חשוב להכיר – רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן השד

גיבורת הסרט יוצאת מהמקלחת, מישירה מבט אל המראה וממששת את בית השחי כדי לגלות את אשר חשדה בו: גידול חדש הופיע. מכאן הסרט שלה רק מתחיל וכולם בציפייה כי הסוף יהיה טוב.  זהו אחד המצבים שבהם התסריט ההוליוודי אינו כל כך רחוק מהמציאות. סרטן השד מתגלה במרבית המקרים כאשר החולה מרגישה חוסר נוחות או שינוי גופני באזור השדיים. חשד מוביל לבדיקה שמובילה לאבחון ולקביעת דרך טיפול. 

במאמר זה נעסוק ברשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן השד. המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי או משפטי. המאמר נכתב בלשון נקבה היות שזהו סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. אולם חשוב לזכור כי כשני אחוזים מכלל מקרי סרטן השד מופיעים אצל גברים.

 

מהו סרטן מסוג סרטן השד

באופן כללי ניתן לומר כי סרטן הוא התרבות של תאים שיוצאים משליטה. ההתרבות יוצרת גידול שעשוי להיות ממאיר או שפיר. הגידול יכול להתפשט על פני המקום לרוחב ולעומק ואף לשלוח גרורות לאיברים נוספים בגוף. סרטן השד זהו שם כולל לסוגים שונים של גידולים הנוצרים במיקומים שונים באיזור השדיים: בחלק החיצוני של השד, בתוך עור השד,  בחלק הפנימי של השד, בתוך צינוריות החלב ובבלוטות הלימפה בבית השחי.

 

3 סוגים עיקריים לגידולי שד מסוג מממאיר.

  1. גידול סרטני הורמונלי – נפוץ ב70% ממקרי סרטן השד.
  2. גידול חיובי ל – HER2  – נפוץ ב15% ממקרי סרטן השד.
  3. גידול טריפל נגטיב – נפוץ ב15% ממקרי סרטן השד.

בנוסף, ישנם שני סרטני שד נדירים:

  1. מחלת פאג'ט המופיעה בפטמת השד
  2. סרטן שד דלקתי.

אם כן, ניתן לראות כי סרטן השד עשוי להכיל חמישה סוגים של גידולים וכל אחד מהם עשוי להופיע באזור אחר בשד ולהיראות בצורה אחרת. לכן, הסיכון לאבחנה שגויה ולרשלנות רפואית, אינו מבוטל.

 

תסמינים גופניים שנצפה לראות אצל החולה בסרטן השד

  • שינויים בצורה ובגודל של השד
  • עיבוי ורידים על השד
  • שקיעת פטמות ושינויים במראה הפטמה
  • שינויים במראה העור החיצוני של השד: גומות, שקעים, בליטות, התכווצויות, אדמומיות, פצעים וכדומה, שאינם חולפים.
  • גרד בשד
  • חוסר נוחות בשד
  • כאב מתמשך בשד
  • כאב מתמשך בבית השחי

 

4 שלבים באבחון סרטן השד

אבחון מוקדם עשוי להציל חיים. ככל שנקדים את הטיפול במחלה, כך יגדל הסיכוי להחלמה. ישנן נשים אשר מצויות בסיכון מוגבר לחלות במחלה, בין היתר בשל רקע תורשתי. אחת משמונה נשים תחלה בסרטן השד. בישראל קיימת עלייה מתמדת בשיעור המקרים המאובחנים בשלבים מוקדמים ושיעורי ההישרדות מהמחלה גדלים בהתאמה. תפקוד הצוות הרפואי המאבחן חשוב ביותר ורשלנות רפואית מסוכנת מאוד.

 

שלב ראשון – אבחנה ידנית

בשלב זה המטופלת או הרופאה המטפלת יגלו שינויים ממש בגודל, בצורה, במראה או בתחושה של השד.

 

שלב שני -בדיקות הדמיה:  ממוגרפיה ואולטראסאונד

עם גילוי הממצאים המחשידים תישלח המטופלת לבדיקת ממוגרפיה – בדיקת רנטגן בשיטה ייחודית לצילום רקמת השד. הגידול עשוי להתגלות בבדיקה זו עוד לפני שניתן יהיה לחוש בו במישוש ידני. לעתים תישלח המטופלת לבדיקת אולטראסאונד להמשך איתור הגידול ושרטוט קווים ראשוניים שלו.

 

שלב שלישי – ביופסיה

לאחר איתור מקום הגידול, תילקח דגימה תאית ממנו ותישלח למעבדה פתולוגית על מנת לקבוע האם מדובר בגידול שפיר או ממאיר, האם הוא פולשני ומהם גבולותיו.

 

שלב רביעי- בדיקות דימות נוספות

ייתכנו מקרים בהם יעלה צורך להדגים את מבנה השד הדמייה שונה מממוגרפיה ואולטראסאונד. במצב כזה עשויה להישלח החולה לבדיקת תהודה מגנטית((MRI ובדיקות CT. אנו מציינים את סוגי הבדיקות השונים במאמר על מנת שתוכלי לבדוק בצורה ראשונית האם נראה לך שאופן האבחון בעניינך נעשה בצורה שבה רופא סביר היה נוהג. במידה ולא, יש לחשוד ברשלנות רפואית כפי שיוסבר בהמשך.

 

טיפול בסרטן השד

ככלל, בטיפול בסרטן השד יוסר הגידול ובמקרים מסוימים תיתכן כריתת שד מלאה. בנוסף, ייתכנו טיפולם נוספים כגון:

  • הקרנות
  • כימותרפיה
  • טיפול הורמונלי
  • טיפול ביולוגי תרופתי
  • טיפול אימונותרפי.

לכל טפול יתרונות וחסרונות. על הצוות הרפואי להתאים את סוג הטיפול לסוג הסרטן, למאפייני המטופלת ולנסיבות הכוללות. טיפול שגוי עשוי להיחשב כרשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית בסרטן השד

ככלל, רשלנות רפואית היא מצב שבו נגרם נזק בשל טיפול רפואי שגוי המדד: הוא האם רופא סביר היה נוהג כפי שנהג הרופא המטפל. קיימת ציפייה ברורה כי הצוות הרפואי יהיה בקיא בשיטות הטיפול הטובות והמתקדמות ביותר שיבטיחו את התוצאה הטובה ביותר עבור החולה. האבחון והטיפול בסרטן השד הינו סבוך ומורכב בכל אחד מהשלבים. מורכבות זו עשוי להוביל לאבחנות שגויות ולסיבוכים רפואיים מיותרים.

אבחון וטיפול נכון עשויים להוביל להחלמה מלאה של המטופלת. ניתן לקרוא בהרחבה על רשלנות רפואית בפרק אחר באתר.

 

לסיכום

סרטן השד הוא שם כולל לסוגים שונים של גידולים באזור החזה. הוא נפוץ ברובו המוחלט בקרב נשים אך קיים גם בקרב גברים. במידה ואת חושדת כי קיימת רשלנות רפואית בכל הנוגע לאבחון ולטיפול בסרטן השד, פני אל צוות המומחים במשרד עורכי הדין אונגר – שוויגמן ותקבלי חוות דעת בנוגע לזכויותיך.

חשוב להכיר - רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן השד
חשוב להכיר – רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בסרטן השד

סרטן השד על סוגיו השונים עשוי להיות מורכב לזיהוי ולאבחון. כמו בתסריט ההוליוודי, יש שמצפים למצוא גוש בשד. אולם, כפי שצוין, ישנם סימנים נוספים רבים שעשויים לרמז על סרטן השד כגון גרד מתמשך באיזור החזה. הצוות הרפואי עשוי לשגות באבחנה, בין היתר בשל נסיבות אחרות שיכולות להסביר את התופעה הלא שגרתית, למשל אקזמה של העור. בכל מקום שבו יש צורך באבחנה ובתכלול נתונים שנעשים בידי גורם אנושי, תתכן רשלנות רפואית.

אבחנה שגויה עשויה להוביל לטיפול שגוי.

 

בוודאי. סרטן השד מזוהה על פי רוב עם נשים ולכן ניתן לפספס בקלות גבר אשר חולה בכך. חשוב לזכור כי סרטן השד בגברים הוא תופעה נדירה אך מוכרת. הצוות הרפואי אחראי לאבחן את המחלה גם אם היא נדירה ובתנאי שרופא סביר יכול היה לאבחן אותה בנסיבות אלו.

לא. כלל המפתח הוא כי כל מקרה לגופו. יש צורך להתייחס לנסיבות הייחודיות של כל מקרה. עם זאת, קיימים פרוטוקולים וסדרי עבודה ברורים לכל סוג אירוע, ולכן, צריך לבדוק האם הטיפול היה כפי שרופא סביר היה מטפל.

ייתכן. בכל מצב שבו ניתן טיפול לא מתאים שהוביל לתוצאה מזיקה, ניתן לבדוק רשלנות רפואית. הסיבה לטיפול השגוי יכולה להיות טעות באבחנה, רצון לחסוך כסף או טעות כללית בטיפול שנקבע. בכל מקרה, הצוות הרפואי צריך לשאת באחריות לתוצאה ולפצות את המטופל שנפגע מעבר למחלה.

רוצה לחזור לחלק מסוים במאמר?
Picture of משרד עורכי דין אונגר שויגמן

משרד עורכי דין אונגר שויגמן

אונגר שויגמן, משרד עורכי דין בהנהלתם של עורך דין אדיר שויגמן ועורכת דין אנה אונגר הינו משרד בעל ניסיון עתיר שנים בתחומי הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף ועוסק בדיני נזיקין, טיפול בתביעות תאונות דרכים ותאונות עבודה, ניהול תביעות כנגד חברות הביטוח, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון.
פנו אלינו עוד היום לקביעת פגישת ייעוץ ונסייע גם לכם להשיג את הצדק המגיע לכם.

מידע נוסף סביב הנושא

רשלנות רפואית בניתוח

רשלנות רפואית היא עניין מורכב. הצוות הרפואי עושה ככל יכולתו על מנת לספק שירותי רפואה טובים, המטופל שם את מבטחו בצוות ובסופו של דבר נוצר

קרא עוד »

לייעוץ עם עו"ד השאירו פרטים!

אונגר שויגמן משרד עו"ד רשלנות רפואית | מימוש זכויות רפואיות | נזקי גוף לוגו
5/5