רשלנות רפואית תסמונת אנדומטריוזיס

יכול להיות ששמעתם את המושג "רשלנות רפואית תסמונת אנדומטריוזיס", משום שהוא כלל לא מופרך. הקשר בין רשלנות רפואית לתסמונת, ממנה סובלות 10% מהנשים, אפשרי, ואלו שהמחלה הזאת פגעה בהם, בוודאי יתעניינו בדברים הבאים. מהי בכלל תסמונת אנדומטריוזיס? אצל מי היא קיימת? והאם ניתן להגיש בגינה תביעת רשלנות רפואית? כל התשובות כאן במאמר שלפניכם.

 

תסמונת אנדומטריוזיס

מדובר בתסמונת נפוצה מאוד, כאמור, כ – 10% אחוז מהנשים סובלות ממנה, בעיקר בגיל הפוריות. המקור באנגלית נקרא    Endometriosis , והיא בעצם מחלה גניקולוגית כרונית. המקור של השם הזה, מגיע מהמילה "אנדומטריום", שפירושו בעברית הוא תוך רחמי. לכל אישה ישנם תאים של רירית הרחם, תאים תקינים לגמרי, שנמצאים בחלל הרחם, ותפקידם הוא אחד, לקלוט הריון ככל שישנו.

במקרה שלא נוצר הריון, הם נפלטים החוצה, זה בדיוק חלק מהדימום של המחזור החודשי של האישה. במקרה של תסמונת אנדומטריוזיס, מדובר בתאים דומים, שנמצאים מחוץ לרחם, בעיקר בבטן, אך יכולים אף להגיע, במקרי קיצון, לאברים מרוחקים יותר, כמו למשל קרומי הריאה והלב, ואף המוח, ואז כמובן המצב חרום בהרבה. אך עדיין לא הגענו לסיפור שמביא לרשלנות רפואית בתסמונת אנדומטריוזיס.

 

מה הקשר בין התאים למחלה?

בשל הימצאות התאים הללו, הגוף מגיב והמערכת החיסונית פועלת. כך נוצרת תגובה דלקתית כרוניתת, שגורמת להידבקויות בין איברי האגן והבטן. התאים הללו אף מסוגלים להגיע למערכות העיכול, השתן ואף העצבים.

נגעי האנדומטריוזיס מסוגלים גם ליצור ציסטות בשחלות, ששמם הרפואי הוא אנדומטריומות. כל זה, גורם להצטלקות של כלל המערכות שהזכרנו, ולפגיעות שונות, אותן נפרט מיד. כמובן שרשלנות רפואית בתסמונת אנדומטריוזיס, אינה מופרכת כלל, בשלבי הגילוי והטיפול, וגם עליהם נעמוד מיד.

 

קהל היעד של תסמונת אנדומטריוזיס

כאמור, המחלה נמצאת אצל נשים, בעיקר בין הגילאים 25 עד 40, גילאי הפיריון, והיא נפוצה יחסית, בין 85 ל -10% מהנשים בגיל הזה יחוו אותה. נשים שסובלות מבעיות פוריות יסבלו ממנה בשיעורים גבוהים אף יותר, 30-50 אחוז, וכאלה עם כאב כרוני באגן, אפילו יותר מכך, כמעט 70%.

הסיבה למחלה אינה תמיד ידועה, והיכולת לאבחן אותה באופן סופי מתרחשת רק בניתוח לפרוסקופיה, תוך כדי ביופסיה שנלקחת מהאישה, בה נבדקים נגעים בחלל הבטן ודגימות של מערכות איברים שונות, נתון שחשוב מאוד בעת דיון על רשלנות רפואית בהקשר של תסמונת אנדומטריוזיס.

 

התסמינים של תסמונת אנדומטריוזיס

יש לציין שרובם של התסמינים יהיו בזמן המחזור, אך לא רק, וחלקם מופיעים גם בזמן הביוץ של האישה, או גם בזמן רגיל ללא קשר לביוץ או מחזור.

  • כאבים – סבל רב מכאבים. אם זה כאבי וסת חזקים, אם זה כאבים בעת קיום יחסי מין, במתן שתן וצואה, או כאבים כרוניים באגן, בגב או בחלל הבטן.
  • דימום – יכולות להיות כל מיני הפרשות מהנרתיק, ואף דימום וסתי יחסית ממושך. הדימום יכול לכלול גם קרישי דם, ולהיות בלתי סדיר.
  • עצירות ושלשולים – גם מערכת העיכול יכולה לבשר על המחלה. שלשולים או לחילופין דווקא עצירות, נפיחות בבטן, תחושות לחץ, בחילות, ואף דימום רקטלי בזמן המחזור.
  • מערכת השתן – כאבים במהלך הפרשת השתן ותכיפות יתר. תחושה שיש עוד מה לתת, חוסר התרוקנות. כמו דלקת בדרכי השתן.
  • פוריות – עלולות להיות הפרעות שונות בפוריות, ועלול להיות קושי להורות, גם אם היתה הפסקה של שנה בנטילת אמצעי מניעה. צריך לציין שלא כל קושי בפוריות מבשר על התסמונת וגורם לטענת רשלנות רפואית בתסמונת אנדומטריוזיס.

 

3 סוגים של אנדומטריוזיס

המחלה יכולה להופיע בשלוש צורות, שטחי, עמוקה, ושחלתית. באנדומטריוזיס שטחית, מתיישבים נגעים על שכבת הפריטונואום, המצפה את חלל הבטן והאגן מבפנים, ויוצרים דלקות רציניות. באנדומטריוזיס עמוקה, הנגעים גדולים וחודרים ממש לעומק הרקמות. כמובן שמדובר במחלה קשה יותר, והטיפול כולל ניתוחים קשים יותר.

אנדומטריוזיס שחלתית, כוללת הופעת ציסטות שחלתיות, שנוצרים בעקבות הופעת התאים ברקמת השחלה. הם גורים לתגובה דלקתית כרונית בתוך השחלה והיווצרות ציסטה ובתוכה נוזל וזתי סמיך. אישה יכולה לחלות ביותר מסוג אחד, וחלק מהאבחון של הסוג כמובן נכלל בתוך טענות אפשריות לרשלנות רפואית בתסמונת אנדומטריוזיס.

 

אבחון המחלה

האבחון בשלב מוקדם, כמו בהרבה מחלות, חשוב מאוד, בעיקר כדי למנוע סבל מיותר ופגיעות בפוריות ומערכות חיוניות אחרות. תשאול של רופא יכול להעלות חשד לתסמונת, ולאחר מכן בדיקה גניקולוגית. לעיתים נערים בבדיקות כמו MRI וקולונוסקופיה.

אבחון ודאי יכול להתרחש רק באמצעות לפרוסקופיה שמטרתה היחידה היא אבחון המחלה. מדובר בניתוח בעזרת ניקוב פתח בבטן ושימוש בציוד אופטי. הלפרוסקופיה מאפשרת גם אבחון וגם לקחת ביופסיה של אזורים שחשודים בהיותם נגועים.

 

טיפול במחלה

הטיפול במחלה יכול לכלול גם ניתוח וגם טיפול בתרופות המקלות את הכאב. למשל, החדרת פרוגסטרון, בעזרת גלולות או זריקות עוזר להפחית את הכאבים והסימפטומים השונים. ישנו טיפול יעיל יותר כשהפרוגסטרון לא עוזר, וזה באמצעות תרופות לדיכוי הורמונלי.

במקרה שהטיפול התרופתי לא יעיל, עוברים לניתוח לפרוסקופיה, בו ניתן להסיר נגעי אנדומטריוזיס, ולהוריד ציסטות שחלתיות. מלבד זאת כמובן יש טיפולים נלווים כמו, תזונה, רפואה אלטרנטיבית, נטורופתיה ודברים נוספים.

 

רשלנות רפואית

רשלנות רפואית בתסמונת אנדומטריוזיס, יכולה להופיע כאמור גם באבחון שגוי, גם של המחלה עצמה וגם של סוג המחלה. וגם במתן טיפול לא מתאים, אם זה הזרקת הורמונים מסוג לא נכון או במידה הלא נכונה. אם נגרם נזק משמעותי, כמו הפרעות לא סבירות במערכת העיכול, או פגיעה מאוד משמעותית בפוריות, ניתן להגיש תביעה לפיצויים.

לסיכום, שימו לב, שבמקרה של הגשת תביעה שכזאת, תצטרכו להוכיח את הקשר הסיבתי בין הטיפול הלא נכון, או האבחון השגוי או המאוחר, לנזק בגינו אתם תובעים.

רשלנות רפואית תסמונת אנדומטריוזיס
רשלנות רפואית תסמונת אנדומטריוזיס

נלמד מדוגמא לגבי המקרים שיכולים להוות עילה לתביעה. במקרה של תביעה שהוגשה, טענה תובעת כי היתה התרשלות של הצוות הרפואי בטיפול בה, בכך שלא הפנה אותה לניתוח דחוף בעת אשפוז במחלקה גניקולוגית. היא טענה כי על פי בדיקת CT כבר היה ברור הצורך בניתוח, שבוצע באיחור רב.

התשובה היא כן, כדי להוכיח רשלנות רפואית בתסמונת אנדומטריוזיס, תצרכו להוכיח, בעזרת חוות דעת, או אפילו מספר חוות דעת, שנגרם לכם נזק ספציפי, כמו למשל פגיעה בפוריות או ביכולת להרות, העלאת הסיכון בלידות עתידיות, וגם פגיעה כרונית במערכת העיכול, או גרימה להשמנה ובעיות נשימתיות, אלה סוג הנזקים עליהם נתבעו צוותים רפואיים.

בית המשפט יבדוק את הטענות הרפואיות של שני הצדדים, ויפסוק האם נפל פגם בשיקול הדעת של הצוות הרפואי, והאם בוצעו כל הבדיקות הנדרשות. בית המשפט יבחן את הנזק ואת מידת הקשר הסיבתי בין ההתרשלות לנזק שאליו נטען. שימו לב שלשם כך מומלץ מאוד לשכור או להתייעץ עם עורך דין שמבין בתחום, שידע להפנות אתכם לרופאים המייעצים הטובים ביותר, ולטעון את הטענות המשפטיות הנכונות. מוזמנים לפנות אלינו למידע והתייעצות.

במידה שתתקבל התביעה, התובעים יכולים לקבל סכומים שמגיעים למאות אלפי שקלים. תלוי כמובן במידת הנזק שנגרם, ומידת האחריות שיש לנתבעים על פי פסיקת בית המשפט.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5