רשלנות רפואית עקב אי ספיקת כליות

תפקידן של הכליות הינו וויסות הנוזלים שנמצאים בגוף ולפיכך, פגיעה בתפקוד בכליות עשויה להוביל לזיהומים בגוף ואף לגרום למותו של הסובל מן התופעה. במצב של אי ספיקת כליות, כליותיו של אדם אינן מתפקדות באופן ראוי. במצב של אי ספיקת כליות, רקמתה של הכליה ניזוקה וכתוצאה מכך, נפגעת יכולת סינון הדם והפרשה של פסולת דרך השתן.מהם התסמינים וכיצד יש לפעול במקרים של רשלנות רפואית עקב אי ספיקת כליות?  

 

כיצד מתבצע הטיפול?

הטיפול באי ספיקת כליות מתבצע בשתי דרכים שונות:

  • באמצעות טיפול בדיאליזה
  • באמצעות השתלה של כליה אחרת.

 

ניכר, כי השתלה של כליה הינה יעילה יותר עבור אדם הסובל מאי ספיקת כליות ומאפשרת עבורו לנהל את חייו באופן נורמטיבי, אך יחד עם זאת, טיפול של השתלת כליה עשוי להיות כרוך בסיבוכים. מסיבה זו, טיפולים של השתלות כליה הובילו במצבים מסוימים לתביעות בגין רשלנות רפואית, בשל כשל מסוים שהתבצע במהלך הטיפול וכיו"ב.

לרוב, באי ספיקות כליות ייתכנו שני מצבים:

  • פגיעה בכליות, אשר לרוב ניתנת לטיפול.
  • מחלה כרונית של הכליות, אשר מאופיינת כמצב בלתי הפיך שעשוי להחריף במהלך הזמן.

לרוב, אי ספיקת כליות נחשבת למחלה נפוצה מאוד והיא קשורה לתפקוד של מערכות הגוף ולפיכך, עשויה להזיק לפעילותן במידה וקיימת בעיה בתפקודה. הסיבות לאי ספיקת כליות עשויות להיות שונות ולא בהכרח קשורות ישירות לכליות, אלא למצבים או למחלות שמהן סבל החולה. מסיבה זו, לא תמיד קל לאבחן מצב של אי ספיקות כליות, במיוחד כשמדובר בשלביה הראשונים של המחלה. אבחון מוקדם של אי ספיקת כליות נובע בעיקר מהעובדה כי בהרבה מצבים, לא קיימים תסמינים קליניים המעידים על קיומה של המחלה, או לחילופין, תתכן הופעתם של סימפטומים שעשויים להצביע על מחלות אחרות.

 

גורמים לאי ספיקת כליות

ייתכנו גרומים שונים אשר עשויים להביא לאי ספיקת כליות, כאשר את חלקם ניתן למנוע באמצעות טיפולים נכונים ואת חלקם האחר – לא. מבין הגורמים העיקריים שעשויים להוביל לאי ספיקת כליות, נכלים: לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות גנטיות, ריבוי של שומנים בדם, התקפי לב ועוד. מלבד זאת, גם נטילה של תרופות שונות ללא השגחה רפואית, עשויה להגביר את הסיכון למחלות כליות. יחד עם זאת, במידה ואדם נזקק לתרופה מסוימת, שעשויה להוות סיכון להתפתחות מחלת כליות, עליו להיוועץ עם רופא מומחה בנוגע לנטילת התרופה ולהיות תחת פיקוח רפואי, בכל הנוגע לנטילת התרופה.

 

תסמינים

ניכר, כי קיימים תסמינים שונים לאי ספיקת כליות, כגון: הופעתו של דם בשתן, עייפות, קושי בנשימה, לחץ דם גבוה, בצקת, תכיפות גבוהה של מתן שתן, תאבון ירוד, בחילות ועוד.

 

אבחון של אי ספיקת כליות

לרוב, אבחון בזמן של אי ספיקת כליות יכול לאפשר טיפול בחולה כבר בתחילתה של המחלה ובאופן זה, את הפחתת קצב התקדמותה. מתן טיפול בזמן יכול למנוע את הזדקקות החולה לקבלת דיאליזה או השתלה של כליה חלופית.

 

מחלת כליות כרונית

ככלל, מחלת כליות כרונית צעידה על תפקוד פגוע של הכליה וכמו כן, גם על רקמת כליה פגומה. מצב של מחלת כליות כרונית הינו בלתי ניתן לשיפור, אלא להיפך, הוא עשוי להחמיר. אולם, בכדי למנוע החמרה של המחלה, ניתן לנקוט בכמה פעולות חיוניות, כגון: אכילת אוכל בריא, שמירה על אורח חיים בריא, הימנעות מעישון ומשתיית אלכוהול. במידה ומתרחשת הדרדרות במחלת הכליות הכרונית, הדבר עשוי לחשוף את החולה לסכנת חיים ולפיכך, יהיה עליו לעבור טיפול שך דיאליזה ושל השתלת כליה חלופית. בדרכים אלה, אמנם ניתן לסייע עבור אדם הסובל ממחלת כליות, אך יחד עם זאת, לא כל החולים במחלת כליות בהכרח יימצאו מתאימים להשתלת כליה. לפיכך, גילוי מוקדם של המחלה וטיפול בה הינם חשובים ומשמעותיים מאוד.

 

החמצת תסמינים המעידים על המחלה

ייתכנו מצבים בהם חוסר של תסמינים גופניים משבש את היכולת לאבחן מחלות כליות. לרוב, גילוי של סימפטומים קליניים הם אלה שמהווים סימנים לגילוי המחלה ולכן, איתורם בזמן הינו משמעותי. במצבים רבים, רופאים לא מתייחסים לתוצאות חריגות שמתקבלות מבדיקות דם של נבדקים ולפיכך, הם נכשלים באיתור של מחלת כליות.

באופן כללי, מטופל שעובר בדיקה, סומך על אבחנה של הרופא המטפל בו, אולם ייתכנו מצבים בהם מבצעים אבחנה שגויה של המצב הבריאותי של מטופל והדבר עשוי להוביל להרעת מצבו של המטופל. במידה ומחלה מאובחנת באופן שגוי, הנבדק יכול לפנות להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

 

כיצד ניתן לטפל באי ספיקות כליות?

כיום, קיימים טיפולים שבאמצעותם ניתן לטפל באי ספיקות כליות והם כוללים: איזון של לחץ הדם הגבוה, הענקת טיפול באנמיה, טיפולים נגד בחילות וכאבים, במצבים חמורים יותר של פגיעה בכליות, ניתן להעניק טיפול של דיאליזה או של השתלת כליה אחרת.

 

תביעות בגין רשלנות רפואית

תביעות רשלנות רפואית הנוגעות לאי ספיקות כליות עשויות להתנהל עקב סיבות שונות. למעשה, ייתכנו עילות שונות שבגינן, ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית וביניהן:

  • בעקבות מתן טיפול רפואי או ביצוע אבחון רפואי שגרמו להיווצרותה של המחלה.
  • בעקבות מתן תרופות לא מתאימות לטיפול במחלה.
  • בעקבות עיכוב באבחון או בטיפול במחלה
  • בעקבות אי מתן טיפול רפואי, כגון: דיאליזה, או בעקבות מתן טיפול רפואי במועד מאוחר מידי.
  • בעקבות טעות במעקב אחר החולה
  • בעקבות טעות בבירור של גורמים למחלה

אם אדם נפגע מרשלנות רפואית, הקשורה לנושא של אי ספיקת כליות, רשאי הוא לפנות לעורך דין מומחה בתחום שיוכל לייעץ עבורו בנוגע להליך המשפטי של תביעת רשלנות רפואית. מעבר לכך, יהיה על החולה לפנות לקבלת חוות דעת מומחה, שתוכל לתמוך בטענותיו בתביעה ולסייע לו להצליח לקבל את הפיצויים בגין הנזק הנגרם לו. ככלל, סכום הפיצוי שאותו ניתן לקבל בגין תביעת רשלנות רפואית נקבע בהתאם לחומרת הנזק הנגרם לתובע, עקב הטיפול או האבחון הרפואי.

 

ייצוג של עורך דין

במידה  וקיים חשש כי אדם נפגע כתוצאה מרשלנות רפואית, עליו לפנות לעורך דין מומחה בתחום, שיכוון אותו כיצד להתנהל בהליך הגשת התביעה. ככלל, תביעות רשלנות רפואית עשויות להימשך זמן לא מועט, אך ישנה חשיבות לייצוג מקצועי לאורך הליך התביעה, על מנת שהתובע יזכה בקבלת הפיצויים בגין הנזק הנגרם עבורו.

 

לסיכום

אי ספיקות כליות עשויה להיגרם מסיבות שונות וישנה חשיבות מכרעת לאיתורה בזמן. גילוי מוקדם של המחלה עשוי לאפשר את שיפור מצבו של החולה, באמצעות מתן טיפולים מתאימים, אך ניכר כי לא תמיד ניתן לזהות את תסמיני המחלה כבר בשלביה המוקדמים.

רשלנות רפואית באבחון או במתן טיפול לאדם החולה באי ספיקות כליות עשויה להיגרם בעקבות התעלמות מתלונותיו ומסימפטומים שמהם הוא סובל. באופן זה, עשויה הרשלנות הרפואית להוביל להחמרה במצבו הבריאותי של החולה ואילו לסכן את חייו. מחובתו של כל רופא, המעניק טיפול ו/או אבחון לפציינטים, לעשות ככל האפשר על מנת להצליח לאבחן מחלה באופן נכון ולהתאים עבורה טיפול.

אדם שנפגע כתוצאה מרשלנות רפואית ובפרט, כשמדובר בחולה הסובל מאי ספיקת כליות, יכול להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית. באמצעות תביעה זו, יכול התובע לבקש פיצויים בשל כספים ששילם בגין תרופות וטיפולים, בשל כאב וסבל שחווה ועוד.

רשלנות רפואית עקב אי ספיקת כליות
רשלנות רפואית עקב אי ספיקת כליות
רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5