניים מאוד וכל חריגה ולו הקטנה ביותר מהם, עלולה לגרום לנזקים קשים מאוד ליילוד ולאמו. במקרה כזה, עומדת להורים הזכות לתבוע פיצויים עקב רשלנות רפואית. 

כן. בבתי החולים המרכזיים קיימים רופאים בכירים ומיומנים שמנוסים בביצוע לידות מהסוג הזה. למעשה, רק בכפוף להתייעצות עם אותם בכירים ובהינתן נוכחותם הפעילה בחדר הלידה ניתן לבצע אותה. כמובן שהאם תצטרך לתת את הסכמתה מדעת לעניין לידה זו בכל מקרה.

אם הלידה הסתיימה בנזק רפואי לאם או לתינוקה ואתם חושדים שחוויתם אירוע רשלנות רפואית בשל מצג העכוז בו היה מצוי התינוק טרם הלידה, ניתן לפנות למשרד עורכי דין אונגר שויגמן לייעוץ מקצועי ולהעריך את המקרה ואת הליך התביעה הפוטנציאלי עבורו. 

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5